reprezentacija
Izvor: Freepik
DOBRO JE ZNATI

Što je trošak reprezentacije i kako se zakonski pravilno reprezentirati?

Sigurno ste imali priliku čuti ili pročitati o zlouporabama tvrtkina novca na račun reprezentacije. Večere za obitelj, skijanje s prijateljima, pokloni za posebne prijateljice... A sve to nekako na tuđi račun. Opravdanje? Pa to su troškovi reprezentacije, krajnji cilj je bio jako dobar.

No, zakonski je točno regulirano što je trošak reprezentacije te na što se u to ime može trošiti i kako. Kada govorimo o poslu, trošak reprezentacije je trošak koji nastaje prema poslovnim partnerima.

Tako se troškovima reprezentacije smatraju sljedeći troškovi:

  • a) ugošćenja poslovnih partnera, čašćenje hranom i pićem, troškovi odmora, sporta, rekreacije i razonode koje napravite zbog poslovnih partnera, zakup automobila, plovila, zrakoplova, kuća za odmor
  • b) pokloni s ili bez utisnutog znaka tvrtke ili proizvoda

Mnogi misle da je trošak reprezentacije ništa drugo doli otići u restoran s kolegama i fino se počastiti. Ili si kupiti poslovno odijelo, nakon čega jednostavno odšećete s tim računom u knjigovodstvo tvrtke gdje će vam oni to opravdati jer ste na ručku, barem vi kažete, razmjenjivali poslovne ideje, dok ćete u odijelu lijepo predstavljati tvrtku za koju radite.

Iako to u teoriji lijepo zvuči, u praksi se baš ne možete tako 'reprezentirati'. Odnosno, to što ste vi gladni, žedni ili trebate nešto novo za obući, ne znači da je to poslovni trošak. To je vaša osobna potreba. No sve to možete platiti kada ste s poslovnim partnerom, jer to onda spada u reprezentacije. A vaše trošenje na njega doprinosi tome da vaša tvrtka dobro izgleda u njegovim očima.

Također, ako vas posjeti poslovni partner, a trošak smještaja snosi vaša tvrtka ili ona u kojoj radite, onda se trošak hotela također smatra reprezentacijom. Imajte svakako na umu da kao poslovnog partnera ne možete prikazati svog prijatelja Ivana, već je to isključivo osoba s kojom postoji poslovni odnos ili se očekuje da će taj odnos biti uspostavljen.

Osim ugošćivanja i čašćenja, troškovima reprezentacije smatraju se i troškovi reklamnih proizvoda i sl., osim ako se radi o troškovima promidžbe. U reprezentaciju se također ubraja i darivanje.

Kakvo darivanje se smatra reprezentacijom?

Darovi s ili bez utisnutog znaka tvrtke ili proizvoda dani poslovnom partneru u vrijednosti većoj od cca 21 eura (160 kuna), smatraju se troškovima reprezentacije. Za nabavu dobara i usluga za potrebe reprezentacije ne može se odbiti PDV.

Povremeno davanje poklona pojedinačne vrijednosti do 21 eura bez PDV-a ne smatra se isporukom dobara uz naknadu, što znači da ne podliježe PDV-u, pod uvjetom da se pokloni ne daju istim osobama i da ne postoji pravna obveza ili obveza protuisporuke odnosno protuusluge primatelja dobra. Kako se ovakvo davanje ne bi smatralo isporukom, istoj osobi u razdoblju od tri mjeseca može se dati najviše jedan poklon. Dakle, reprezentacijom se ne smatra davanje poklona u vrijednosti do 21 eura (bez PDV-a) u uz uvjet da se daju povremeno i da primatelji darova nisu uvijek iste osobe.

Idući troškovi se također ne mogu smatrati troškovima reprezentacije:

  1. proizvodi i roba iz asortimana poreznog obveznika prilagođeni za svrhe promidžbe s oznakom 'nije za prodaju'
  2. drugi reklamni predmeti s nazivom tvrtke, proizvoda i drugog oblika reklame (čaše, pepeljare, stolnjaci, podmetači, olovke, rokovnici, upaljači, privjesci i slično) dani za uporabu u prodajnom prostoru kupca.

No, zašto bi nam kao poslovnim subjektima trošak reprezentacije uopće bio važan i zanimljiv?

Naravno, ako imate uspješnu tvrtku koja pozitivno posluje, sigurno je važno održavati i dobre poslovne odnose s partnerima. Tako je profesionalno ponekada partnere pozvati na ručak, neformalno druženje ili pak u poslovni posjet da biste im prezentirali svoje nove proizvode i usluge.
Računovodstveno, kao trošak reprezentacije priznaje se 50 posto od bruto troška, dok preostalih 50 posto predstavlja porezno nepriznat rashod te uvećava osnovicu poreza na dobit na kraju poslovne godine. To je vrlo koristan podatak ako planirate neku aktivnost vezanu uz reprezentaciju i razmišljate o budžetu koji za to namjeravate utrošiti. Odnosno, s obzirom na troškove koji će vam nastati, trebali biste dobro odvagnuti i pripaziti na koga ćete trošiti svoj novac i koliko vam se to u budućnosti isplati za vaše poslovanje.

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.