uspjeh, ljestve
Izvor: Geralt/Pixabay
Ivana Radić
TRIKOVI USPJEHA

Od giganta do bankrota – što sve poduzetnici moraju naučiti za uspjeh u biznisu

Mnogi su sigurno čuli za KODAK. Prva pomisao na to ime je fotografija. Kodak je osnovan 1880. godine i njegova je poslovna putanja bila uzlazna. Ljudi tada nisu imali mogućnost fotografiranja pa je vlasnik tvrtke George Eastman iskoristio priliku, predstavio Kodak kameru i posao je krenuo.

1935. godine tvrtka je predstavila Kodachrome, prve uspješne materijale u boji koji su se koristili i za kinematografiju i za fotografije, a 1962. godine Kodak je premašio jednu milijardu prihoda od prodaje. 1963. godine Kamere Kodak Instamatic i filmovi za umetanje uložaka olakšali su proces za amatere. Tvrtka je prodala 50 milijuna Instamatic kamera u prvih sedam godina, a 1964. godine su premašili dvije milijarde. 1975. godine je Steve Sasson, inženjer u Kodaku, izumio digitalnu kameru, a sljedeće godine je Kodak postao toliko dominantan da su praktički potisnuli svoje konkurente s tržišta s tržišnim udjelom u dijelu kamera od 85 posto i filmova s 90 posto tržišnog udjela. Na vrhuncu zrelosti Kodak je imao više od 10 milijardi prihoda od prodaje.

U kasnim 80-im godinama prošlog stoljeća došlo je do uspona digitalne fotografije s padom prodaje analognih fotoaparata i porastom prodaje digitalnih fotoaparata. Već 1984. godine kupci su se prebacili s Kodaka na Fuji jer je japanski film u boji bio 20 posto jeftiniji od
Kodakovog. Kodak je 1991. godine izbacio svoj prvi digitalni fotoaparat, ali unatoč tome prodaja je do 2011. snažno opadala te je tvrtka 2012. godine proglasila bankrot. Tvrtka danas postoji pod istim nazivom ali se primarno bave printanjem. I dalje prodaju fotoaparate, ali je to samo mali dio njihovog biznisa.

Zašto Kodak nije uspio?

1. Nisu se mijenjali

Nisu inovirali. Propustili su se 'ponovno roditi'. Promjene su teške, osim ako nisu ugodne i poželjne. Ne volimo promjene jer zahtijevaju dodatni napor, kako na osobnom tako i na profesionalnom planu. Tvrtke su se nekada mijenjale jednom ili dvaput u svom životnom ciklusu. U novom tržišnom okruženju, moraju se mijenjati svake dvije do tri godine, ako žele opstati. Kodak je prekasno krenuo u promjenu. Čelni ljudi tvrtke su smatrali da dolazak digitalne fotografije i smartphonea neće utjecati na njih. I tu su jako pogriješili. Iako su 1991. izumili digitalni fotoaparat, bilo je prekasno, neki novi igrači su već inovirali i zauzeli svoje pozicije na tržištu.

2. Samodopadnost

Mi smo najbolji, mi znamo najbolje. Uljuljkani u svoju superiornost zaboravili su pratiti promjene na tržištu. Iako je Fuji počeo raditi bolji posao od njih, nisu se zamarali jer su bili na vrhu. Čelni ljudi Kodaka su živjeli u svom 'balonu' i odbijali su prihvatiti promjene i
prilagoditi strategiju tvrtke misleći da se ništa neće promijeniti.

3. Nedostatak strateške kreativnosti

Nisu se snalazili u novim okolnostima te su pogrešno tumačili samu djelatnost i vrstu industrije u kojoj su djelovali, a koja je kasnije uništena temeljnim pomakom prema digitalnom dobu. Umjesto da počnu aktivno raditi na strategiji primjene bili su kruti i održavali su status quo, što ih je dovelo do bankrota.

Što svaki lider može naučiti iz propasti Kodaka:

  • morate osluškivati promjene na tržištu i transformirati način na koji gledate na strategiju, poslovne modele i upravljanje inovacijama
  • budite spremni na revolucionarne promjene
  • slušajte inovatore, zaposlenike, svoje kolege i nemojte dopustiti da vas zaslijepi vlastita samodopadnost - jer vas ona može koštati
  • usvojite agilnost kao organizacijsku strategiju za razvoj

I zapamtite:

U svijetu ima cca 2 posto inovatora, ne morate biti inovatori, ali možete renovirati svoje poslovanje, pokušati se prilagoditi i dati tržištu i svojim klijentima/kupcima nove odnosno poboljšane proizvode s dodanom vrijednošću koji idu ukorak s trendovima. Status quo nije donio Kodaku ništa osim propasti, neće niti vama. Za uspješan biznis moramo imati viziju i osluškivati promjene koje nam dolaze ako već ne možemo biti predvodnici promjena.

Više o promjenama potražite u knjizi Ivana Radić -  Liderstvo u globalnom kaosu

Ako vas zanima više sličnih tema pratite #marketing&pr&prodaja

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.