franšiza
Izvor: TheAndrasBarta/Pixabay
PoslovniFM
POSLOVANJE

Što trebate znati ako želite kupiti neku franšizu

Kada se odlučujete za kupnju franšize, važno je temeljito razumjeti i analizirati sve povezane troškove. Ovi troškovi nisu samo brojke koje treba ispuniti - oni su temeljna struktura vašeg budućeg poslovanja i ključni faktor u procjeni njegove izvodljivosti i potencijalne profitabilnosti. Što znači kupiti neku franšizu za PoslovniFM objasnila je dr.sc. Ljiljana Kukec, franšizni konzultant i Predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje.

Franšizna naknada

Početak vaše avanture s franšizom započinje plaćanjem početne franšizne naknade. Ova naknada varira ovisno o brendu i može biti značajan izdatak, a isto tako kod nekih franšiza može izostati. Međutim, ona ne pokriva samo pravo korištenja imena i sustava davatelja franšize već obično uključuje i pristup obuci, marketinškim materijalima i operativnoj podršci. Ovaj inicijalni izdatak predstavlja temeljni kapital za ulazak u već uspostavljeni poslovni model s dokazanim track recordom.

Poslovni prostor

Dalje, troškovi izgradnje ili preuređenja prostora su ključni, posebno u franšizama koje zahtijevaju fizičku lokaciju, kao što su restorani ili trgovine. Ovi troškovi mogu uključivati sve od najma, adaptacije prostora do nabavke i instalacije opreme koja odgovara standardima franšize. Važno je ovdje naglasiti potrebu za detaljnim izračunom svih troškova kako bi se izbjegla kasnija financijska iznenađenja. Dobra vijest je i ta da postoje u Hrvatskoj franšize koje daju i svu ili dio opreme u najam i nemaju ulaznu pristojbu.

Oprema i inventar

Nabava opreme i inventara također predstavlja značajan dio početnih ulaganja. U nekim slučajevima, davatelj franšize može zahtijevati kupnju specifične opreme izravno od određenih dobavljača kako bi se osigurala konzistentnost proizvoda ili usluga širom mreže franšiza. Iako to može povećati početne troškove, dugoročno pomaže u održavanju kvalitete i standarda brenda. Često je to slučaj i sa software-ima za poslovanje koji su specifični i davatelj ih nameće kao obvezne.

Marketing

Marketinške i promidžbene aktivnosti su ključne za privlačenje i zadržavanje klijenata. Davatelj franšize često pruža smjernice i podršku, ali lokalne inicijative i oglašavanje obično padaju na teret primatelja franšize uz podršku i know how davatelja franšize. Ovi troškovi trebaju biti pažljivo planirani kako bi se maksimizirala vidljivost i privlačnost franšize u zajednici. Operativni troškovi, kao što su najam, plaće, režije i osiguranja, predstavljaju stalni financijski teret. Ovi troškovi variraju ovisno o lokaciji, broju zaposlenih, veličini operacija i lokalnim zakonima i regulativama. Upravljanje ovim troškovima efikasno je ključno za održavanje profitabilnosti franšize. Na početku poslovanja važno je osigurati upravo te operativne troškove za poslovanje najmanje za prva tri mjeseca.

Troškovi 

Na kraju, uvijek treba imati na umu i potencijalne nepredvidive troškove. Bilo da se radi o popravcima, kvarovima opreme ili ekonomskim promjenama koje utječu na poslovanje, važno je imati financijsku rezervu za takve situacije.

Uzimajući u obzir sve ove elemente, jasno je da kupnja franšize zahtijeva znatan početni kapital i pažljivo financijsko planiranje. Uz pravilnu pripremu i razumijevanje svih troškova povezanih s kupnjom i vođenjem franšize, možete postaviti čvrste temelje za uspješno poslovanje koje će rasti i razvijati se u godinama koje dolaze.

Financiranje

Nakon pažljivog razmatranja i planiranja početnih troškova, potencijalni primatelji franšiza moraju pristupiti drugom ključnom elementu pokretanja franšize: financiranju. Pronalaženje pouzdanih izvora financiranja može biti izazovno, ali postoji nekoliko pristupa koji mogu pomoći u pokrivanju početnih i operativnih troškova.

Jedna od najčešćih metoda financiranja franšize je putem bankovnih kredita. Banke i financijske institucije često nude posebne programe za pokretanje poslovanja, a neke i za kupnju franšize, uzimajući u obzir njihovu veću vjerojatnost uspjeha u usporedbi s potpuno novim start-up-ovima. Krediti se obično temelje na kreditnoj sposobnosti budućeg primatelja franšize i planu poslovanja franšize, što zahtijeva da potencijalni primatelji detaljno pripreme poslovni plan. Često im u tome pomažu i davatelji franšiza.

Druga popularna opcija su krediti specijalno dizajnirani za male poduzetnike, kao što su oni koje nudi Hamag Bicro. Ti krediti su privlačni zbog povoljnijih kamatnih stopa i uvjeta otplate, te pružaju dodatnu sigurnost kroz djelomična jamstva od strane vlade.

Franšizno financiranje, koje nudi sam davatelj franšize, također je vrijedna mogućnost. Neki davatelji franšize nude direktne kredite ili se udružuju s nekim financijskim institucijama kako bi olakšali pristup kapitalu. Ova metoda može biti posebno privlačna jer davatelji dobro razumiju specifične potrebe i izazove svojih franšiznih jedinica, te često nude financijske uvjete koji su prilagođeni specifično za njihov poslovni model. Neki davatelji kao što je kod nas Body Creator imaju i opciju najma opreme što uvelike umanjuje početno ulaganje.

Za one koji imaju značajne ušteđevine i/ili otpremnine, upotreba privatnog kapitala može biti najjednostavnija opcija. To uključuje investiranje vlastitih sredstava. Ova metoda nosi određene rizike, ali pruža visok stupanj kontrole nad financijskim sredstvima. Ta metoda u svijetu se još naziva i 3F (family, friends and fools).

Konačno, angažiranje privatnih investitora ili ulazak u partnerska ulaganja može pružiti ne samo potrebna sredstva, već i dragocjeno poslovno iskustvo i mreže koje mogu pomoći u rastu franšize. Međutim, važno je temeljito procijeniti sve uvjete takvih dogovora kako bi se osiguralo da interesi svih strana budu pravično zastupljeni. Ako se odlučite na ovu opciju, davatelj franšize mora s time u potpunosti biti upoznat.

Bez obzira na izabranu metodu, temeljito planiranje i razumijevanje svih aspekata financijskog angažmana su ključni za osiguranje stabilnosti i uspjeha vašeg franšiznog pothvata. Uzimajući vremena za istraživanje i razmatranje svake opcije, možete napraviti informirane odluke koje će vam omogućiti da maksimizirate potencijal vaše franšize.

Koje još osnovne stvari morate uzeti u obzir pri kupnji franšize, kako odabrati lokaciju, kako složiti Ugovor o franšizi i druge važne savjete možete pročitati u tekstu na PoslovniFM.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.