Poslovna strategija
Izvor: gpointstudio/Freepik
W. CHAN KIM

Poslovna strategija "Plavog oceana": Nemojte se samo natjecati, stvarajte!

W. Chan Kim ime je dobro poznato u Južnoj Koreji i svijetu jer se taj poslovni teoretičar zauvijek upisao u povijest kao suautor knjige "Strategija plavog oceana". Knjiga ilustrira ono što autori vjeruju da je najbolja organizacijska strategija za generiranje rasta i profita. Strategija Plavog oceana sugerira da bi organizacija trebala stvoriti novu potražnju u nespornom tržišnom prostoru, odnosno nepreglednom oceanu u kojem ima dovoljno ribe za sve one koji znaju kako pecati, umjesto da se izravno natječu s potencijalnim konkurentima u postojećoj industriji.

Chan Kim je i profesor strategije i menadžmenta na poslovnoj školi INSEAD gdje je i suvoditelj Instituta za strategiju plavog oceana.
Možemo reći da je njegovo poslovno znanje zaista bogato i raznovrsno, a teorija plavog oceana sigurno je pomogla brojim tvrtkama na njihovom poslovnom putu. No prije nego pređemo na njegove poslovne savjete, pojasnimo ukratko još tu strategiju, u slučaju da za nju još niste čuli.

Strategija plavog oceana poslovna je teorija kojoj je cilj stvoriti nov i neosporan tržišni prostor nekoj tvrtki u kojem će konkurencija zapravo biti nevažna. Tvrtka će se pozicionirati i graditi poslovanje prepoznajući želje i potrebe svojih kupaca za koje će potom ponuditi jedinstvena rješenja, usluge i proizvode koji će zadovoljiti te potrebe. Bit svega je inovativnost i aktivno razumijevanje potreba klijenata kako bi se upravo tako ponudilo nešto čega na tržištu još nema u nekoj industriji koje već - ima.

Najbolje od svega je što se ova strategija može primijeniti na bilo koje poduzeće, industriju, poslovanje... Nebo je granica dok god postoje ideje.
A ideje su ono čega W. Chan Kim ima na pretek, pa je zanimljivo pročitati što savjetuje onima koji kreću u biznis te kako usput mogu primijeniti strategiju plavog oceana.

Koje atribute poslovni lideri trebaju tražiti pri odabiru tržišta? Je li strategija plavog oceana primjenjiva baš na sve?

1. Kao izabrati pravi poslovni put, pravu karijeru?

Kada je o izboru karijere ili pokretanju posla riječ, većina ljudi pokušat će dokučiti što je trenutno "vruća roba" na tržištu, što se traži, što je popularno. No Chan Kim smatra da to nije uvijek najbolji poslovni put. Smatra da je pri ovoj odluci vrlo važno postaviti si dva ključna pitanja - Koji posao volite raditi? Oko čega osjećate strast?

- Idite na posao u kojem ćete uživati umjesto da idete na one vruće i zavidne karijere u očima drugih ljudi. Drugo, razmislite hoće li vam posao biti smislen, a ne odabrati ga samo zato što ste dobri u tome - savjetovao je.

2. Kako uspješno upravljati karijerom?

Kada govorimo o karijeri, možda će vam na pameti biti stalno uspinjanje na korporativnoj ljestvici, nizanje uspjeha do kojih se došlo gaženjem suparnika. Chan Kim vjeruje da je to sasvim pogrešno gledište kao što je pogrešan potez pretvoriti svoj karijerni put u bojno polje.

- Gradnja karijere ne bi trebao biti usamljeni rat koji vodi jedna osoba. Nju bi trebali obilježiti principi, situacije koje nose pobjedu i suparničkoj strani te, ono što je ključno, puno smislenih odnosa - istaknuo je Chan Kim.

3. Može li se strategija "plavog oceana" primijeniti bilo gdje?

Chan Kim kaže da promatrajući atribute tržišta možemo zaključiti kako postoje privlačne i manje privlačne industrije. Iako bi konkurentna strategija savjetovala tvrtkama da uđu u atraktivne industrije i izbjegnu neprivlačne, "plavi ocean" može se stvoriti u bilo kojoj industriji, bilo da su atraktivne ili neprivlačne, stagnirajuće ili brzorastuće, visokotehnološke ili niskotehnološke.

4. Koja je ključna poruka strategije?

- Temelj strategije plavog oceana je vrijednost inovacija. Mi to nazivamo vrijednošću inovacija jer umjesto da se usredotočite na pobjedu nad konkurencijom, usredotočujete se na to da konkurenciju učinite nevažnom stvaranjem skoka vrijednosti za kupce i vašu tvrtku, otvarajući tako novi tržišni prostor. Nemojte se samo natjecati, stvarajte se - kazao je Chan Kim.

5. Kako prepoznati da cijelo poslovanje nema dobru strategiju?

Ponekad djelomični uspjesi i djelomični neuspjesi signaliziraju da posao ide, no ide li zaista kako bi trebao?

- Kada krivulja vrijednosti tvrtke izgleda kao zdjela špageta, odnosno cik-cak bez ikakvog posebnog plana i programa, možemo reći da poslovanje te tvrtke ima neusklađenu poslovnu strategiju. Ono se vjerojatno temelji na neovisnim substrategijama koje pojedinačno mogu imati smisla i održavati poslovanje, ali ne pomažu razlikovati vašu tvrtku od konkurencije - pojasnio je profesor Kim.

6. Što sve može izdvojiti neku tvrtku na tržištu?

Chan Kim smatra da su to neka ljudska ponašanja kao predanost, suradnja i povjerenje koje stvaramo. Odnosno, nematerijalni kapital. Takav kapital omogućuje tvrtkama da se izdvajaju u brzini, kvaliteti i dosljednosti svog izvršenja te da brzo provedu strateške pomake uz niske troškove.

7. Zašto je komuniciranje "putem brojki" loše i nejasno?

Kako preokrenuti ljudski mindset u nekoj organizaciji? Kako uopće doprijeti do njega? Profesor Kim savjetuje - sigurno ne kroz brojke i silne prezentacije kako su loše, zabrinjavajuće i nezadovoljavajuće.

Većina izvršnih direktora radi baš to, inzistirajući da one moraju biti bolje. Ali poruke koje se komuniciraju kroz brojeve rijetko se drže. Linijskim menadžerima - upravo onim ljudima koje izvršni direktor treba pridobiti - slučaj promjene čini se apstraktnim i udaljenim. Nema ideju kako i što, zna da brojke moraju nekako postati bolje.

Oni čiji odjeli trenutno dobro rade, smatraju da kritike nisu usmjerene na njih, da je problem u najvišem menadžmentu. Menadžeri jedinica s lošim učinkom smatraju da su obaviješteni - a ljudi zabrinuti za sigurnost posla vjerojatnije će početi istraživati tržište rada u potrazi za novim poslom nego pokušati riješiti probleme tvrtke.

8. Kako onda postupiti u ovoj situaciji?

Znate onu da slika govori više od tisuću riječi (brojki)?

Rješenje je ključne menadžere staviti licem u lice s operativnim problemima kako ti ljudi ne bi mogli izbjeći stvarnost. Loša izvedba postaje nešto čemu svjedoče, problem nešto što vide i dožive, a ne samo čuju. Komuniciranje na ovaj način znači da će se određena poruka, a to je u ovom slučaju "izvedba je loša i mora se popraviti", usjeći u pamćenje i neće biti samo apstraktna hrpa brojeva i negativnih krivulja.

9. Tri kratka ali važna poslovna savjeta:

  • a) Ne oslanjajte se na istraživanja tržišta!
  • b) Ništa ne može zamijeniti direktno slušanje nezadovoljnog korisnika!
  • c) Tvrtka nikada ne bi smjela izdavati (outsource) svoje oči. Kao što veliki umjetnici nikada nisu slikali iz tuđih opisa, tako jednostavno nema boljeg poteza nego uvjeriti se u nešto "vlastitim očima".

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.