međuljudski odnosi
Izvor: StockSnap/Pixabay
Igor Pureta
UPRAVLJANJE ODNOSIMA

Utjecaj međuljudskih odnosa unutar tvrtke na poslovanje

Tehnologija i alati su temelj rada danas, ali prava srž uspjeha na radnom mjestu leži u međuljudskim odnosima i načinu na koji podržavamo jedni druge. Interakcije koje gradimo s ljudima na radnom mjestu mogu učiniti naš dan boljim ili gorim. Naši radni kolege često su prvi kojima se okrećemo u potrazi za opuštanjem ili motivacijom tijekom radnog dana. 

Razvijanje bliskih odnosa s ljudima s kojima provodimo većinu vremena u tjednu ne vrti se oko pukog druženja ili tračanja. Održavanje jakih veza na poslu može imati dubok i pozitivan utjecaj na našu produktivnost, zadovoljstvo poslom i opće blagostanje. Kada zaposlenici imaju stabilan i pouzdan sustav povezanosti s kolegama s kojima se dobro slažu, to im pomaže u lakšem rješavanju izazova i ispunjavanju važnih obveza bez nepotrebnog stresa. Osjećaj prijateljstva i pripadnosti timu može biti ključan u prevladavanju izazova s više samopouzdanja i efikasnosti.

Ulaganje truda u upoznavanje svojih suradnika na osobnoj razini može učiniti veliku razliku. Otići na zajednički ručak, proslaviti rođendane ili kolege jednostavno pitati o vikendu su mali znaci pažnje koji imaju velik utjecaj na izgradnju pozitivne atmosfere u uredu. 

Kako loši međuljudski odnosi mogu naštetiti poslovanju

Drama na radnom mjestu, uredski tračevi i međuljudski sukobi predstavljaju bolnu stvarnost za mnoge zaposlenike. Prije ili kasnije, gotovo svatko se nađe u zamršenim situacijama koje mogu značajno narušiti moralni kompas i utjecati na produktivnost. Taj teret je posljednja stvar koja je potrebna bilo kojoj organizaciji. Čak i najmanji konflikti ili glasine mogu postati velika distrakcija od svakodnevnih radnih obaveza. Tada je potrebno iskoristiti vještine za upravljanje konfliktima.

Kada se zaposlenici više posvećuju svađama i nesuglasicama nego svojim stvarnim odgovornostima, to je recept za katastrofu. Negativni i napeti odnosi među kolegama mogu brzo eskalirati, čime nestaje učinkovita komunikacija i suradnja. Upravljanje konfliktima je u tom trenutku nužno jer u suprotnom takvi sukobi mogu ozbiljno naškoditi organizaciji, stvarajući prepreke koje je teško nadići.

Strategije učinkovitog komuniciranja za poboljšanje interpersonalnih odnosa

Učinkovita komunikacija je ključna za izgradnju i održavanje snažnih međuljudskih odnosa, bez obzira ne to jesu li u pitanju odnosi na poslu ili u privatnom životu. Iako asertivna komunikacija nije uvijek jednostavna i zahtijeva vježbu, trud koji uložimo u nju donosi vrijedne rezultate. Usvajanje asertivnog načina komunikacije može donijeti značajne pozitivne promjene za suradnju s kolegama. Osjećat ćete se sposobni zauzeti se za sebe, istovremeno imajući razumijevanja za perspektivu i osjećaje drugih, što omogućava suradnički i produktivan dijalog. 

Druga ključna komunikacijska vještina je aktivno slušanje. To nije samo pasivno čekanje dok netko drugi govori, već stvarna usredotočenost na ono što osoba govori i duboko apsorbiranje informacija. Ova vještina pomaže u izgradnji dubljih odnosa s drugim osobama, potiče međusobno razumijevanje i osigurava da komunikacija bude jasna i produktivna. 

Pored toga, važno je naučiti vještinu davanja i primanja povratnih informacija. Iako može biti izazovno, davanje konstruktivne i specifične povratne informacije ključno je za uspješno upravljanje konfliktima. Ta vještina značajno potiče osobni i profesionalni rast. 

Kombiniranjem ovih strategija bit ćete na dobrom putu da postanete izvrstan komunikator, što će značajno ojačati vaše odnose i doprinijeti vašem osobnom i profesionalnom uspjehu.

Upravljanje konfliktima među zaposlenicima 

Suočavanje sa zahtjevnim kolegama i sukobima na radnom mjestu nije uvijek ugodno, ali je neizbježan dio poslovne dinamike. Postoje korisne strategije za upravljanje konfliktima bez dodatnog stresa.

Važno je prvo ne dozvoliti da vas pasivno-agresivna komunikacija ili kritika uzdrmaju. Kada se nađete u takvoj situaciji, važno je zastati, udahnuti duboko i pokušati se distancirati kako biste sagledali situaciju iz više perspektiva. Možda osoba s kojom se sukobljavate ima loš dan ili se suočava s problemom koji nije očit.

Sa strpljenjem i prisebnošću, možete izbjeći eskalaciju. Ostanite mirni i usredotočeni čak i kad je komunikacija napeta. To vam pomaže da ostanete profesionalni i pronađete konstruktivne načine za rješavanje sukoba. Sposobnost suočavanja s teškim situacijama na ovaj način jača vaše vještine komunikacije i vođenja tima. Važno je održavati pozitivne radne odnose i poticati otvorenu i konstruktivnu interakciju među kolegama.

Kada se suočite s problemom, ključno je pristupiti mirno i profesionalno. Umjesto da se uključi drama, fokusirajte se na specifična ponašanja ili situacije koje uzrokuju probleme. Izbjegavajte osobne napade i vodite razgovore jedan na jedan.

Održavanje privatnosti i mirnoće važno je za učinkovito rješavanje problema bez dodatnog stresa na poslu. Cilj je pronaći rješenja koja koriste svima umjesto da se inzistira na tome tko je u pravu. Umjesto tvrdog držanja svog stava, otvoreno pristupite situaciji i potrudite se postići međusobno razumijevanje. Ako ne možete postići dogovor, razmislite o uključivanju neutralne treće strane za posredovanje. 

Stvaranje pozitivnog, suradničkog radnog okruženja

Radno okruženje često zauzima velik dio našeg života, stoga je važno uložiti trud u stvaranje ugodnijeg okruženja. Ključno je izgraditi pozitivne odnose s kolegama jer to može potpuno transformirati naše iskustvo na poslu. Dobri odnosi olakšavaju obavljanje zadataka i čine radno okruženje ugodnijim. Kada se osjećamo prihvaćeno i podržano od strane tima s kojim radimo, svakodnevni zadaci postaju podnošljiviji. Također, kvalitetni odnosi povećavaju šanse za uspješnu suradnju i međusobnu podršku.

Izgradnja pozitivne i suradljive atmosfere u timu zahtijeva poticanje ljudi da komuniciraju i povežu se na zabavan način. Team building aktivnosti su izvrstan alat za upravljanje stresom i postizanje upravo toga. Kada kolege dijele sretne trenutke, šale se i rade zajedno prema zajedničkom cilju, to značajno doprinosi promicanju empatije, razumijevanja i prijateljstva unutar tima. Ova iskustva pomažu razbijanju barijera, jačaju međuljudske veze te pridonose koheziji tima.

Stavljanjem fokusa na međuljudske elemente, radno okruženje će biti ugodnije za rad i omogućiti nove razine kreativnosti i uspjeha. Stoga je važno izdvojiti vrijeme za osobne razgovore s kolegama. Kada se radno okruženje doživljava kao pozitivno mjesto gdje se svaki član osjeća cijenjenim, poboljšat će se i ukupna produktivnosti te angažiranost zaposlenika, a to je cilj koji će dodatno unaprijediti njihov doživljaj radnog mjesta.

Ako vas zanimaju savjetodavni tekstovi o strategijama i procesima, razvoju zaposlenika i upravljanju ljudskim potencijalima, čitajte tekstove autora Igora Purete. Tekstove omogućuje Ramiro koji više od 20 godina pomaže organizacijama ostvariti poslovni rast.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.