- Zašto je dobro organizirati uredske božićne zabave?
- Kako postići rodnu ravnopravnost u javnom i poslovnom sektoru
- Zašto je interna komunikacija jednako važna kao i eksterna
- Kako svog limenog ljubimca njegovati zimi
- Koje sve potpore poslodavci mogu dobiti od države?
- TOP 5 savjeta kako se odgovorno brinuti o kućnim ljubimcima
- Stambena politika RH – mit ili stvarnost
- Kako aktivirati žene 55+ da se vrate na tržište rada
- Važne tekućine u automobilu - koliko ih često mijenjati da automobil dulje traje?
- Što darovati klijentima i suradnicima?
Vjerujemo da nema osobe koja se u trgovini nije susrela s pogrešno napisanom cijenom, pogrešno izračunatim sniženjem ili pak akcijom koja je istaknuta, da bi se potom na blagajni saznalo da je akcija završila ali obavijest nije uklonjena i slično. Varijacija na temu cijena, sniženja i akcija te grešaka vezanih uz njih je puno, a potrošači često niti ne znaju koja su u tom slučaju njihova prava.
Od neinformiranih do onih kojima se ne da „natezati“ ili istjerivati pravdu, koristi imaju samo trgovci. Jesu li greške namjerne ili slučajne, smišljene podvale kako neki vole reći ili obični propusti, možemo se zapitati, no rijetko te greške ipak idu na ruku potrošačima.
Što se u takvim situacijama može poduzeti, saznali smo iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
- Trgovac mora jasno objaviti svoje uvjete prodaje. Događa se da se sami toga ne drže pa nastaju problemi, no postoji određeni zakonski postupak putem kojeg se takvi problemi i nesporazumi rješavaju - objasnili su nam iz Udruge.
Prvi korak u rješavanju je da potrošač pisanim prigovorom zatraži objašnjenje od trgovca za navedeni nesporazum u kojem se osjeća oštećenim te napiše što očekuje od njega.
Trgovac na upućeni prigovor ima rok tijekom kojeg mora odgovoriti, a taj rok iznosi 15 dana. No, unatoč tome, dogodi se da trgovci ipak ne odgovore na pritužbe i tada potrošač ima opciju da se obrati Državnom inspektoratu. Svakako je potrebno poslati prigovor, jer bez toga Državni inspektorat neće ništa pokrenuti, naglasili su iz Udruge.
No nadležni inspektor uzet će u obzir predstavku potrošača tek nakon što je potrošač iscrpio pravni put iz članka 10. ili članka 27. stavka 1. Zakona o zaštiti potrošača. Članak 10. odnosi se na to da je trgovac dužan omogućiti potrošaču podnošenje pisanog prigovora u svojim poslovnim prostorijama, putem pošte i elektroničke pošte te odgovoriti u već spomenutom roku. U odgovoru se pak treba jasno izjasniti prihvaća li osnovanost prigovora potrošača.
Članak 27. Zakona kaže da potrošač nakon primitka odgovora trgovca koji ne zadovoljava ili, pak, ne primitka po isteku roka, može podnijeti reklamaciju posebnom povjerenstvu.
Povjerenstvo je, pak, javnopravno tijelo koje obavlja regulatorne poslove u pogledu javnih usluga te je u ovakvim slučajevima dužno osnovati savjetodavno tijelo u čijem radu sudjeluje i predstavnik Udruge za zaštitu potrošača. Povjerenstvo će na transparentan i nediskriminirajući način, nakon mišljenja savjetodavnog tijela, donositi odluke koje se odnose na zaštitu prava potrošača - korisnika javnih usluga, u ovom slučaju „žrtve“ posebnih oblika prodaje.
Upravo su ti posebni oblici prodaje često kamen smutnje između potrošača i trgovaca jer se ne poštuju sve odredbe iz zakona o zaštiti potrošača. Naime, Zakonom se propisuje da se posebnim oblicima prodaje (odnosno sniženjima, akcijama, sezonskim rasprodajama, prodajom robe s greškom ili istekom roka trajanja) smatra prodaja proizvoda po cijenama nižim od cijena u redovnoj prodaji.
Odnosno, tijekom trajanja posebnog oblika prodaje robe, trgovac je dužan istaknuti cijenu koju tada primjenjuje te najnižu cijenu koju je primjenjivao za istu robu tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje. Odnosno, cijenu koja je bila istaknuta posljednjih 30 dana na tom artiklu prije sniženja, kako bi se izbjegla praksa, dobro nam svima poznatih, lažnih sniženja.
- Trgovac mora prodati proizvod po cijeni koja je oglašena bilo na polici, na proizvodu ili u katalogu. To je ponuda, a time trgovci privlače potrošače u trgovinu i onda kažu "znate tiskarska greška" ili "mi smo se malo šalili". Za to postoje državni inspektori - istaknuli su iz Udruge za zaštitu potrošača.
Iz Državnog inspektorata ističu da kontinuirano provode inspekcijske nadzore u svrhu zaštite ekonomskih prava potrošača. Tako je tržišna inspekcija u 2023. godini zaprimila ukupno 4.804 predstavki potrošača. Postupajući po zaprimljenim predstavkama po kojima je bilo pravne osnove za postupanje utvrdili su osnovanost 61 posto takvih predstavki, odnosno utvrđeno je kršenje prava potrošača.
Što se tiče „lažnih sniženja“, pogrešno istaknutih cijena i akcija, stvari stoje ovako:
- Prilikom provođenja posebnih oblika prodaje trgovac ne smije obavljati nepoštenu, zavaravajuću poslovnu praksu posebice u pogledu cijene proizvoda, odnosno postojanja određene pogodnosti u odnosu na cijenu proizvoda. U slučaju utvrđenog prekršaja, trgovcu se zabranjuje nepoštena poslovna praksa te se poduzimaju prekršajne mjere, a propisane su kazne u iznosu od 1327,23 do 26544,56 eura za trgovca - pravnu osobu, te od 1.327,23 do 1.990,84 eura za odgovornu osobu u pravnoj osobi te od 663,61 do 1.990,84 eura za fizičku osobu - obrtnika - poručili su iz Državnog inspektorata.
Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- UPRAVLJANJE TALENTIMA I UČINKOM
Kako uočiti da osoba podbacuje na poslu? I što učiniti?
- RASPOLAGANJE NOVCEM
Prepaid kartice: trošite koliko imate i mudro planirate budžet!
- NACIONALNI TJEDAN DOVOĐENJA KUĆNIH LJUBIMACA NA PO
Ljubimci na radnom mjestu pridonose boljoj atmosferi i produktivnosti zaposlenika