službeno vozilo
Izvor: Freepik
ŠTO JE U REDU, A ŠTO NIJE

Korištenje poslovnog vozila u privatne svrhe - korist za radnika, ali i poslodavca

San je mnogih zaposlenika dobiti službeni automobil kojim će se moći 'besplatno', odnosno na trošak poslodavca kretati po gradu. Znak je to prestiža, karijernog uspinjanja i uspjeha.

U službenim smo automobilima naviknuli gledati političare, bogate poduzetnike, gradske čelnike, pa ih i svi mi neminovno uspoređujemo s velikim postignućem i dobrim društvenim statusom. A tko ne želi izgledati uspješno?

No ponekad službeni automobil može poslužiti i kao mamac za dobrog radnika, kojeg ćete tako lakše 'upecati' u moru poslodavaca koji se možda upravo otimaju za njega. Jer vremena se mijenjaju i određene profesije su vrlo tražene te poslodavci doslovno vode bitke i nude što više beneficija kako bi privukli stručnjake.

Stimulacije su mnoge - povremeni rad od kuće, kantina, blizina vrtića, teretana u sklopu ureda, dodatni slobodni dani, mogućnost dovođenja kućnog ljubimca na posao, bonusi, pa i korištenje službenog vozila u poslovne, ali i privatne svrhe.

Moramo priznati, mamac se ne čini loš i ne čudi što ga velik broj radnika rado zagrize. Od te beneficije profitiraju pomalo i poslodavac i zaposlenik, pa ako ste jedno ili drugo, sigurno će vas interesirati kako.

Prednosti za poslodavce

Dati zaposleniku službeno vozilo na korištenje u privatne svrhe, odnosno na 24-satno korištenje, računa se kao da je poslodavac isplatio plaću u naravi. Zakonski je to regulirano kroz čl. 21. st.1. Zakona o porezu na dohodak, odnosno stimulacija radnika u obliku korištenja vozila podliježe plaćanju poreza i doprinosa kao kod redovne plaće. No, istovremeno, svi troškovi nastali u vezi s korištenjem službenog vozila za poslodavca predstavljaju 100 posto porezno priznati trošak što u konačnici znači da će poslodavac platiti manji porez na dobit.

Dakle, kada poduzetnik po osnovi korištenja službenog automobila radniku obračunava plaću u naravi svi redovni troškovi korištenja vozila kao što su gorivo, održavanje i popravak vozila, registracija, amortizacija (do 50.040 eura nabavne vrijednosti vozila ili nekadašnjih 400.000 kuna), se računaju kao trošak poslodavca koji će mu umanjiti porez koji mora platiti na kraju kalendarske godine.

Poduzetniku je itekako isplativo radniku umjesto novčanog povećanja plaće ponuditi korištenje osobnog automobila jer, kada odbije porez i ostala davanja, više bi potrošio na povećanje plaće i doprinosa, nego na troškove koje ima za automobil.

Korištenje osobnog automobila za privatne svrhe radnika može biti odluka poslodavca, no to je isto moguće ugovoriti i ugovorom o radu ili aneksom ugovora za cijelo vrijeme trajanja radnog odnosa ako bi se to smatralo dijelom njegove cjelokupne plaće.

U svakom slučaju, bez obzira na koji način je odlučeno i formalizirano, korištenje službenog vozila za privatne potrebe radnika smatra se dijelom plaće, odnosno plaćom u naravi i oporezivo je porezom na dohodak. Kada se po osnovi korištenja automobila obračunava porez na dohodak, porezno su priznati svi troškovi korištenja. Plaća u naravi se ne isplaćuje, niti se obustavlja s redovne plaće zaposlenika, a korištenje vozila predstavlja vrijednost usluge koju poslodavac daje svom zaposleniku. Ta vrijednost čini osnovicu za obračun i plaćanje poreza i doprinosa.

Koristi za zaposlenike

S obzirom na to da se, kako smo već spomenuli, korištenje osobnog automobila računa radniku kao plaća u naravi, povećava se i bruto osnovica njegove plaće što će u konačnici rezultirati i većom osnovicom za njegovu mirovinu.

Također, tijekom radnog vijeka zaposlenik ostvaruje mnoge uštede što podebljava i njegov kućni budžet. Ako automobil može koristiti i u privatne svrhe, nema troškove nabavke vlastitog automobila, kao ni troškove osiguranja, servisa, registracije, goriva... Možemo slobodno zaključiti da se nakupi dosta toga.

Takav nenovčani primitak za radnika (plaća u naravi) mora se formalizirati pisanom odlukom poslodavca, a odluka mora sadržavati uvjete i način korištenja službenog vozila te način utvrđivanja plaće radnika.

Osim odlukom poslodavca, korištenje službenog vozila za privatne potrebe radnika moguće je ugovoriti i ugovorom o radu ili dodatkom ugovora za cijelo vrijeme trajanja radnog odnosa ako bi se smatralo dijelom njegove cjelokupne plaće.

Bez obzira na to kako je dogovoreno, korištenje službenog vozila u privatne svrhe smatra se dijelom plaće, odnosno plaćom u naravi te se kao takvo treba i oporezivati prema Zakonu o porezu na dohodak.

Istovremeno, radnik koji službeni automobil koristi i u privatne svrhe ne gubi pravo na isplatu neoporezive naknade za prijevoz na posao i s posla. Dakle, i tu se može nakupiti određena svotica, što također nije za odbaciti uz beneficiju korištenja službenog vozila.

Tko snosi troškove?

Kada se zaposleniku koji koristi službeno vozilo u privatne svrhe to korištenje obračuna kao plaća u naravi, svi troškovi nastali za vrijeme radnog vremena i u poslovne svrhe (gorivo, parking, cestarine i sl.) su trošak poslodavca.

S druge strane, svi troškovi nastali izvan radnog vremena su privatni troškovi zaposlenika i ne mogu teretiti tvrtku. Ako su oni plaćeni na teret tvrtke, svaki taj trošak (s uključenim PDV-om) predstavlja osnovicu za obračun plaće u naravi ili ga je potrebno prefakturirati radniku koji će tvrtki nadoknaditi taj trošak.

Treba li voditi evidenciju?

Sam iznos neto plaće u naravi po osnovi korištenja službenih osobnih automobila u privatne svrhe utvrđuje se svaki mjesec u kojem je vozilo korišteno na jedan od tri načina. Prvi je da se uzima vrijednost u visini od 1 posto nabavne vrijednosti osobnog automobila mjesečno (uvećano za PDV), u slučaju leasinga računa se u visini 20 posto od mjesečne rate za operativni leasing ili dugotrajni najam (uvećano za PDV), bez obzira na opseg korištenja službenih osobnih automobila u privatne svrhe.

Također, primitak u naravi po osnovi korištenja osobnih automobila može se utvrđivati i prema opsegu stvarnog korištenja tako da se kilometri pređeni u privatne svrhe pomnože s 0,40 eura (3 kune). U tom slučaju, svaki zaposlenik koji koristi vozilo treba voditi evidenciju (čl. 22. stavak 5. Pravilnika o porezu na dohodak). Evidencija mora sadržavati podatke o prijeđenoj kilometraži i vremenu korištenja u privatne svrhe, što predstavlja temelj za izračun plaće u naravi.

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.