neslaganje, konflikt
Izvor: Tumisu/Pixabay
Srđan Šimac
RAZUMIJEVAJE, POŠTOVANJE I SURADNJA

Kako prihvatiti činjenicu da nekada ipak nismo u pravu

Svi volimo biti u pravu. Uh, koji dobar osjećaj je pokazati, a još i više, potvrditi drugima da smo u pravu! U tome ustrajemo gotovo svakodnevno, najčešće i bez svijesti o tome. Ali mi ljudi nemamo mehanizam koji će nas upozoriti da nismo u pravu.

Sad zamislite na trenutak mene ispred skupine ljudi koje gorljivo pokušavam uvjeriti u pravilnost mog mišljenja. Nakon što su me pažljivo i bez prekidanja slušali, jedan od njih mi se obratio: Srđane, slušali smo vas pozorno, razumjeli i ne možemo se složiti s vama.

Moj mozak ili, figurativno rečeno, samo jedan njegov mali dio (amigdala) 'zapamtio' je samo posljednji dio odgovora koji mi se nije svidio. U tom trenutku moj um i ja, naravno, apsolutno ne promišljamo da možda nismo u pravu. Umjesto toga pada nam na pamet da vjerojatno nismo bili dovoljno jasni. Zato pristupamo mobilizaciji svih naših snaga da ovu grupu uvjerimo da smo ipak mi u pravu.

Krećemo u novu rundu uvjeravanja. Još uvijek miran, sada dodajem nove i kreativne argumente te elemente kojima podupirem već ranije izneseno mišljenje. Nakon što su me ponovno pažljivo saslušali, netko mi se od njih obratio: Srđane, ponovno smo vas pažljivo slušali, razumjeli smo vas i dalje se ne slažemo s vama.

E sad sam već ozbiljno zabrinut. Moj um grčevito traži izlaz iz ove situacije, ponovno ne sumnjajući ni na tren da možda nisam u pravu. Pronalazim izlaz u razgovoru s unutarnjim glasom: Vjerojatno su oni malo 'kratki' i zato nisu uspjeli shvatiti što sam im govorio.

Zato sam krenuo u novu rundu uvjeravanja, sada uz nove i teže argumente. Jako sam se uzbudio, a moj glas je bio povišen i na rubu uljudne komunikacije kao da sam se nadao da će mi nekim čudom snaga glasa pomoći uvjeriti ih. Čim sam dovršio, a računajući da sam ih sad ipak uspio uvjeriti, dočekao me novi neočekivani odgovor: Srđane, evo pažljivo smo vas slušali i po treći put. Žao nam je što vam moramo reći da se i dalje ne slažemo s vama. 

E sad je ovo trenutak koji ja više ne mogu podnijeti. Moja amigdala, dio mozga zadužen za preživljavanje, upalio je glasni alarm i poslao mi signal -  NAPADNUT SI! U izostanku unutarnjeg sustava koji bi me upozorio da možda ipak nisam u pravu (da sam u krivu) i da je možda vrijeme da korigiram mišljenje, nalazim (ne)utješni izlaz u sljedećim riječima: Uf, ovi imaju nešto gadno protiv mene. I, naravno, pokunjen se tiho udaljujem s tog mjesta.

Međusobno razumijevanje je vrhunac u komunikaciji

Kad se sljedeći put nađemo u sličnoj situaciji umjesto da ulažemo trud i vrijeme u bezuvjetno uvjeravanje drugih da smo u pravu, možemo uložiti najmanje jednaki trud i vrijeme u razumijevanje razloga naših sugovornika za njihovo drugačije mišljenje. Uzajamno razumijevanje je vrhunac svake komunikacije (svi žudimo da nas se razumije i da razumijemo).

'Kada razumijemo misli drugih s kojima se ne slažemo, one postaju dio naših i zato nam više nisu strane' - David Bohm

Međusobno razumijevanje je prijelomni je trenutak u kojem se početno neslaganje o bilo čemu pretvara u POŠTOVANJE. Potom se poštovanje pretoči u SURADNJU - na putu prema za sve prihvatljivom rješenju.

Uz ovaj pristup koji trebamo ponavljati opet i opet sve dok ga ne usvojimo, obećavam vam da ćete doživjeti prave male ljudske čarolije u svim vašim odnosima.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.