- Koje navike ubijaju energiju
- Kako se dopisivati s klijentima, partnerima, suradnicima?
- Kako se nositi s postblagdanskom depresijom?
- Iznosi doprinosa za 2025. godinu
- Namijenjene su djeci, a ne regulira ih gotovo niti jedan zakon
- Što morate znati i koliki ćete porez platiti u Hrvatskoj ako želite ulagati u kriptovalute
- Odlazak konkurenciji: Prava poslodavca i zaposlenika
- Što učiniti ako naiđete na divlje odlagalište otpada
- Tko sve u Hrvatskoj smije čuvati djecu?
- Kako navike okrenuti u svoju korist
Bicikliranje je nesumnjivo jedan od najboljih, najbržih i najzdravijih oblika prijevoza. Mnogima je bicikl prijevozno sredstvo od točke A do točke B, a ima i onih koji ga voze samo radi vožnje (ovdje ne mislimo na profesionalne bicikliste). Kakav god bio vaš odnos s biciklom, pravila treba znati i pridržavati ih se. Pročešljali smo Zakon o sigurnosti prometa na cestama i izvukli neke od najzanimljivijih, a najmanje korištenih pravila.
Prvo moramo definirati dva vrlo bitna pojma:
- Biciklistička staza je izgrađena prometna površina namijenjena za promet bicikala koja je odvojena od kolnika i obilježena propisanim prometnim znakom
- Biciklistička traka je dio kolnika namijenjen za promet bicikala koji se prostire uzduž kolnika i koji je obilježen udružnom crtom na kolniku i propisanim prometnim znakom
Ovo je važno jer se biciklisti moraju kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje onda se moraju voziti što bliže desnom rubu kolnika. Dakle, vožnja po pločniku nije preporučljiva. Ako je biciklista više, gdje god da se voze, moraju se kretati jedan iza drugoga. Smjer kretanja biciklista je kao i u ostalom prometu - desnom stranom.
U slučaju da se biciklist ne pridržava ničega od ovoga može ga se kazniti s 300 kuna.
VIDLJIVOST
Od sumraka do zore, ali doslovno, trebate imati upaljena svjetla. Noću, ali i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno bijelo svjetlo naprijed i barem jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Ako nemate svjetla može vas se kazniti s 500 kuna.
Biciklist koji se kreće kolnikom mora obavezno noću, a u slučaju smanjene vidljivosti i danju, imati reflektirajući prsluk ili neke druge reflektirajuće oznake. Za 'nereflektiranje' je kazna 300 kuna.
ZAŠTITA
Čizma glavu čuva – poznata je stara izreka. U slučaju biciklista glavu ipak čuva kaciga koja je obavezna za osobe mlađe od 16 godina, dok je svima ostalima toplo preporučljiva. Kazna za nepoštivanje ovog pravila je 300 kuna.
STROGO ZABRANJENO
Volan se ne smije držati jednom rukom, a o vožnji 'bez ruku' da i ne govorimo. Dakle, vožnja bicikla jednom rukom i tipkanje na mobitel drugom strogo je zabranjeno. Također, drugom rukom ne smijete 'voziti' drugi bicikl, što se ponekad može vidjeti na našim cestama. S obzirom na to da je od 30. srpnja 2022. na snazi nova verzija Zakona o sigurnosti prometa na cestama, imajte na umu, po novome, biciklisti da ne smiju voziti bicikl i imati slušalice na ili u oba uha. Naime, slušanje glazbe (ili čega već) umanjuje mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.
U slučaju kršenja propisane obveze, propisana novčana kazna u iznosu od 300 kuna.
Osim toga, na biciklu se ne smiju prevoziti predmeti širi od 50 centimetara sa svake strane bicikla.
Ako pak želite prevoziti neki teret smijete vući prikolicu na dva kotača koja je pričvršćena za bicikl tako da je osigurana stabilnost. Prikolica ne smije biti šira od 80 centimetara, a ukupna masa ne smije biti veća od 50 kilograma. Naravno, i prikolica treba biti dobro označena i na stražnjoj strani mora imati dva katadioptera (mačje oči) propisana za priključna vozila. Na prikolici se ne smije prevoziti predmete šire od 80 centimetara.
Treba istaknuti, kao i kod vožnje drugih vozila, za vrijeme vožnje bicikla morate biti trijezni. Ako biciklist ima 0,5 promila alkohola u krvi ili je pod utjecajem droga ili lijekova kaznit će ga se s 500 kuna.
VOZAČKA ZA BICIKL
Biciklom na cesti smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina i, podsjetimo, treba imati kacigu. Djeca s navršenih devet godina trebaju imati svojevrsnu vozačku dozvolu za bicikl. Odnosno, djeca koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda smiju samostalno voziti bicikl na cesti. Sva ostala djeca s navršenih devet godina to smiju, ali uz pratnju osobe starije od 16 godina.
Treba znati da punoljetni vozač bicikla može prevoziti druge osobe i to:
- starije od osam godina – na tandemu, odnosno ako se na biciklu nalaze posebna sjedala za svaku osobu, držač za ruke i noge, tj. pedale
- dijete mlađe od osam godina – u posebnoj čvrsto pričvršćenoj sjedalici, prilagođenoj veličini djeteta. Naravno, dijete mora imati zaštitnu kacigu na glavi
Dakle, vožnja drugih osoba na volanu ili šipki ili na neki drugi nepropisan način strogo je zabranjena, a kazna za to iznosi 300 kuna.
No i bez vozačke dozvole svaki odgovorni biciklist mora znati, i to svakako primjenjivati, da prilikom skretanja ostalim sudionicima u prometu mora dati znak da ima namjeru skrenuti. S obzirom na to da na biciklu nema žmigavaca, smjer skretanja mora se pokazati rukom.
PROMETNA PRAVILA I ODGOVORNOST
Vozač automobila ili drugog vozila koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu ili biciklističku traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru. Ako to ne napravi, vozač može dobiti kaznu od 3 do 7 tisuća kuna.
S druge pak strane, ako biciklist naiđe na pješački prijelaz na kojemu nije obilježena biciklistička staza mora sići s bicikla i gurajući ga prijeći preko zebre. U tom slučaju za biciklista vrijede jednaka pravila kao i za pješake. U suprotnom – ne!
Ako kojim slučajem na pješačkom prijelazu dođe do sudara biciklista i automobila, podjela odgovornosti ovisi o tome je li biciklist vozio ili gurao bicikl. Ako ga gura onda ga se tretira kao pješaka.
Ako je pak biciklist vozio preko zebre situacija je malo kompliciranija i on je svakako odgovoran.
U jednom i u drugom slučaju nema jednoznačnog rješenja jer se moraju utvrditi sve relevantne okolnosti. U obzir se uzimaju brzina kretanja, preglednost, potencijalna alkoholiziranost, svjetlo na semaforu (ako ga ima). Upravo o svemu tome ovisi hoće li omjer odgovornosti biti 50:50 ili 70:30 ili kako drugačije.
NOVO: 31. srpnja 2022.
Za kraj, treba napomenuti da je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama 16. veljače 2022. prošao prvo čitanje u Hrvatskom saboru i rasprava je zaključena. A od 30. srpnja 2022. godine na snazi je pročišćeni tekst Zakona.
U svakom slučaju - čuvajte se, pazite na sebe i druge, budite oprezni i uživajte u pedaliranju!
- BEZ RAČUNA SE NE RAČUNA
Tko i kako može raditi bez izdavanja računa?
- ZAŠTITA POTROŠAČKIH PRAVA
Što kada je akcija prošla, cijena pogrešno istaknuta, sniženje neuračunato?
- KORAK PO KORAK
Pokrećem stambenu zadrugu – otkuda krenuti?