račun, kupovina
Izvor: Steve Buissinne/Pixabay
Ana Leko Vučković
AKCIJA, AKCIJA

TIPS&TRICKS za izbjegavanje trikova u trgovinama

Štednja, štednja, štednja! Kalkuliranje! Zbrajanje! Oduzimanje! I još malo uštede! Tako otprilike vjerojatno izgleda gotovo svaki odlazak u trgovinu. Pogotovo u zadnje vrijeme kada je 'inflacija na najvećoj razini ikad', kada 'cijene lete u nebo' i kada ovo i kada ono. I upravo zbog toga dobro je kupovati 'na akciji', 'po akcijskim cijenama'. Ali u svakom grmu leži zec, pa tako i u ovom.

Trgovci redovito imaju svoje akcije i to je za mnoge kupce spas. No postoji nekoliko situacija na koje treba obratiti pozornost i pripaziti jer nitko nije med i mlijeko, pa se u nekim trgovinama može naići na zamke.

Cijene

Bilo bi odlično kada bi svi kupci redovito pratili i pamtili cijene određenih proizvoda u raznim trgovinama u nekom određenom periodu i tako znali gdje je što povoljnije. No to je gotovo pa nemoguća misija.

Međutim, svakako je preporučljivo zbilja pogledati istaknutu cijenu određenog proizvoda, a ne samo trpati u košaricu ili kolica. Osim toga, mnogi kupci na oznaci s cijenom ističu i kada je cijena zadnji put bila mijenjana i kolika je bila.

U Pravilniku o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda, između ostalog, ističe se da:

  • maloprodajna cijena robe mora biti istaknuta na robi ili na prodajnom mjestu.
  • Ako je maloprodajna cijena robe istaknuta na prodajnom mjestu u prodavaonici ili izvan poslovnih prostorija, mora biti isključena mogućnost njene zamjene s maloprodajnom cijenom druge robe koja se nalazi u neposrednoj blizini.

Osim toga, u Zakonu o zaštiti potrošača u članku 7. navodi se da se trgovac mora pridržavati istaknute maloprodajne cijene.

Što se pak sniženja cijena tiče, ona su regulirana Zakonom o zaštiti potrošača u dijelu 'Posebni oblici prodaje', u članku 19:

  • (1) Posebnim oblicima prodaje smatra se prodaja proizvoda po cijenama nižim od cijena u redovnoj prodaji.
  • (2) Prodaja iz stavka 1. ovoga članka obuhvaća, među ostalim, akcijsku prodaju, rasprodaju, sezonsko sniženje, prodaju robe s greškom i prodaju robe kojoj istječe rok uporabe.
  • (3) Prilikom obavljanja posebnog oblika prodaje iz stavka 1. ovoga članka, a koji nije uređen ovom glavom Zakona, trgovac može koristiti i druge nazive različite od onih navedenih u stavku 2. ovoga članka.
  • (4) Tijekom trajanja posebnog oblika prodaje robe iz ove glave Zakona trgovac je dužan istaknuti cijenu koju primjenjuje tijekom trajanja prodaje iz stavka 1. ovoga članka i najnižu cijenu koju je trgovac primjenjivao za istu robu tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje.
  • (5) Odredbe stavka 4. ovoga članka primjenjuju se i na oglašavanje robe.

Bez obzira na zakone, pravilnike i druge regulative može se dogoditi da trgovci prije sniženja, akcija i drugih pogodnosti, povećaju cijenu proizvoda, a onda je snize i to prikažu kao sniženje i super akciju. Na takve stvari treba obratiti pažnju i zbog toga bi bilo dobro što više kontinuirano pratiti cijene proizvoda.

Datum akcije

Također treba voditi računa od kada do kada neka akcija ili sniženje traje, da se ne bi dogodilo da mislite da ćete neki proizvod platiti 10 kuna (ili eura), a na blagajni vam to naplate 15 kuna (ili eura). Nekada djelatnici trgovine jednostavno ne stignu (ili nemaju pravovremenu informaciju) promijeniti istaknute deklaracije s cijenama. Stoga dobro otvorite oči i čitajte baš sve što je vezano uz akcijske cijene.

Jedan proizvod ili cijeli paket

I opet - čitajte! Ako, primjerice, želite kupiti tanjure, budite sigurni da se cijena odnosi na cijeli set (od x komada), a ne samo na jedan tanjur, kako se na blagajni ne biste iznenadili.

1+1 gratis

Ovo valjda svi volimo! Ali i to može biti trgovački trik. Ponekad stvarno je tako - kupite, na primjer, jednu pastu za zube, a drugu dobijete gratis. No ponekad može biti da ta jedna košta jednako ili čak više nego dvije zasebne paste za zube.

Popusti

U mnogim se trgovinama, pogotovo prilikom sezonskih sniženja ili za čuveni crni petak velikim plakatima oglašavaju popusti 'DO 70 posto'. Upravo taj DO je često toliko sitno napisan da ga se jedva primijeti. A onda se u trgovini nađu proizvodi na popustu od 20 ili 30 posto. To je i dalje u tom 'do 70 posto'. Na vama je da odlučite hoćete li kupiti ili ne, ali svakako te činjenice uzmite u obzir.

Bonus savjet

Uvijek, ali uvijek nakon što sve kupite i platite provjerite račun. Uvijek imate pravo nešto reklamirati ako je potrebno ili, pak, pitati ako vam nešto nije jasno. 

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.