- Zašto je dobro organizirati uredske božićne zabave?
- Kako postići rodnu ravnopravnost u javnom i poslovnom sektoru
- Zašto je interna komunikacija jednako važna kao i eksterna
- Kako svog limenog ljubimca njegovati zimi
- Koje sve potpore poslodavci mogu dobiti od države?
- TOP 5 savjeta kako se odgovorno brinuti o kućnim ljubimcima
- Stambena politika RH – mit ili stvarnost
- Kako aktivirati žene 55+ da se vrate na tržište rada
- Važne tekućine u automobilu - koliko ih često mijenjati da automobil dulje traje?
- Što darovati klijentima i suradnicima?
Da, da, znamo da je za našu formu i zdravlje bolje koristiti snagu našeg tijela i potrošiti koju kaloriju više, no sada nećemo pisati o tome, već o razlici između najpopularnijih električnih vozila na dva kotača - e-bicikl, e-romobil, e-moped/skuter, e-motocikl.
TEKST JE AŽURIRAN 2. KOLOVOZA 2022.
Za razliku od vozila koji troše gorivo, e-vozila nam mogu pomoći uštedjeti novac. Ako se pitate kako, pomislite samo na održavanje, gorivo (benzin, dizel, plin), cestarine, parkiranje, osiguranje i druge troškove, ali nemojte ni zaboraviti da na taj način smanjujemo i naš ugljični otisak.
Pogledajte koje su razlike između četiri električna vozila na dva kotača:
- e-romobil (electric scooter) - koristit ćemo skraćenicu e-R
- e-bicikl (electric bicycle) - koristit ćemo skraćenicu e-B
- e-moped/skuter (electric moped) - koristit ćemo skraćenicu e-S
- e-motocikl (electric motorcycle) - koristit ćemo skraćenicu e-M
DEFINICIJA
- e-R
- Izmjenama Zakonu o sigurnosti prometa na cestama koje su stupile na snagu 30. srpnja 2022. godine, električni se romobili sada definira kao 'osobno prijevozno sredstvo' što podrazumijeva sva vozila koja nisu razvrstana ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima. Osobna prijevozna sredstva nemaju sjedeće mjesto, njihov radni obujam nije veći od 25 cm3, odnosno njihova najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h. U osobna prijevozna sredstva spadaju vozila koja se mogu sama uravnotežiti, monocikli s motornim ili električnim pogonom i romobili s motornim ili električnim pogonom.
- e-B
- u Hrvatskoj su definirani Zakonom o sigurnosti prometa na cestama kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim (električnim) motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale
- e-S
- ako su 'do 50cc', odnosno ako njihova trajna snaga ne prelazi 4kW, hrvatski Zakon ih prepoznaje kao mopede (AM kategorija)
- e-M
- ovisno o snazi, Hrvatski Zakon ih prepoznaje kao kategorije AM, A1, A2 ili A
POKRETANJE, POGON, SNAGA
- e-R
- pokreće ga električni motor kojeg morate pokrenuti da biste iskoristili njegovu snagu
- snaga elektro motora kreće se od 250 – 3200W, a ovisno o tome varira i maksimalna brzina
- postoje modeli s jednim, ali i s dva pogonska motora
- baterije se pune na 220V utičnici, a postoje modeli s izmjenjivom baterijom pa je punjenje još jednostavnije
- e-B
- standardni bicikl uz dodatak električnog motora koji olakšava pokretanje (npr. uzbrdo ili kod dugih vožnji)
- za normalan električni bicikl, snaga motora je obično 180W do 500W
- ovisno o državama, postoje različita ograničenja i regulacije, npr. snaga motora u Europi ne bi trebala biti veća od 250W
- dvije vrste: s pedalama (ako se želite i vi malo potruditi, oni su češći) i potpuno električni
- e-S
- umjesto goriva, koristi snagu električnog motora
- snaga ne premašuje 4kW (jednako za benzinske i električne izvedbe)
- e-M
- kao tradicionalni motocikli ali s manjim motorima koji rade na baterijsko napajanje
- daju pristup trenutnom okretnom momentu
BRZINA
- e-R
- s obzirom na izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, maksimalna dopuštena brzina za e-romobile regulirana je do 25 km/h.
- e-B
- postoji maksimalna dopuštena snaga motora i brzine koja se može postići, a obično je to 32 km/h, međutim u nekim je državama maksimalna dopuštena brzina drugačije regulirana
- u Hrvatskoj su motori postavljeni da se sami isključe kada postignete brzinu od 25 km/h
- e-S
- maksimalna dopuštena snaga motora i brzine koja se može postići uglavnom je do 45 km/h
- e-M
- obično se kreću od 60 do 160 km/h no ovi brzi twist-and-go strojevi mogu doseći najveću brzinu od 350 km/h (naravno oni najbolji)
KILOMETRAŽA
- e-R
- u prosjeku mogu prijeći od 55 do 65 kilometara s jednim punjenjem
- e-B
- u prosjeku mogu prijeći od 45 do 80 kilometara s jednim punjenjem
- e-S
- u prosjeku mogu prijeći od 45 do 100 kilometara s jednim punjenjem
- e-M
- u prosjeku mogu prijeći od 45 do 150 kilometara s jednim punjenjem
Treba posebno istaknuti da kilometraža kod sva četiri e-vozila ovisi o različitim čimbenicima poput težine vozača, težine vozila, jačine baterije i stila vožnje
STAZE I OPREMA ZA VOŽNJU
- e-R
- Izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama regulirano je kretanje osobnih prijevoznih sredstava. Naime, vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Ako biciklistička staza ili traka ne postoji, ova se vozila mogu kretati po površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu. Također, ako ništa od navedenog nije moguće, svoj električni romobil možete voziri po dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina ograničena na 50 km/h i to što bliže desnom rubu kolnika.
- kaciga na glavi je obavezna
- e-B
- vrijede ista pravila kao i za obični bicikl – vožnja po označenim biciklističkim stazama i trakama ako postoje (pažnja: u nekim državama je zabranjeno da se voze pločnicima i pješačkim prijelazima)
- autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila ne smiju se kretati bicikli
- kaciga na glavi - mlađi od 16 godina moraju na glavi nositi zaštitnu kacigu, a starijima od 16 godina ona se preporučuje
- e-S
- autocestom i brzom cestom ne smiju se kretati
- u nekim državama mogu ići po biciklističkim stazama
- nisu dopušteni na pločnicima
- kaciga na glavi je obavezna
- e-M
- kakvim cestama se mogu kretati ovisi o snazi i kategoriji e-motocikla
- nisu dopušteni na biciklističkim stazama i pločnicima
- kaciga na glavi je obavezna
PARKIRANJE
- e-R
- gotovo bilo gdje
- većina modela su sklopivi i lagani pa omogućavaju lakši prijenos - možete ga ponijeti u stan, ured, tramvaj, autobus, auto…
- e-B
- možete ga parkirati na mjestima predviđenima za parkiranje standarnih bicikala
- postoje sklopive varijante za lakši prijenos pa ih možete ponijeti u stan, ured, auto…
- e-S
- možete ga parkirati na parkinzima predviđenim za motore (i većinom se parking ne naplaćuje) te eventualno na nekim drugim mjestima
- e-M
- možete ga parkirati na parkinzima predviđenim za motore (i većinom se parking ne naplaćuje) te eventualno na nekim drugim mjestima
VELIČINA, UDOBNOST I SIGURNOST
- e-R
- svi su iste veličine (osim dječjih). Nema S, M, L...
- visina volana je često podesiva (ali nije pravilo)
- na većini morate stajati (rijetki dolaze sa sjedalom)
- vrlo nezgodan za voziti po neravnom, mokrom i skliskom putu, nije baš zimsko vozilo
- e-B
- različitih veličina, promjera guma, s vilicom ili bez
- ima sjedalo
- često imaju dobre amortizere pa se nećete baš 'drndati'
- ljeti pravi užitak, a zimi se možda odlučite toplije obući nego na običnom biciklu
- e-S
- ima udobnije sjedalo, a poneki imaju pedale tj. oslonac za noge
- nije baš za snijeg, poledicu i kišu
- e-M
- mnogo su veći od gore navedenih e-vozila i ne dolaze s pedalama poput mopeda
- imaju udobno sjedalo i razne pretince
- nisu baš za offroad putovanja
- na nekim modelima možete imati i suputnika
- uz pravu opremu, pogodan za sva godišnja doba (osim za snijeg i poledicu)
DOZVOLA, REGISTRACIJA I OSIGURANJE
- e-R
- dozvola za sada nije potrebna gotovo nigdje, ali osobnim prijevoznim sredstvom smiju upravljati osobe starije od 14 godina.
- u Hrvatskoj još nema dobnog ograničenja, no to ne vrijedi za sve države (u nekima morate imati minimalno 16 godina)
- novost u izmjenama Zakona je i to da, ako električni romobil može 'juriti' više od 24 km/h, mora biti homologiran i registriran
- iako osiguranje nije potrebno neki stručnjaci preporučaju uzimanje osiguranja zbog opasnosti od ozljeđivanja na cesti, ozljeđivanja pješaka ili sudara s drugim vozilima
- e-B
- dozvola za sada nije potrebna gotovo nigdje, no ipak se raspitajte ako vaš bicikl može premašiti brzinu od 45 km/h
- u Hrvatskoj još nema dobnog ograničenja, no to ne vrijedi za sve države (u nekima morate imati minimalno 16 godina)
- registracija nije za sada potreba
- iako osiguranje nije potrebno neki stručnjaci preporučuju uzimanje osiguranja zbog opasnosti od ozljeđivanja na cesti, ozljeđivanja pješaka ili sudara s drugim vozilima
- e-S
- za upravljanje treba imati navršenih 15 godina te AM kategoriju vozačke dozvole
- vozač kojem je izdana vozačka dozvola kategorije A1, A2, A, B, C1, C, D1, D i H ima pravo upravljati mopedom
- samo vozilo treba biti tehnički ispravno, osigurano i registrirano
- e-M
- ovisno o snazi i drugim parametrima, za upravljanje treba imati navršenih od 16 do 24 godine te AM, A1, A2 ili A kategoriju vozačke dozvole (detalje vidjeti ovdje)
- samo vozilo treba biti tehnički ispravno, osigurano i registrirano
CIJENE
- e-R
- cijene su uistinu različite, kao i kod standardnih romobila ovisi o željama i potrebama korisnika
- kreće se od 2.000 kuna do preko 10.000 kuna
- e-B
- i električni bicikli cijenom variraju, a sve ovisi o željama i potrebama korisnika
- kreće se od 6.000 kuna pa preko 15.000 kuna
- e-S
- kao i kod standardnih skutera ovisi o željama i potrebama korisnika
- kreće se od 6.000 kuna pa preko 16.000 kuna
- e-M
- i kod električnih motocikala želje i potrebe korisnika dirigiraju cijenu
- kreće se od 30.000 kuna pa preko 150.000 kuna
OSTALO
- e-romobili i e-bicikli odlični su za kraće dnevne vožnje, bez jačeg vjetra, kiše, snijega i poledice. A ako vaš grad ima vrlo gust promet, na svoj ćete cilj doći vjerojatno brže nego automobilom
- e-skuteri i e-motocikli su odlični za svakodnevnu vožnju, bez kiše, snijega i poledice
ZAKLJUČAK
Posjedovanje električnih ljubimaca na dva kotača može rezultirati nekim promjenama u načinu života. Možda su minorni, možda su na bolje, ali znajući točno što možete očekivati znači da ćete biti još sigurniji kada kupite svoje prvo e-vozilo.
Zanimljivo je da se među bezbrojnim fobijama pojavila još jedna, a to je strah od dometa, odnosno anksioznost dometa - strah da će se električno vozilo isprazniti i ostaviti vozača 'nasukanog'. Ali da se to ne bi dogodilo, ako imate e-vozilo, uvijek vodite računa koliko je napunjeno.
Ono na što stvarno morate paziti je promet oko vas. Imajte na umu da niste zaštićeni, uključite sva osjetila i zapamtite da vas pješaci uopće ne gledaju, a često niti druga vozila te ako putujete u druge države, provjerite njihova pravila vožnje!
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
- Izvor: greenauthority.com, citycoco.hr itd.
- #ostali prijevoz#eko#energetika
- UPRAVLJANJE TALENTIMA I UČINKOM
Kako uočiti da osoba podbacuje na poslu? I što učiniti?
- RASPOLAGANJE NOVCEM
Prepaid kartice: trošite koliko imate i mudro planirate budžet!
- NACIONALNI TJEDAN DOVOĐENJA KUĆNIH LJUBIMACA NA PO
Ljubimci na radnom mjestu pridonose boljoj atmosferi i produktivnosti zaposlenika