tankanje, benzin, gorivo
Izvor: pixabay.com

Gorivo je sve skuplje! Evo kako ga uštedjeti u vožnji automobilom

Štednja i ušteda su uvijek dobra stvar, pogotovo u ova turbulentna krizna i neizvjesna vremena, kada cijene svega, pa tako i goriva, idu u nebo. Stoga je dobro pripaziti na nepotrebnu potrošnju gdje god i kad god je moguće, a jedan od načina je ušteda goriva optimalnim načinom vožnje.

Najviše se može uštedjeti ako se automobil vozi minimalno, a kao alternativno prijevozno sredstvo koristi klasični bicikl (što ima, među ostalim, prednosti i za zdravlje) ili neko elektično vozilo poput romobila, bicikla ili skutera. No ako to nije moguće pročitajte ovih nekoliko savjeta za uštedu goriva.

1. Održavanje

Ne samo da je redovan servis gotovo i obaveza svakog vlasnika automobila, ako ništa drugo zbog tehničkog pregleda jednom godišnje, nego je to vrlo bitno i zbog sigurnosti. Osim toga posve ispravno vozilo troši najmanje goriva. Neprohodni filtar zraka, staro ulje, istrošene svjećice pridonose većoj potrošnji.

Isto tako, primjerice, spojka (inače poznata kao 'kuplung' op.ur.) koja je na izmaku snaga znači da ćete voziti sve sporije uz izraženiju buku (više okretaje), a potrošnja će rasti.

2. Gume

Osim motora, treba se brinuti i o gumama. Automobilske gume uvijek moraju biti pod točno propisanim tlakom. Preniski pritisak u gumama doprinosi njihovom neravnomjernom trošenju te većoj potrošnji goriva - 0,2 bara preslabo napumpane gume povećavaju potrošnju čak do 10 posto. Svakako pritisak u gumama provjeravajte jednom mjesečno.

Isto tako, ako kupujete automobil, ne dajte se nagovoriti na nešto što vam nije potrebno – dodatni centimetri, kilogrami i 'konji' redovito dižu potrošnju.

3. Pametno s gasom

Najvažnije pravilo za štedljivu vožnju je nježno dodavanje gasa. Okretaje držite u najpovoljnijem rasponu, a kada postignete željenu brzinu, prebacite u najviši stupanj prijenosa i tako održavajte brzinu. Idealno je prebacivati u višu brzinu pri cca 2000 okretaja u minuti. Nemojte ostati u nižoj brzini jer već pri 50 km/h možete biti u četvrtoj ili petoj brzini, što ovisi o mjenjaču i vrsti motora.

  • Ako vozite 50 km/h u četvrtoj ili petoj brzini potrošnja goriva pada za 50 posto u odnosu na vožnju u nižoj pri toj brzini.

Kako to postići? Stručnjaci kažu da zamislite otvorenu šalicu vruće kave u svom pretincu za napitke – nemojte je proliti. Probajte ubrzavati tako da vam do 20 km/h treba gotovo pet sekundi.

Naravno, sve ovisi o vozilu i vrsti mjenjača – novi automatski mjenjači sami optimiziraju stupanj prijenosa, a ako imate klasični manualni mjenjač trebate sami poraditi na toj optimizaciji. Ako se brinete da preniski okretaji štete motoru, možete odmah prestati jer vožnja na nižim okretajima produžuje vijek trajanja mehaničkih dijelova motora.

  • Jedno je voziti smireno ujednačenom brzinom, a jedno je smanjiti brzinu.

Autocestom vozite u najvišem stupnju prijenosa, ne kočite promet, ali ni ne pretjerujte s gasom u fazama pretjecanja. Ako, pak, vidite uzbrdicu ispred sebe, lagano ubrzajte već na ravnici te penjući se puštajte gas.

Već samo osciliranje između brzine od 75 i 85 km/h svakih 18 sekundi znači 20 posto veću potrošnju.

Vozite do 130 km/h i imajte na umu da s povećanjem brzine zračni otpor raste, s kvadratom brzine te iznad 150 km/h postaje veći od svih ostalih otpora zajedno. Imajte na umu da pri 200 km/h ne riskirate samo kaznu za prebrzu vožnju. U tom slučaju potrošnja goriva je do tri puta veća nego pri 100 km/h.

  • Automobil je najučinkovitiji pri brzini od 80 km/h. Praktično to znači da ćete pri 120 km/h trošiti 20 posto više goriva nego pri 100 km/h, a na putu od 25 km to znači uštedu od tek dvije minute.

4. Zaboravite na ler

Ako imate naviku, kada ugledate u daljini crveno svjetlo na semaforu, lagano se kotrljati u leru, možete prestati. Osim što to mnoge druge vozače iritira, na taj način uopće ne štedite. Radije kočite motorom jer tada elektronika isključuje ubrizgavanje goriva u cilindre i praktički smanjuje potrošnju na nulu. Osim uštede na gorivu, tako štedite i kočne obloge.

5. Lagano i konstantno

Vožnja s puno naglih ubrzanja i kočenja nije štedljiva vožnja. Dapače, takva 'sportska vožnja' povećava potrošnju čak do 50 posto. Idealno je voziti se nekom konstantnom relativno laganom brzinom.

Na primjer, na autocesti možete umjesto 140 km/h voziti 120 km/h i smanjiti potrošnju i do 15 posto, a razlika u vremenu stizanja na odredište je zanemariva.

Ako pak više volite 'kruzati' i voziti se lagano, oko 90 km/h, onda radije izbjegnite autoput i uživajte na alternativnim cestama.

Također, u gradskoj vožnji dobro je predviđati situacije poput crvenog svjetla na semaforu ili skretanja automobila ispred vas. Naime, takvom vožnjom nećete često kočiti i ubrzavati te ćete automatski uštedjeti oko jedne litre goriva na 100 kilometara.

6. Isključivanje motora

Noviji automobili često imaju start-stop sustav koji automatski isključuje motor dok automobil stoji, čime se u gradskom prometu s mnogo semafora može prilično uštedjeti. Ista bi bila stvar da i sami isključujete automobil dok stojite na semaforu. Osim toga, ugasite automobil ako nekoga čekate, nema potrebe da radi. 

Zagrijani motor troši manje goriva pa ako planirate više vožnji u jednom danu, probajte ih odraditi zaredom uz što manje faza zagrijavanja motora.

7. Riješite se tereta

Sve što vam nije svakodnevno potrebno u automobilu izvadite iz njega. Nema potrebe da cijele godine naokolo vozite čizme za planinarenje, razne kutije, kofere, torbe, gajbe ili što god. Svaki nepotreban kilogram viška u automobilu povećava potrošnju.

Isto vrijedi i za krovne nosače i kutije jer se tako kvari koeficijent otpora zraka. Ako vam ne trebaju maknite ih s krova jer ćete tako pridonijeti smanjenju potrošnje goriva.

Imajte na umu da pri 120 km/h samo nosači povećavaju otpor zraka za 16 posto, odnosno da će nosači za bicikle već pri 100 km/h povećati potrošnju za 11 posto.

  • 25 kg tereta u automobilu znači povećanje potrošnje od 1 posto

8. Klima uređaj samo ponekad

Klimatizacijski uređaj nije potrebno imati stalno uključen jer on podiže potrošnju od 0,3 do 0,8 litara na 100 kilometara. Naravno, ako su vrućine nepodnošljive ili zime prehladne, nipošto nemojte misliti na potrošnju već upalite klimu. Ipak, racionalizirajte korištenje klima uređaja samo kada je on stvarno potreban.

Parkirajte u hladovini i koristite pokrivala jer vožnja automobila koji se nije usijao na suncu je daleko ugodnija, čak i s ugašenom klimom. Da, klima utječe na potrošnju, ali pripazite gdje i kada.

Primjerice, na autocesti pri višim brzinama klima će manje povisiti potrošnju od spuštenih prozora. Tu se opet vraćamo na otpor zraka. Vožnja kabrioleta sa spuštenim krovom pri 100 km/h znači povećanje potrošnje od oko 6 posto.

9. Tempomat

Upravo zbog predviđanja stanja na cesti i konfiguracije ceste, vožnja na tempomatu nije uvijek najštedljivija. Tempomat ne vidi uzbrdicu, a pasivni sustavi ni promet ispred sebe.