vlak, žena, samoća
Izvor: Cocoparisienne/Pixabay
NE BUDI NEPLATIŠA

Kako bolje raspolagati novcem i ne dovesti se do ovrhe?

S obzirom na to da zadnjih desetljeća (možemo to slobodno reći) sa svih strana stižu informacije o velikom broju blokiranih građana, bilo bi dobro ponoviti što se može učiniti da to takvih blokada ne dođe i da ih bude što manje.

Prvo i osnovno je, naravno, biti realan u raspolaganju svojim budžetom. No nije sve tako jednostavno. Mnogi završe na 'prosjačkom štapu' zbog nenadanih, a ponekad i tragičnih situacija i spleta brojnih okolnosti. U te okolnosti nećemo ulaziti jer su to vrlo specifične situacije, ali možemo dati nekoliko savjeta kako da se ljudi s redovnim primanjima uz realno raspolaganje budžetom ne dovedu u nezgodnu situaciju, odnosno blokadu.

1. Trošite koliko imate

Najveća pogreška je trošiti više od svojih mogućnosti. Redovne mjesečne prihode treba rasporediti na sve obavezne troškove, sagledati koliko financija preostaje za izvanredne troškove i, po mogućnosti, dio novca ostaviti sa strane. Trebate biti svjesni s koliko novca raspolažete i na što ga trošite. Život u skladu s financijskim mogućnostima jedini je put do izbjegavanja neugodnog crvenog minusa i hrpe opomena koje stižu zbog neplaćenih računa.

2. Planiranje

Idealno bi bilo planirati svoj budžet kako bi novac mogli trošiti na najbolji mogući način, a da ispunite sve zahtjeve, svoje potrebe, želje i ciljeve. Uvijek je preporučljivo voditi evidenciju svih troškova kako biste imali uvid u to na što trošite novac i koje biste troškove mogli smanjiti, a koje eventualno izbaciti.

3. Štednja

Nitko se neće pobrinuti za vaše 'crne dane' ili neplanirane, izvanredne troškove osim vas. U nekim je kulturama navika da se od svakog prihoda (npr. mjesečne plaće) 10 posto iznosa stavi sa strane, kao neki oblik štednje. To je dobra fora, jer kada se naviknete da vam je plaća, figurativno rečeno, 10 posto manja, onda ćete znati i s tim iznosom raspolagati. A nakon nekog vremena ćete se ugodno iznenaditi kad vidite iznos koji ste uštedjeli.

4. Razmislite o tome što želite

Vjerojatno se ne želite naći u situaciji da ne možete promijeniti posao iako vas guši, da niste sigurni hoćete li moći platiti ratu kredita ili školski izlet za dijete. Razmislite o tome jesu li vam zaista potrebne te nove tenisice ili najnovija verzija iPhonea ili je ipak bolje malo se 'skulirati' s trošenjem i ostvariti svoje snove o pokretanju (privatnog) posla, putovanju oko svijeta ili maloj kućici u šumi u kojoj ćete bezbrižno živjeti i uživati. Kada podmirite sve svoje redovne mjesečne obaveze, onda možete isplanirati budžet za druge stvari koje vas vesele, a da se ne zakopate u duboki minus.

Važno je priznati da smo sami odgovorni za svoju financijsku situaciju. Da, nipošto nije lako odreći se nekih sitnica koje nam ne trebaju ali nas vesele, ali ako to ne možete sada onda zaboravite na financijsku sigurnost kasnije.

Kako uopće dođe do ovrhe i blokade?

Ovrhe su postale dio svakodnevice brojnih građana u Hrvatskoj. I gotovo uvijek se u toj priči stvara empatija za ovršenike, vjerovnike se smatra bešćutnima, a druge sudionike ovršnog postupka proziva za bogaćenje na tuđoj nesreći, piše Pučka pravobraniteljica i dodaje da se ovrha prometnula u kolokvijalni sinonim za nepravdu, neravnopravnost i nezaštićenost onemoćalih dužnika spram 'krupnih' vjerovnika te sam njezin spomen izaziva osjećaj nesigurnosti i nelagode.

Prvo treba naglasiti da je cilj ovršnog postupka povećanje učinkovitosti naplate potraživanja i zaštitu vjerovnika, bez obzira na (ne)mogućnost dužnika da tu tražbinu ispuni, no njegovi se učinci ipak ne bi smjeli gledati izvan društvenog konteksta koji već godinama generira rast problema vezanih uz ovrhe.

Odgovor na pitanje iz podnaslova je vrlo jednostavan - računi nisu plaćeni, potraživanja i dalje stoje i na neki način se to treba namiriti. Međutim, evo koji se sve koraci (ne)dogode prije no što na kućnu adresu dobijete 'ljubavno pismo' u kojem upoznajete gospođu Ovrhu.

Neplaćanje računa

Ako neki račun ne platite u predviđenom roku (to se inače zove i rok dospijeća), dobit ćete opomenu. Neke tvrtke prije pisane opomene, upozorenje ili 'podsjetnik' šalju e-mailom ili SMS-om, a tek onda stiže opomena u poštanski sandučić.

Ako ni nakon opomene ne platite račun, možete dobiti opomenu pred isključenje usluge. To, naravno, ovisi o kojoj se usluzi radi - telefon, internet, televizija - i svaki vjerovnik ima svoja pravila, odnosno rok za svoja potraživanja, a onda i za isključenje usluge.

Ako vas pak ni to ne primora da platite dugovanje, usluga vam se može privremeno isključiti. No ni to vas neće osloboditi plaćanja duga, tako da ga morate podmiriti jer je sljedeći korak ovrha. A to je nešto s čime se nitko ne želi zezati.

Ovrha. Kamate. Zastara. 

U pravilu, svaka tvrtka čiju ste uslugu koristili NE ŽELI pokretati postupke ovrhe, opomene i upozorenja. Naravno, žele da se usluga koju su isporučili plati do određenoga roka. Svaka usluga (odnosno tvrtka) ima drugačiji rok dospijeća. 

Ako u tom razdoblju niste platili svoj račun, tada tvrtka čiju ste uslugu koristili, šalje obavijesti da je prošao rok dospijeća i mole da platite svoj dug (to u većini slučajeva rade telekom kompanije ili one koja imaju određene digitalne usluge).

Ako ni nakon toga niste platili svoj dug, dobivate opomenu. Od roka dospijeća do opomene prođe oko 10 do 15 dana. Imajte na umu da od dana roka dospijeća teče razdoblje obračuna zatezne kamate. Ta se kamatna stopa mijenja dva puta godišnje (HNB objavljuje razinu zatezne kamatne stope). Trenutna visina zakonske zatezne kamate 5,31 posto godišnje (ako je dužnik građanin), odnosno dva posto više (7,31 posto) ako se radi o trgovačkim ugovorima.

Ako ni nakon opomene ne platite svoj dug, tvrtka čiju uslugu niste platili šalje opomenu pred ovrhu s rokom plaćanja. Naravno, tada plaćate dug i zateznu kamatu. 

Ako ni tada ne platite svoj dug, pokreće se postupak ovrhe. Postupak se pokreće tako da se prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave podnosi općinskom sudu na čijem području ovršenik ima prebivalište ili sjedište putem informacijskog sustava, na propisanom obrascu elektroničkim putem u strojno čitljivom obliku putem sustava e-Ovrha.

Nakon što sustav zaprimi prijedlog za ovrhu na temelju vjerodostojne isprave, on se automatski povjerava u rad javnim bilježnicima kao povjerenicima suda ravnomjerno, po abecednom redu njihovih prezimena, prema pravilima o službenom području i sjedištu javnih bilježnika.

Ako je prijedlog za ovrhu uredan i osnovan, javni bilježnik će ovršenika obavijestiti o tome da je pokrenut ovršni postupak radi prisilne naplate pričuve.

Ako ovrhovoditelj u roku od petnaest dana od slanja obavijesti ne povuče prijedlog za ovrhu, javni bilježnik će izdati rješenje o ovrsi i dostaviti ga strankama. Povlačenje prijedloga za ovrhu znači da je dug plaćen. Ako je izdano rješenje o ovrsi, tada će dug s početka priče biti prisilno naplaćen. Naravno, ako kao dužnik imate opravdani razlog za prigovor na rješenje o ovrsi (na primjer, dug je u međuvremenu plaćen ili je nastupila zastara i sl.) svakako treba voditi računa da se na rješenje o ovrsi javnom bilježniku koji je izdao rješenje kao povjerenik suda dostavi obrazloženi pisan prigovor, te će u tom slučaju u daljnjem postupku sud odlučiti o dugu iz rješenja o ovrsi.

Prodaja duga

No neke tvrtke čije ste usluge koristili, a u većini slučajeva je riječ o telekom operatorima, znaju vaš dug 'prodati' agenciji za prisilnu naplatu. Tada više ne dugujete tvrtki čiju ste uslugu koristili, nego toj agenciji. Vrijede ista pravila, samo što će vas često kontaktirati iz te agencije da dug platite što prije. 

Stoga, pokušajte držati svoj budžet pod kontrolom i plaćati svoje račune. Da, mnogi žive 'od 1. do 1.' i balansiraju s režijama (balansiranje znači da jedan mjesec jedne račune platite, a druge ne). Pažljivo s balansiranjem jer vam se može dogoditi da jedan račun ostane neplaćen. 

Zastara

Svaki vjerovnik može na temelju neplaćenog računa podnijeti prijedlog za donošenje rješenja na temelju vjerodostojne isprave kako je prethodno u članku naznačeno. Niti vjerovnik, niti javni bilježnik ili sud neće sami od sebe utvrđivati je li dug u zastari, već će donijeti rješenje o ovrsi, a na dužniku je da pravovremeno reagira i podnese prigovor na doneseno rješenje o ovrsi i pozove se na zastaru. U tom slučaju, javni bilježnik će proslijediti prigovor na sud, a sud će odlučiti o tome da je dug u zastari i obustaviti ovrhu!

U tom pogledu, vrlo je važno preuzeti rješenje o ovrsi (što naši sugrađani često izbjegavaju), jer ako ga se i ne preuzme, nakon dvije neuspješne dostave, rješenje će biti objavljeno na e-oglasnoj ploči suda što ima učinak kao da ga je dužnik preuzeo. U tom slučaju, u pravilu, osim ako redovno ne prati e-oglasnu ploču sudova ili ako ne prati obavijesti putem e-građanina, dužnik neće niti znati da je doneseno rješenje o ovrsi pa će i propustiti rok za podnošenje prigovora koji bi spriječio, odnosno odgodio ovrhu.

Kada nastupa zastara:

JEDNA godina:

  • isporučena električna energija
  • isporučena toplinska energija
  • plin
  • voda
  • dimnjačarske usluge
  • telefon i internet
  • mobitel
  • održavanje čistoće
  • isporuka, odnosno usluga obavljena za potrebe kućanstva
  • radiopostaje i radiotelevizijske postaje za uporabu radioprijamnika i televizijskog prijamnika
  • pošta, telegraf i telefon za uporabu telefona i poštanskih pretinaca te druge njihove tražbine koje se naplaćuju u tromjesečnim ili kraćim rokovima
  • pretplata na povremene tiskovine, računajući od isteka vremena za koje je tiskovina naručena

TRI godine:

  • komunalna naknada
  • pričuva
  • grobna naknada
  • dopunsko zdravstveno osiguranje
  • najamnina
  • naknada štete

PET godina:

  • kazna za parking
  • ugovori o osiguranju života

ŠEST godina

  • porezna obveza

DESET godina:

  • obveza nastala pravomoćnom sudskom odlukom ili odlukom drugog nadležnog tijela

Sadržaj podržava