- Koje navike ubijaju energiju
- Kako se dopisivati s klijentima, partnerima, suradnicima?
- Kako se nositi s postblagdanskom depresijom?
- Iznosi doprinosa za 2025. godinu
- Namijenjene su djeci, a ne regulira ih gotovo niti jedan zakon
- Što morate znati i koliki ćete porez platiti u Hrvatskoj ako želite ulagati u kriptovalute
- Odlazak konkurenciji: Prava poslodavca i zaposlenika
- Što učiniti ako naiđete na divlje odlagalište otpada
- Tko sve u Hrvatskoj smije čuvati djecu?
- Kako navike okrenuti u svoju korist
Iako startup polako, ali sigurno zauzima svoje mjesto u poduzetništvu Hrvatske, mnogi ga još uvijek poznaju samo kao pojam koji čuju u medijima.
Startup je poduzetnički pothvat koji je temeljen na nekoj inovativnoj ideji, usluzi ili proizvodu s ciljem povrata uloženih financijskih sredstava u što kraćem roku i ostvarivanjem zarade. Drugim riječima - bit startupa je profit.
Startup tvrtke možemo podijeliti na:
Mali i srednji startupovi - male i srednje tvrtke koje ne namjeravaju rasti na više od dvije tisuće zaposlenih.
Socijalni startupovi - rade na promjenama i pozitivnom doprinosu zajednici, profit im nije na prvom mjestu. Primjer za to je Watsi - prvi non-profit startup koji skuplja donacije kako bi omogućio ljudima diljem svijeta pristup kvalitetnijoj zdravstvenoj njezi.
Veliki poslovni startupovi - uključuju tvrtke s inovativnim pristupom ili rješenjima u matičnoj djelatnosti.
Skalarni startupovi (scalable startups) - tvrtke koje imaju nagli razvoj. Skalabilnost se odnosi sposobnost tvrtke, odnosno njezinog proizvoda da povećava količinu i broj kupaca, a da pritom drastično ne povećava troškove. Glavna osobina ovakvih tvrtki jest da obično nemaju velike prihode dok rastu i često posluju u gubitku, ali njihova moć se pokazuje kada ostvare veliki rast. Najbolji primjer toga su tvrtke koje proizvode software, video igre i slično.
Poželjni odnosno kupljivi startupovi (acquirable/buyable startups) - tvrtke s namjerom da se prodaju nakon što ostvare značajan rast.
Lifestyle startupovi - fokusiraju se na ponašanje i aktivnosti u kojima su osnivači i njihova ciljana publika strastveni. To su startupovi koji su nastali iz nekog hobija, npr. netko izrađuje unikatne torbice koje prodaje.
Da bi startup uspio nije dovoljna samo ideja, potrebna je i sustavna podrška. Stoga se startup tvrtke uključuju tzv. startup akceleratore gdje njihovi vlasnici i djelatnici dobivaju obrazovanje, mentorstvo, umrežavanje i potencijalno financiranje.
Iako u praksi svatko s idejom može pokrenuti svoj startup, ipak stvari nisu tako jednostavne kada odlučite svoje ideje pretvorite u posao. Stoga slijedite ove korake:
Gdje naći odgovore
U početku ćete sigurno imati puno pitanja na koja nećete znati odgovore. Zato je važno da se čim više okružite stručnjacima koji imaju iskustva u poduzetništvu. Jedno takvo mjesto gdje možete saznati sve o pokretanju startupa jest i Lean Startup Croatia čija je zadaća, kako ističu, pružanje podrške i edukacije startupu, poduzetničkoj i akademskoj zajednici.
Poslovni plan je bitan
Sljedeći korak jest izrada dokumenta koji se zove poslovni plan. Poslovni plan sadrži detaljno razrađenu analizu o ulaganju u posao, o budućim rezultatima poslovanja te o varijantnim rješenjima za moguće rizične situacije koje se mogu dogoditi tijekom poslovanja. Ukratko, poslovni plan je dokument koji vašu ideju pretvara u jasnu strukturu. Poslovni plan mora dati odgovore na sljedeća pitanja:
- Koja je svrha i vizija vašeg poslovanja?
- Tko je vaša ciljana skupina potrošača?
- Koji su vaši krajnji ciljevi?
- Kako ćete financirati troškove pokretanja poslovanja?
Kako do novca
Treći korak je pronaći izvore financiranja startupa. Troškovi pokretanja poslovanja će se razlikovati od djelatnosti do djelatnosti i na to utječe puno faktora kao što su: oprema, troškovi održavanja i proizvodnje, broj zaposlenika itd. Potencijalni izvori financiranja mogu biti EU fondovi, aktivne mjere zapošljavanja, investitori, obitelj i prijatelji.
Financije su vrlo važna stavka jer najviše startupa propada upravo zbog problema s financiranjem. Ni statistika ne ide u prilog startupu pa tako, devet od 10 startupa ne preživi u poslovnom svijetu, ipak postoje i svijetli primjeri, a najpoznatiji među njima su Facebook, Uber, Twitter LinkedIn, Snapchat, Pinterest i mnogi drugi. I u Hrvatskoj ima mnogo uspješnih primjera kao su Rimac automobili, BiteMe, Memgraph, Aircash i mnogi drugi.
Testing
Iako nema nikakve garancije da će vaš startup uspjeti, ono što možete odmah na početku jest da testirate svoju poslovnu ideju na malom uzorku, napravite testni proizvod (barem na papiru) i razgovarati s potencijalnim kupcima i korisnicima koje bi moglo zanimati to što radite. Poslušajte njihove dojmove, pohvale, kritike i prijedloge jer ćete tako doznati dobre i loše strane svojeg proizvoda ili usluge.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
- BEZ RAČUNA SE NE RAČUNA
Tko i kako može raditi bez izdavanja računa?
- ZAŠTITA POTROŠAČKIH PRAVA
Što kada je akcija prošla, cijena pogrešno istaknuta, sniženje neuračunato?
- KORAK PO KORAK
Pokrećem stambenu zadrugu – otkuda krenuti?