anksiozno dijete
Izvor: Freepik
PUNO PODRŠKE

Kako pomoći djetetu s teškim emocijama i anksioznosti?

Dječji rasporedi danas su pretrpaniji no ikad. Čak i vrtićanci nerijetko imaju nekoliko aktivnosti koje ih 'čekaju', pa mnogi od njih nakon osam sati izbivanja iz kuće odlaze na plivanje, tenis, engleski, karate i slično.

Situacija je nerijetko i malo stresnija dolaskom u osnovnu školu. Tada za roditelje stvari postaju ozbiljnije i žele da se djeca smisleno bave nekom aktivnošću i da ono što plaćaju ne bude samo igra i zabava. A tu su i školske obveze, zadaće, testovi, diktati... Roditelji očekuju da se i te obaveze ispune jer, na kraju krajeva, 'sva djeca idu na aktivnosti i stignu sve'.

Da skratimo priču, djeca su danas pod strašnim pritiskom, a pred njima leži gomila obaveza. Dosadu gotovo pa da i ne poznaju. Slobodni trenutci su rijetki, stalno se nešto očekuje i traži u svim tim smišljenim aktivnostima. Mnoga od njih zbog toga razviju osjećaj anksioznosti i druge teške i za njih nerješive negativne emocije.

Roditeljeva je zadaća detektirati takva stanja te koristiti razne strategije za njihovo rješavanje kako ona ne bi eskalirala. Uz malo roditeljske brige, potpore i nekoliko dobrih savjeta, sve se može riješiti. Naravno, u kompliciranijim i težim slučajevima potrebno je potražiti stručnu pomoć kako dijete ne bi zapalo u ozbiljnu depresiju i probleme.

Koje strategije biste mogli primijeniti u smanjenju djetetove anksioznosti? Ima ih nekoliko, možete primijeniti sve ili one koje vam najviše odgovaraju i koje se uklapaju u vašu rutinu i rituale. Budite čvrsti i dosljedni.

Usvojite noćni ritual

Spava li vaše dijete dovoljno po noći ili ga neke neriješene emocije drže budnim? Poremećaji spavanja utječu na fizičku koordinaciju i sposobnost kontrole emocija, što dovodi do razdražljivosti, tuge, tjeskobe, nedostatka kontrole impulsa, nemogućnosti koncentracije i donošenja odluka. Loše navike spavanja same po sebi mogu naglasiti probleme s kojima se dijete nosi i potaknuti anksioznost.

Razvijte noćni ritual u kojem vaše dijete ima vremena i prostora za raspravu o problemima koji su se nakupili dana. Uključite malo trljanja leđa, maženja, masiranja, svega što će ga opustiti i utješiti.

To daje djetetu osjećaj da nije samo i da se ne mora nositi sa svojim problemima i mislima do kasno u noć. Vi ste tu kao podrška i kao netko tko će ga podsjetiti da stvari drugačije i bolje izgledaju jutro.

Što je na vijestima?

Možda u vašoj kući djeca ne gledaju vijesti s vama, ali to ne znači da one ne dopiru do njih i da ih djeca ne interpretiraju na svoj način. A kako djeca najčešće ne raspolažu ključnim informacijama i nisu im uvijek jasne, mogu sebi predočiti strahote i razviti anksioznost. Pogledajte vijesti zajedno i prokomentirajte teme koje kod vašeg djeteta rađaju zabrinutost. Možda su to klimatske promjene, rat ili neki nasilni događaj, no nema toga što ne možete objasniti i učiniti djetetu manje stresnim i strašnim.

Suočavanje sa strahovima

Uspostavite s djetetom vezu koja će omogućiti otvoren dijalog. Kao što smo već gore spomenuli, toliko puno stvari moguće je riješiti razgovorom i olakšati mračne i teške misli. Kada dijete kroz razgovor shvati da za mnoge njegove 'velike' probleme postoji neko rješenje, steći će osjećaj kontrole i samopouzdanja koje neće biti moguće tako lako poljuljati.

Uvijek dobra vježba za rješavanje stresa i problema je ona kroz igranje uloga. Kroz nju će se dijete 'ispraksirati' što i kako reći i kako reagirati u određenoj situaciji u kojoj se inače ne snalazi.

Naučite dijete tehnikama opuštanja

Možda mislite da je tehnika smirenog disanja prilikom kojeg se udiše na nos i izdiže na usta neučinkovita, ali nije. Itekako smiruje. Naučite dijete toj tehnici kada ga preplave negativne emocije i tjeskoba. Neka udiše i izdiše polako i smireno, brojeći do 10. Tu su i razne druge tehnike kao što su meditacija i kreativna vizualizacija.

Kroz učenje tehnika ne samo da će se dijete znati smiriti i opustiti, nego ćete se i vi s njim bolje povezati.

Ne pretrpavajte raspored

O ovome smo govorili .Toliko je obaveza. A znate kako vi reagirate kada ništa ne stižete? Glavoboljom, trboboljom, imate problema sa spavanjem, napadaje tjeskobe, grizete nokte... Kod djeteta nije ništa drugačije. Budući da djeca nemaju iste vještine suočavanja s preopterećenjima kao vi, doživljavaju tjeskobu.

Često, na primjer, pritišćemo našu djecu da javno nastupaju jer vjerujemo da njihov uspjeh odražava naše roditeljske vještine, što samo ustvari strašno opterećuje djecu. Razmislite koje su aktivnosti djetetu potrebne, koje ga vesele, a koje mu samo otežavaju život.

Izdvojite vrijeme za kreativnu igru

Kreativna igra može otkloniti zabrinutost i izgraditi pozitivna iskustva. Vaše dijete dobiva priliku vratiti se u svoju unutarnju stabilnost, samopouzdanje i suočiti se s problemima zdravo i konstruktivno. Vaše se dijete mora igrati, zabavljati i imati vremena biti dijete.

Vježbanje je važno

Svi smo čuli za onu staru izreku 'u zdravom tijelu zdrav duh'. A za zdravo tijelo potrebna je i vježba. Vježbanje stimulira endorfine i skreće misli vašeg djeteta s njegovih problema. 'Nemogućim problemima' tada mogu pristupiti s optimizmom i uspjehom, što će ojačati djetetove vještine suočavanja.

Ne umanjujte probleme

Kada je vaše dijete uplašeno, uznemireno ili zlostavljano u školi, važno je biti empatičan i suosjećajan. Ne tjerajte dijete da se brani i objašnjava, ne držite prodike, Umjesto toga, zalažite se za njega i budite mu čvrst oslonac. Ako potvrdite i priznate osjećaje svog djeteta, komunicirate da su ti osjećaji cijenjeni i viđeni.

Slušajte

Teško da će vam se dijete povjeriti ako nikad nemate vremena, u žurbi ste i slušate s pola uha. To ne ulijeva osjećaj povjerenja koji je potreban da bi se sugovornik otvorio oko osjetljive teme. Uz aktivno slušanje i pitanja, dijete će lakše progovoriti i otkriti izvor svoje tjeskobe. Tada zajedno možete raditi na pronalaženju puta ka rješenju.

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.