- Kako izgraditi snažan brend i prepoznatljivost na tržištu?
- 10 trikova za bolje i jednostavnije glačanje
- Kako se pripremiti za mirovinu: Planirajte sada, uživajte kasnije
- Koliko su potrošači sigurni u digitalnom svijetu?
- Kako obojiti pisanice “bez kemije” i aranžirati stol za Uskrs?
- Što dobar brend čini dobrim brendom
- Spremanje odjeće na dulje vrijeme: kako da ostane "svježa", a vi izbjegnete Sizifov posao?
- Savjeti za vođenje tima u malom i srednjem poduzeću
- Kako na pravi način očistiti ekrane, a kako tipkovnicu i miša?
- Dobrovoljni mirovinski fondovi kao dobra prilika za štednju

Biti voditelj tima možda izgleda kao privlačan zadatak, no taj je posao vrlo odgovoran i niti malo jednostavan. Ako vas je zapala uloga vođe tima u malom ili srednjem poduzeću, to zahtijeva specifične vještine i strategije kako bi zaposlenici bili motivirani, produktivni i usmjereni ka zajedničkim ciljevima. Mala i srednja poduzeća specifični su kolektivi u kojima vijesti odzvanjaju brzo i glasno, za razliku od velikih gdje se one najvažnije poruke mogu lako izgubiti među velikim brojem ljudi. Zato je za vođenje tima u njima možda još zahtjevnije i ponekad stresnije nego u velikim sredinama.
Kod voditelja tima u takvim kolektivima poželjne su osobine poput fleksibilnosti, građenja bliskog odnosa s timom, očuvanja međuljudskih odnosa te sposobnost brzog donošenja odluka.
U nastavku donosimo ključne savjete koji mogu pomoći svakom lideru u efikasnom upravljanju timom.
Jasna komunikacija
Jedan od najvažnijih elemenata uspješnog vođenja tima je otvorena i jasna komunikacija. Dobar vođa tima treba redovito komunicirati sa svojim zaposlenicima, dijeliti informacije i osigurati da svi razumiju svoje zadatke i ciljeve tvrtke, a ne samo da kažu da su razumjeli. Aktivno slušanje i pružanje povratnih informacija ključno je za izgradnju povjerenja. Iako mnogi misle da je transparentna komunikacija nešto lagano čime dobro vladaju, njome se, ustvari, treba dobro pozabaviti.
Postavljanje jasnih ciljeva
Definiranje konkretnih, mjerljivih i ostvarivih ciljeva pomaže timu i pojedincima u njemu da ostanu fokusirani i produktivni. Lider bi trebao osigurati da svaki član tima zna svoje odgovornosti i kako njegov rad doprinosi širem uspjehu poduzeća. Kada zaposlenici imaju nešto konkretno što im može pokazati njihove rezultate, skloni su većem i posvećenijem angažmanu.
Motivacija i prepoznavanje uspjeha
Ne treba posebno naglašavati kako je dobra motivacija glavni pokretač svakog pojedinca. Naravno, svakog se motivira na drugačiji način. Ono najmanje što dobar voditelj tima može napraviti je primijetiti i priznati rad i trud, što jača timsku povezanost i stvara pozitivnu radnu atmosferu. Nakon što istakne i pohvali vrijedne pojedince, nakon nekog vremena na red mogu doći i „opipljivije povlastice“. To su bonusi, fleksibilno radno vrijeme, slobodni dani, mogućnost profesionalnog razvoja te daljnjeg usavršavanja i slično. Sve to može značajno povećati angažiranost zaposlenika. Naime, motivirani zaposlenici rade učinkovitije i imaju veću želju za doprinosom tvrtki. Dobar voditelj tima također će imati na oku tko, što i koliko radi da ne bi ispalo kako netko uvijek preuzima tuđe zasluge što može biti itekako demotivirajuće.
Njegovanje timskog duha
Izgradnja jake timske kulture ključna je za uspjeh poduzeća. Organiziranje zajedničkih aktivnosti, poticanje suradnje i kreiranje poticajnog radnog okruženja doprinose jačanju odnosa među zaposlenicima i poboljšavaju timski duh. Mnogi zaposlenici ustvari ne poznaju dobro jedni druge, osim na uobičajenoj „uredskoj“ razini. Iako nema potrebe pretjerivati i stvarati duboke odnose s apsolutno svima s posla, međusobno bolje poznavanje i uvažavanje kolega stvaraju produktivniju suradnju. Vođa tima je taj koji treba ima znanja i vještine za delegiranje društvenih odnosa te pomirbu temperamenata koji nisu uvijek usuglašeni. Team building je također izvrstan način za povezivanje zaposlenika koji se tako uspiju opustiti i bolje povezati s kolegama.
Delegiranje zadataka
Efikasan lider zna kako pravilno delegirati zadatke. Važno je prepoznati snage i vještine svakog člana tima, kao i njihove slabosti te rasporediti zadatke tako da se omogući maksimalna učinkovitost i profesionalni razvoj zaposlenika. Bitno je također pravilno i pravedno rasporediti i obujam posla da ne bi bilo negativne atmosfere jer neki uvijek rade previše, dok drugi spavaju. Delegiranje zadataka zna biti izuzetno osjetljivo, stoga je važno biti objektivan i samokritičan te imati volje i snage preispitati svoje odluke.
Brza prilagodba
Mala i srednja poduzeća često rade u dinamičnom okruženju, pa je važno biti prilagodljiv čestim i brzim promjenama. Otvorenost vođe tima za promjene također je jako bitna, jer on je vrh piramide od kojeg sve počinje. Pasivan lider stvorit će pasivan i nezainteresiran tim, a poslije će svi jedni druge kriviti za propuste i neuspjehe. S druge strane, lider brzog razmišljanja koji je otvoren za promjene sposoban je povući tim, pravovremeno reagirati te potaknuti inovacije unutar svog tima što će svima donijeti profesionalno ispunjenje i zadovoljstvo.
Ulaganje u učenje i razvoj
Ulaganje u edukaciju i profesionalni razvoj zaposlenika donosi dugoročne koristi. Koristi nema samo zaposlenik, već od njegovih znanja profitira i tim te posljedično i cijelo poduzeće. Nove specifične vještine mogu ubrzati izvršenje zadataka i unijeti neke sasvim nove elemente ili načine razmišljanja u neki projekt. Organizacija radionica, edukacija i mentorstva pomaže timu da razvije nove vještine i poboljša učinkovitost rada.
Rješavanje konflikata
Sukobi su neizbježni u svakom poduzeću, a posebno mogu odjeknuti u manjim kolektivima. Dobar lider takvog kolektiva zna kako ih rješavati na konstruktivan način. Važno je saslušati obje strane, analizirati problem i pronaći rješenje koje će biti pravedno i korisno za cijeli tim. U timu može doći do povišenih tonova, sukoba mišljenja, pa čak i sukoba ega, no upravo ovo posljednje lider mora znati obuzdati. Često glasni i nametljivi pojedinci znaju bolje proturiti svoj stav, no vođa tima se mora potruditi da ne popusti takvim pritiscima.
Koje osobine uspješan voditelj malog ili srednjeg poduzeća mora imati?
Dobar vođa malog ili srednjeg kolektiva treba posjedovati sljedeće osobine koje će mu svakako biti korisne u obavljanju tog zadataka:
- empatija - razumijevanje potreba i osjećaja svakog zaposlenika, pa čak i onog koji nije uvijek najglasniji
- strpljivost - sposobnost smirenog rješavanja problema, ali i razumijevanja svojih zaposlenika
- vizija - sposobnost da vidi širu sliku i motivira svoje zaposlenike ka ciljevima
- odlučnost - sposobnost donošenja brzih i učinkovitih odluka
- inspirativnost - poticanje zaposlenika da daju svoj maksimum.
Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- DOBRO JE ZNATI
Kako napraviti mjesta na Gmailu, bez plaćanja
- PRIRODNIJE METODE
Kako se riješiti mrava u stanu i vrtu?
- BANKOVNI RAČUNI
Što je osnovni račun i hoće li ga se isplatiti otvoriti?