namirnice, kuhanje
Izvor: ikon from Pixabay
La Sognatrice
MEAL PREP

Organizirajte svoju tjednu prehranu i maksimalno uštedite vrijeme

Priznali to ili ne, današnji užurbani stil života postao je sinonim za nedostatak vremena. Škola, vrtić, posao, fakultet… sve su to obveze koje utječu na tempo života i raspoloživo vrijeme. Ubaci li se tu i održavanje kućanstva, učenje, peglanje, kuhanje, sportske aktivnosti i briga oko kućnih ljubimaca, lako je zaključiti da na kraju dana ne ostane puno vremena da bismo napravili sve ono što smo planirali. U cijeloj toj priči - jesmo li uopće razmislili o tome što i kako jedemo?

Ista problematika vrijedi i za vrijeme provedeno na poslu, fakultetu ili školi. Uvijek se pojede nešto usput, nešto s nogu, na brzinu i uz što manje pripreme. I dok nam je s jedne strane vrlo bitno sačuvati dragocjeno vrijeme, s druge pak strane trebamo postaviti pitanje: što činimo našem zdravlju i koliko vremena imamo na raspolaganju ako ne vodimo brigu o njemu?

Danas je više nego ikada prisutan trend zdrave prehrane, organskih namirnica te nutritivno bogatih jela, no postavlja se pitanje kako uskladiti privatno/poslovne obveze i kuhanje tih istih namirnica? Budimo realni, ono vremena što ostane na kraju dana rijetko tko želi iskoristiti samo za kuhanje, osim onih kojima to služi kao hobi i razonoda. Kako se organizirati i kako prakticirati zdrav stil života svakodnevno uz stotinu obveza i s malo vremena?

Tu veliku ulogu ima koncept poznatiji pod imenom 'meal prep' ili u prijevodu 'priprema obroka unaprijed'. Radi se o konceptu koji uključuje planiranje, organiziranje i raspodjelu vremena, a zahtijeva pripremanje obroka unaprijed prema definiranom planu i budžetu. Princip je, u teoriji, vrlo jednostavan, dok praksa zahtijeva malo više truda i organizacije. Ovakav način pripreme obroka unaprijed može vam značajno uštedjeti vrijeme i novac, dovesti vas do željenih nutricionističkih ciljeva i osigurati hranjiv obrok svaki dan. Osim toga, planirajući obroke unaprijed izbjegavate mogućnost odabira 'hrane s nogu' te impulzivnog prejedanja kada dođete umorni doma.

'Meal prep' koncept ne znači da morate provesti cijelu nedjelju u kuhinji, već predstavlja sintezu radnji i metoda. Postoji nekoliko opcija 'meal prep' koncepta između kojih možete birati onu koja će vam najbolje odgovarati:

  • Priprema cijelog obroka unaprijed – to znači da ćete nedjeljom (ili danom koji odaberete) napraviti kompletna jela za idućih nekoliko dana, a koja ćete moći skladištiti u hladnjaku 2 do 3 dana i zagrijavati.
  • Serijsko pripremanje obroka – napravite veće količine jela koje ćete zamrznuti kao pojedinačne porcije obroka te ih koristiti prema potrebi.
  • Pripremanje pojedinačnih obroka – priprema svježih 'to go' obroka za svaki dan, najčešće dan ili dva dana ranije.
  • Priprema namirnica unaprijed – pripremanje određenih namirnica koje će vam trebati tijekom tjedna za kuhanje. Na taj način štedite vrijeme provedeno u kuhinji dok pripremate hranu jer imate unaprijed nasjeckane, narezane ili oguljene namirnice.

Odabir metode koja će vam odgovarati ovisi o vašoj dnevnoj rutini i ciljevima koje želite ostvariti. Metode se mogu i kombinirati ovisno o uvjetima u kojima ćete se naći ili vremenu koje ćete imati na raspolaganju. Najbolja odluka je krenuti u proces i eksperimentirati s metodama kako biste našli onu koja vam je najbolja. Pratite ovih 5 jednostavnih koraka za pripremanje obroka unaprijed:

  1. Odaberite jednu od gore navedenih opcija 'meal prep' koncepta - odredite dan za planiranje obroka što uključuje pripremu popisa namirnica koje vam trebaju, definiranje obroka i recepata, odlazak u kupovinu namirnica te pripremu i kuhanje. Redovno pratite kataloge sa sniženim cijenama i kupujte namirnice unaprijed. Na taj način možete dobiti ideju što ćete pripremati za tjedan koji dolazi.
  2. Držite se rasporeda – organizacija je pola posla. Vrlo je važno da ste dosljedni i pratite plan koji ste definirali. Odredite pravilan broj obroka (ovisno o ostalim planovima) i napravite kalendar obroka za tjedan.
  3. Izbjegavajte eksperimentiranje s receptima – drugim riječima, držite se dobro poznatih recepata i sastojaka koji su vam poznati. Ako nešto pođe po zlu, sigurno vam ne treba dodatan stres i gubitak vremena da biste ispravili propali ručak.
  4. Multitasking – organizirajte i pripremajte jela ovisno o njihovoj duljini kuhanja. Cilj je biti u kuhinji što kraće tako da raspoređivanje kuhanja određenih jela ima bitnu ulogu.
  5. Pravilno pohranite jela – sigurno ohladite jela, koristite adekvatne spremnike za pohranu hrane i označite ih prema rasporedu obroka.

I ne zaboravite ono najvažnije - priprema obroka unaprijed može biti zabavna. Za vrijeme pripreme možete slušati omiljenu glazbu ili neki dobar podcast, nazvati dragu osobu ili popiti čašu vina. Budite svjesni da radite nešto dobro za svoje zdravlje i, u konačnici, za vlastiti džep.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Više o uvjetima korištenja i autorskom pravima pročitajte ovdje.