- Kako izgraditi snažan brend i prepoznatljivost na tržištu?
- 10 trikova za bolje i jednostavnije glačanje
- Kako se pripremiti za mirovinu: Planirajte sada, uživajte kasnije
- Koliko su potrošači sigurni u digitalnom svijetu?
- Kako obojiti pisanice “bez kemije” i aranžirati stol za Uskrs?
- Što dobar brend čini dobrim brendom
- Spremanje odjeće na dulje vrijeme: kako da ostane "svježa", a vi izbjegnete Sizifov posao?
- Savjeti za vođenje tima u malom i srednjem poduzeću
- Kako na pravi način očistiti ekrane, a kako tipkovnicu i miša?
- Dobrovoljni mirovinski fondovi kao dobra prilika za štednju

Katarina Lake uspješna je američka poduzetnica i osnivačica Stitch Fixa. Ako za nju i Stitch Fix još niste čuli, onda trebate znati da je to online biznis koji podrazumijeva internetsku uslugu osobnog stiliziranja, osnovan 2011. godine. Koristi preporučene algoritme i znanstvene podatke za personalizaciju odjevnih predmeta, a sve temeljeći na budžetu kupca, njegovoj veličini i stilu. Vi platite 20 dolara, a dobijete uslugu i vrijeme stručnog stilista koji za vas bira najbolje komade. Vi potom odlučujete što ćete kupiti i to vam se šalje kući kako biste u miru mogli isprobati. Ono što vam se ne sviđa, bez ikakvih dodatnih troškova vraćate.
Katarina od samog osnivanja dosljedno prkosi skeptičnim ulagačima od kojih je jedva prikupila 42 milijuna dolara za lansiranje svoje ideje, da bi kroz godine izgradila unosan i respektabilan posao vrijedan tri milijarde koji zapošljava više od 5000 ljudi diljem svijeta, i to uvodeći revoluciju u mnogima omiljeni tradicionalni način kupovine.
Iako se Stitch Fix čini kao inovativan i potreban proizvod koji vam može pomoći u izgradnji stila, a time i olakšavanju svakodnevice, sami početci nisu bili niti malo lagani. Lake je kroz proces gradnje uspješnog posla prošla dobru životnu školu te sada rado dijeli lekcije o tome kako izdržati sve izazove koji se nađu pred budućim poduzetnicima.
Što te ne ubije, ojača te
- Ova izreka je nešto najistinitije što opisuje mene i moj posao. Na početku je bilo teško jer smo imali manjak sredstava i morala sam početi raditi s tim što imam i od toga napraviti prednost. No tu prednost nisam prigrlila iz neke svoje namjere već nužde, novca jednostavno nije bilo. Ipak, to mi je pomoglo u mnogo čemu - objasnila je Lake.
Da je imala drugačiju startnu poziciju i možda 100 milijuna dolara kapitala, misli da ne bi razumjela posao onako dobro kao što je to uspjela s financijskim deficitom. Teži put je, istina, teži put, ali nekad i onaj na kojem se najviše nauči.
- To nas je prisililo da razmišljamo drugačije, uvidimo svoje snage. Zbog rizičnog kapitala i nestalnih ulagača morali smo se vrlo rano usmjeriti na profit. Naravno, bilo bi lakše da smo imali dovoljno novca, ali ovo nas je učinilo jačom tvrtkom i čvršćim timom - zaključila je Lake.
Biznis je ponekad iznad osobnih odnosa
Koliko ste puta čuli da ne treba miješati posao i prijateljstvo i slično. Možda ste odmahnuli rukom, ali trebate znati da posao itekako utječe na mnoge odnose te da oni najčvršći znaju biti poljuljani. Tako da u poslu nekad treba znati donijeti i čvrstu odluku koja podrazumijeva osobne rezove.
- Moja suosnivačica i ja smo se u jednom trenutku morale razići, i to vrlo rano u poslu. Ja sam imala osjećaj kao da prolazim kroz razvod. Teško je, no stvarnost je takva - posao se stalno razvija i mijenja, ciljevi se također mijenjaju. Takve odluke su osobno jako teške, no ponekad jednostavno treba razmišljati o tome što je najbolje za vaš posao - smatra Lake.
Da biste dobili investicije, morate se uspješno prodati
U početku, kada posao još nije niti postavljen na noge, postoji samo čovjek i njegova ideja.
- Tada ne prodajete niti posao niti poslovni plan, već prodajete sebe i vjerojatnost da ćete biti uspješni. Na samom startu nemate proizvod koji stoji iza vas i pokazuje vašu uspješnost. Sve što imate ste vi i vaša ideja. Ne prodajete poslovni model, ne prodajete plan. Prodajete se kao poduzetnik - i vjerojatnost da ćete biti uspješni. Da biste se prodali, potrebna je hrabrost. To je uzbudljivo, to je energija i to je duboko ukorijenjeno uvjerenje da imate rješenje za problem. To je spremnost na sastanke s ljudima do kojih nije lako doći i koje trebate uvjeriti da je vaša ideja dobra - kazala je Lake. No, dometnula je, sve to pokazuje potencijalnim investitorima da ćete biti dobar poduzetnik i veća je šansa da ćete upravo tako doći do potrebnih sredstava.
Birajte mentora izvan vašeg karijernog puta
Svi znamo koliko figura mentora može biti korisna poduzetniku koji razvija neku ideju. Svaki savjet nekog tko se bavi nečim sličnim i više je nego dobrodošao i s tim se slaže i Katarina Lake, uz jednu malu iznimku. Naime, ona vjeruje da je za mentora najbolje ipak pronaći osobu koja ne dijeli vaše karijerne interese i ne kreće se istim putem.
- Ne tražite za mentora osobu koja ima posao koji vi želite. Umjesto toga, pronađite nekoga tko ima malo izravne veze s vašom karijerom i poslom. To su ljudi koji vam mogu pomoći da vodite prave razgovore sa svojim menadžerom - savjetovala je Lake.
Bit će dana kada je sve izvrsno i kada je sve grozno. Biznis je emocionalni vrtuljak
- Uzbudljivo je započeti novi posao, a još je uzbudljivije ako na kraju ostvarite veliki financijski uspjeh. Ali između te dvije krajnje točke nalazi se iscrpljujuće razdoblje koje neizbježno uključuje borbu i vrtložna emocionalna stanja - istaknula je Lake.
I to je nešto na što svatko tko se upušta u nešto svoje treba biti spreman. Bit će dana kada će i oni najuporniji i najizdržljiviji poželjeti odustati i onih kada nećete znati kako ste uopće i mogli pomisliti nešto negativno. No važno je znati i da oni najuspješniji katkada prolaze kroz iste krize i da je najvažnije izdržati.
Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- DOBRO JE ZNATI
Kako napraviti mjesta na Gmailu, bez plaćanja
- PRIRODNIJE METODE
Kako se riješiti mrava u stanu i vrtu?
- BANKOVNI RAČUNI
Što je osnovni račun i hoće li ga se isplatiti otvoriti?