električna vozila
Izvor: Freepik
ELEKTRIČNI AUTOMOBILI

Skriveni troškovi električnih ljubimaca

Sve je više električnih automobila na ulicama naših gradova, kao i posebno za ta vozila označenih parkirnih mjesta i punionica. Možda vam je "upalo u oko" da neki vaši susjedi ili poznanici pričaju o nabavci ili su već kupili električni automobil. Svi ih hvale, od poticaja koje mogu dobiti za njih do utjecaja na okoliš. No je li kupnja električnog automobila zbilja dugoročno isplativija i bolja opcija od kupnje klasičnog vozila na benzin?

Iako je električni automobil, barem za sada, ekološki prihvatljiviji, tek nam ostaje za vidjeti kolika će biti ekološka cijena zbrinjavanja brojnih baterija. Osim toga, najčešće se iznose samo prednosti kupnje električnih vozila i kupci tek naknadno doznaju i onu drugu stranu medalje.
Donosimo vam nedostatke električnih vozila na koja će vas malo tko upozoriti:

Kraći životni ciklus

Mnogi vlasnici Toyote i Mercedesa pohvalit će se da i dalje bez većih problema voze automobile s prijeđenih 300 pa čak i 500 tisuća kilometara. Takvo što kod električnih vozila teško da će biti slučaj. Naime, njihova baterija najčešće će izdržati prosječan životni vijek od 200-tinjak tisuća kilometara. Nakon toga počet će baterija slabiti i vjerojatno će je trebati zamijeniti, za što je potrebno izdvojiti, u nekim slučajevima, i desetak tisuća eura.

Skuplje održavanje

Vlasnici električnih vozila odreda ističu da je održavanje električnih vozila jeftinije od održavanja klasičnih vozila jer nema npr. stalne promjene ulja i drugih tekućina, nema brige i zamjene zupčastog i klinastog remenja, alternatora, hladnjaka, filtera, auspuha itd. Automehaničari kažu pak da je to u startu točno, no ipak ističu da je održavanje električnih vozila dugoročno skuplje jer kada dođe do ozbiljnih kvarova trošak je puno veći. U prosjeku, popravci električnih vozila su 1,5 do dva puta veći od ekvivalentnog automobila na plin ili benzin zbog većih troškova rada i dijelova.

Veća početna ulaganja

Električni automobili koštaju i do nekoliko desetaka tisuća eura više od prosječnog vozila te kategorije na benzin. Uz subvencije države taj iznos je prihvatljiviji no opet za mnoge nedostižan. Osim toga, potrebno je osigurati i električni priključak u garaži što je posebno skupo ako nemate svoju garažu ili živite u zgradi bez garažnog mjesta pa će troškovi biti još i veći i punjenje zahtjevnije ako ovisite o javnoj mreži punionica.

Više stope osiguranja

Premije osiguranja automobila u prosjeku su 15 posto veće za električna vozila. Iako to nije posebno skupa stavka, tijekom godina razlika se nakuplja, a iznos je nešto i veći ako uzmete kasko osiguranje. Što više osiguravatelj treba isplatiti u nesreći, to ćete više potrošiti na policu. Osim toga, osiguravajuće društvo zna da dijelove EV-a nije lako nabaviti i da je rad skuplji, pa su ti troškovi uključeni u vaše premije.

Manji doseg, dugo punjenje - veći gubitak vremena i novca

U idealnim okolnostima trebali biste putovati s jednim punim punjenjem, ali to nije uvijek moguće jer većina električnih vozila neće imati domet veći od 350 do 400 kilometara. Postoje neki modeli s navedenim dometima od više od 500 kilometara no to su vozila čija je početna cijena iznad 100 tisuća eura. Na drugom kraju ljestvice su brojni gradski modeli koji dolaze s oskudnim dometom do 200 kilometara, a taj domet se s godinama i smanjuje pa vaš rabljeni ljubimac može spasti na svega 70-ak kilometara po punjenju i biti u rangu s dometom novog električnog romobila. Što je manji domet vozila više ste vezani za stajanje i punjenje čime gubite puno vremena.

Ograničeni servis i pomoć na cesti

Mehaničara ili pomoć na cesti kako bi u kratkom roku popravili svoje vozilo s dizelskim ili benzinskim motorom moguće je pronaći u gotovo svakom naselju i na svakoj cesti. S druge strane, pomoć na cesti za brzi popravak električnog vozila gotovo je nemoguće dobiti, a puno je manja servisna mreža i mehaničara za složeniji popravak električnih vozila.

Brže trošenje guma

Za razliku od klasičnih vozila, automobili na električni pogon znatno su teži i stoga im se gume puno više troše. Dobra stvar je da se kočnice manje troše i tu dolazi do ušteda, no kod električnih vozila teško je računati da ćete iste gume voziti nekoliko sezona. S obzirom na to da gume nisu mala stavka, i ovaj trošak treba ukalkulirati kod razmišljanja prelaska na električno vozilo.

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.