obrtnik
Izvor: Drazen Zigic/Freepik
DOBRO JE ZNATI

OBRTNICI - Što napraviti kada vam ne plate uslugu ili proizvod?

Jedna od neugodnih situacija u kojoj se obrtnik može naći je ona u kojoj mu netko ne plati za isporučenu robu ili uslugu. Neplaćanje povlači puno toga za sobom, jer obrtnik mora podmiriti svoje tekuće troškove, dobavljače, robu, troškove prostora, života, isplatiti plaće...

Što je jednom obrtniku činiti kada se nađe u takvoj nezavidnoj situaciji i što uopće može poduzeti?

Jedan od prvih i očiglednih savjeta je onaj kojeg mnogi, unatoč upozorenjima, previde napraviti. To se odnosi na provjeru kreditne sposobnosti klijenta te njegovu povijest plaćanja. Također, obrtnici mogu zatražiti plaćanje unaprijed ili polaganje depozita prije početka posla.

O ovom problemu posavjetovali smo se i s Hrvatskom obrtničkom komorom (HOK), jer nas je zanimalo koje sve poteze obrtnik može povući i koja su mu sredstva na raspolaganju.

Kako se obrtnik može najjednostavnije zaštiti od neplaćanja za svoje usluge?

I HOK je dao sličan prvi, preliminarni savjet kako "ne ostati bez novca" za svoje usluge kao što smo već spomenuli.

- Najsigurniji način zaštite od neplaćanja je precizno ugovaranje poslova tako da se ugovorom predvidi ili plaćanje po predračunu ili naplata barem dijela cijene avansno ili neki oblik osiguranja (polog, zadužnica, mjenica). Za takvu vrstu osiguranja potrebno je sklopiti pisani ugovor jer jedino pisana forma u slučaju spora osigurava dokazivanje. U svakodnevnom poslovanju (npr. u trgovini) ne primjenjuju se pisani ugovori, ali kod većih poslova i većih iznosa to je svakako preporuka - savjetovali su iz HOK-a. Dodaju kako je i pisana ponuda, koja je u pisanom obliku prihvaćena također ugovor, pa je stoga poželjno već u ponudi, osim predmeta i cijene kao nužnih elemenata, navesti što preciznije i ostale uvjete kao što su način i rok plaćanja.

Medijacija

No, ako se gornji korak iz nekog razloga preskoči, što je, ustvari, obrtniku na raspolaganju u toj situaciji? kakav postupak može pokrenuti da bi pokušao doći do novca? Ili ostatka novca, ako je, na primjer, dobio predujam.

Iz HOK-a odgovaraju sljedeće:

- Jedan od načina postupanja u slučaju neplaćanja je pokretanje ovršnog postupka. To je moguće učiniti već na temelju izdanog računa, pokretanjem postupka kod javnog bilježnika. Na temelju rješenja o ovrsi može se izvršiti naplata, a kupac koji osporava račun i provedbu ovrhe prigovorom može postupak nastaviti u obliku parnice na sudu. Osim u ovršnom postupku na redovnom sudu, obrtnici mogu namirenje svojih tražbina pokušati ostvariti izvan redovnog suda, pred Centrom za mirenje pri Hrvatskoj obrtničkoj komori.

Centar za mirenje je, pojašnjavaju, institucija za medijaciju osnovana na temelju Zakona o obrtu te dugi niz godina nudi kvalitetnu uslugu medijacije članovima HOK-a i drugim domaćim i stranim fizičkim i pravnim osobama.

Dali su i upute kako pokrenuti takav postupak koji je, ističu, povoljniji od mnogih drugih varijanti.

- Postupak na Centru za mirenje pri HOK-u je dobrovoljan način rješavanja sporova na alternativan način, odnosno brže, jednostavnije te financijski povoljnije, a pokreće se podnošenjem prijedloga za mirenje protustranci putem Centra, na e-mail mirenje@hok.hr ili putem redovne pošte u sjedište Centra Ilica 49/II, Zagreb. Vodi se prema odredbama Zakona o mirnom rješavanju sporova i Pravilnika o mirenju Centra za mirenje pri HOK-u. Uz dobrovoljnost, i povjerljivost je važno načelo u postupku medijacije - naglasili su iz Komore.

Cilj postupka pri Centru za mirenje je sklapanje nagodbe između stranaka, uz pomoć nezavisnog i nepristranog medijatora kojeg stranke same sporazumno biraju s Liste medijatora HOK-a. Nagodba koju stranke sklope na Centru za mirenje pri HOK-u obvezuje stranke koje su je sklopile, a ima snagu ovršne isprave ako je u njoj utvrđena određena obveza na činidbu i ako sadrži izjavu obveznika o neposrednom dopuštenju ovrhe (klauzula ovršnosti).

Dodatna zaštita

Iz HOK-a su napomenuli kako se poslovanje može još dodatno zaštiti stavljanjem jedne posebne klauzule u opće uvjete svog poslovanja.

- U svoje opće uvjete poslovanja uključite klauzulu o rješavanju sporova na alternativan način, primjerice - U slučaju spora, a u vezi tumačenja, primjene, trajanja, pravovaljanosti ili posljedica ugovora ili općih uvjeta poslovanja, ugovorne strane će pokušati spor riješiti sporazumnim putem podnošenjem prijedloga za mirenje Centru za mirenje pri Hrvatskoj obrtničkoj komori. Ako stranke ne riješe spor u roku 60 dana ili u drugom roku o kojem se dogovore, za rješavanje sporova bit će nadležan stvarno i mjesno nadležni sud u tom mjestu.

Vjerojatno su svi alati koji obrtnicima u slučaju neplaćanja stoje na raspolaganju doprinijeli činjenici da se to ne događa često. IZ HOK-a su nam potvrdili da se situacija po tom pitanju izuzetno popravila naspram onoga kako je bilo prije pet godina.

Savjetodavna služba

Svi obrtnici koji se nađu u situaciji da su im potrebni savjet i pomoć, mogu se obratiti Komori.

HOK naime ima organiziranu savjetodavnu pomoć obrtnicima te su uvijek na raspolaganju za pitanja i savjete, osim pravne pomoći u obliku zastupanja u sudskom sporu za što se je potrebno obratiti odvjetniku. Savjetodavna služba Hrvatske obrtničke komore je na raspolaganju pozivom na broj telefona 072 000 026 ili elektroničkom poštom na savjetodavna-sluzba@hok.hr.

Savjete vezane za postupak medijacije, izbor medijatora, troškove postupka i slično stranke mogu dobiti na mirenje@hok.hr ili na telefon 01 4806 617.

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.