HR, kandidati za posao
Izvor: jaydeep/Pixabay
Lana Klubičko Runtić
KRATKI VODIČ U 6 KORAKA

Kako odabrati najboljeg zaposlenika za vašu tvrtku

Odabir zaposlenika nikada nije lak, pogotovo ako ste na početku svog poslovanja i nemate puno iskustva sa zapošljavanjem. Angažiranje pogrešne osobe za posao jedna je od najvećih grešaka koju možete napraviti. U današnjem izuzetno konkurentnom radnom okruženju, gdje je bazen talenata sve plići, važno je da se istaknete među poslodavcima na tržištu, ali i da osigurate sebi suradnike na koje se možete osloniti u budućnosti. Ako nemate u tvrtki HR stručnjaka, pratite ovih 6 točaka kako biste osigurali uspješniji i brži proces zapošljavanja.

1. Jasno i konkretno napišite opis posla

Navedite pet do deset ključnih zadataka osobe na traženoj poziciji. Kako biste lakše odlučili koji su zadatci ključni, razmislite o tome što bi se dogodilo ako se ti zadaci ne obave. Ako bi neodrađeni zadatak imao značajan utjecaj na vaše poslovanje, radi se o ključnom zadatku. Svaki od navedenih zadataka definirajte na način da bilo kome može biti jasno kakve poslove taj zadatak podrazumijeva. Ako već imate nekoga zaposlenog na istim ili sličnim poslovima, konzultirajte se da biste dobili kvalitetniji uvid u operativni dio posla. Možete zamoliti i druge zaposlenike da vam daju svoje mišljenje. Opise poslova ne preuzimajte iz drugih tvrtki jer isti naziv posla ne podrazumijeva ista zaduženja u različitim poslovnim okruženjima.

2. Definirajte kriterije odabira

Razmislite o tome koju razinu iskustva očekujete za to radno mjesto - početnu ili naprednu. Razinu iskustva uzmite u obzir pri definiranju kriterija odabira. Razmislite i zapišite koje su vještine potrebne za izvršavanje ključnih radnih zadataka. Koje predznanje je potrebno? Koje kompetencije? U idealnom slučaju, zamolite nekoga tko obavlja takav ili sličan posao da vam pomogne u određivanju potrebnih znanja, vještina i kompetencija.

3. (Pr)ocjenjujte svoje kandidate prema kriterijima koje ste definirali

Prema kriterijima odabira koje ste pripremili, definirajte niz pitanja koja ćete postaviti, a koja će vam pomoći u određivanju do koje mjere svaki kandidat ispunjava vaša očekivanja. Bitno je da svim kandidatima postavite isti niz pitanja da biste ih kasnije lakše usporedili i zadržali objektivnost. Ako nemate osobu zaduženu za HR, pozovite nekoga od kolega da sudjeluje na intervjuima ili angažirajte HR stručnjaka koji će vam pomoći. Razgovorom i pitanjima o prošlim radnim mjestima pokušajte uočiti uzorak kandidatovog rada i ponašanja u poslovnom okruženju. Izvršavanje zadataka koji simuliraju posao za koji zapošljavate dat će vam dobar uvid u kvalitetu kandidata.

4. Provjerite reference

Zatražite od kandidata da vam dostavi kontakte nekoliko svojih bivših kolega ili nadređenih koje možete kontaktirati. Prilikom razgovora s tim ljudima, trudite se postaviti pitanja otvorenog tipa, a izbjegavajte tzv. da/ne pitanja. Primjerice, postavite pitanje - Kako biste opisali radne navike kandidata?, a izbjegavajte pitanja poput - Mislite li da je ovaj kandidat dobar radnik? Na taj način ćete dobiti više informacija jer ćete sugovornika potaknuti na razgovor.

5. Razmislite koji su razlozi zbog kojih ne biste trebali zaposliti određenog kandidata ili kandidatkinju

Prilikom donošenja velikih odluka kao što je zapošljavanje nove osobe u vaš tim, bitno je osvijestiti vlastite brige i sumnje te razmisliti o mogućim rješenjima problema. Na primjer, ako mislite da je jedan od razloga za mogući neuspjeh nekog kandidata na određenom radnom mjestu nedostatak specifičnog znanja, možete li tome doskočiti edukacijom? Imate li mogućnosti i vremena mentorirati tu osobu kroz neki period? Imate li koga u timu tko može prenijeti potrebna znanja? Ako je odgovor pozitivan rizik je manji, ali ako je negativan, možda trebate razmisliti da radije zaposlite nekog drugog.

6. Kako će se vaš kandidat uklopiti u vašu kulturu?

Odabrali ste nekoliko kandidata za finalni krug razgovora i trebate se odlučiti za jednog, sjajno! Sada je prilika da povedete računa o tome kakva je ili kakva želite da bude kultura u vašoj tvrtki. Kultura tvrtke obuhvaća glavne vrijednosti, stavove, ponašanja i ciljeve koje dijele sve razine zaposlenika i uprave, od načina donošenja odluka do komunikacije unutar tvrtke i prema van. Razmislite koje su to vrijednosti koje očekujete da vaši zaposlenici dijele i kako želite da se odnose jedni prema drugima i prema vašim klijentima, kupcima i generalno ljudima s kojima surađujete. Zapišite ih i definirajte svaku u par rečenica. Temeljem toga formirajte pitanja koja će vam pomoći otkriti kakve vrijednosti i stavove imaju vaši kandidati. Ovisno o tome koje vrijednosti gajite, postavite pitanja poput:

  • Kako bi vas opisali vaši trenutni kolege?
  • Opišite mi svog idealnog šefa?
  • Volite li više raditi samostalno ili u timu?

Imajte na umu da pogrešan odabir po pitanju uklapanja u organizaciju može značiti slabiju produktivnost, a time i lošije rezultate te nezadovoljstvo  novog zaposlenika, ali i ostatka vašeg tima. Za kraj, budite maksimalno otvoreni i iskreni o tome što očekujete i kako je doista raditi u vašoj firmi. Ako na razgovoru imate kandidata koji dolazi iz velike korporacije gdje su procesi, upute i zaduženja striktno propisani, a vaša tvrtka je još u startup fazi, pokušajte kandidatu što iskrenije opisati kako je raditi kod vas, da primjerice nemate odjel nabave i morat će si sam nabaviti potrebnu opremu ili sredstva za rad, da nemate IT odjel koje će mu instalirati neki softver, da će možda morati sam kupiti kavu za u ured i slično, ali isto tako naglasite pozitivne strane rada u takvom okruženju, kao što je fleksibilnost i brzina donošenja odluka i slično. Realna očekivanja s obje strane spriječit će eventualne frustracije i potaknuti pozitivne promjene.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.