svađa, napad, obrana
Izvor: Vera Arsic from Pexels
OBRAMBENI MEHANIZMI

Što reći kada se netko stalno (verbalno) brani

Obrana je prirodna reakcija kada se osjećamo napadnuto. To ima smisla jer se instinktivno želimo obraniti od ozljede ili verbalne kritike, odnosno napada. Međutim u razgovorima obrana može brzo uništiti svaku nadu u razumijevanje i napredak.

Stručnjaci za odnose, John i Julie Gottman, smatraju da su napad i obrana jedno od četiri komunikacijska pitanja koja mogu naštetiti odnosu ili ga čak prekinuti.

Obrambena reakcija može djelovati argumentirano, ali može imati i druge oblike – poput poricanja, izbjegavanja, laganja ili pak izluđivanja. To su sve obično odgovori na percipiranu prijetnju, smatra licencirana profesionalna savjetnica u Harrisburgu Amanda Levision, a prenosi Lifehacker. Obrana štiti nas i naše osjećaje, a to je jedan od načina za skretanje odgovornosti za svoje postupke prilikom konfrontacije, odnosno suočavanja s drugom osobom.

Što stručnjaci savjetuju

1. Izbjegavajte obranu

Susret napada i obrane vjerojatno će dovesti do eskalacije napetosti, a neće je umanjiti. Sigurno neće pomoći ni riječi poput – ne shvaćaj to osobno.

- Obrana se obično rađa iz straha od odbijanja ili osude – kaže Anna Poss, licencirana klinička savjetnica iz Chicaga, i dodaje da će svađanje s osobom koja se stalno brani potvrditi sve te strahove.

2. Uzmite prostora

Kada se želimo braniti djelujemo emocijama, a ne logikom. Ako pokušate urazumiti nekoga tko je u određenom trenutku pod utjecajem jakih emocija, sigurno vam to neće poći za rukom.

Kada su u pitanju intenzivne emocije (a napad i obrana to sigurno jesu) treba uzeti pauzu dok jedna ili, još bolje, obje strane ne osjete da imaju kontrolu. Duboko udahnite i izbrojite do deset. Možda ćete morati otići, sabrati misli i kasnije se 'hladne glave' vratiti razgovoru. Tada svakako recite toj drugoj osobi da vam treba prostora i nikako nemojte otići bez riječi.

3. Strukturirajte razgovor

Da biste upravljali napadom i obranom treba slijediti neka osnovna komunikacijska pravila:

  • slušati
  • razmišljati
  • potvđivati
  • ponavljati

Na primjer, mogli biste se dogovoriti da svaka osoba ima priliku govoriti bez prekida dok druga osoba zaista sluša. Slušatelj može reflektirati ono što je čuo i potvrditi osjećaje osobe koja govori.

Drugi način za poboljšanje komunikacije je korištenje riječi JA čime se objašnjava ono što vi doživljavate i osjećate, umjesto da optužujete drugu osobu.

4. Postavljajte pitanja

Probajte sagledati situaciju iz perspektive druge osobe jer bi vam to moglo pomoći da stvari shvatite manje osobno i izbjegnete mogućnost da tu osobu osuđujete. Postavljajte pitanja s iskrenim interesom i pokušajte shvatiti zašto osoba napada ili se osjeća napadnuto. Ako je to odgovor na nešto što ste rekli ili učinili, ili način na koji ste to rekli ili učinili, priznajte to i sljedeći put pokušajte pristupiti drugačije.

Za reagiranje na napad potrebna je samosvijest i spremnost priznati da ste pogriješili. Također to zahtijeva empatiju prema osjećajima druge osobe. Naravno, mogu postojati situacije i odnosi u kojima konstantna komunikacija napad-obrana stvara nedzdravu dinamiku u odnosu pa je u tom slučaju dobro tražiti stručnu pomoć.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Više o uvjetima korištenja i autorskom pravima pročitajte ovdje.