- Savjeti za učinkovito upravljanje osobnim budžetom
- Od 25. do 28. rujna 2025. najveći nacionalni sajam namještaja - Ambienta Zagrebačkog velesajma
- Zašto uvesti Internet stvari (IoT) u poslovanje
- Susret s dupinom, kitom ili kornjačom - kako se ponašati u toj situaciji?
- 13 načina kako svojoj mački možete pokazati da je volite
- Kako uspješno prezentirati svoj poslovni plan potencijalnim investitorima?
- Kako fizička aktivnost pozitivno utječe na mentalno zdravlje
- Što je to kreditna povijest i zašto nam je važna?
- Kako tehnologija može unaprijediti udobnost i sigurnost vašeg doma
- Što su E brojevi i jesu li opasni po naše zdravlje?

Što kada imate ideju koju samo treba pretočiti "na papir“, pronaći potencijalne investitore spremne tu ideju saslušati, a onda možda i financijski podržati? Ako je tako, vrijeme je za izradu poslovnog plana. I to ne bilo kakvog nego onog koji će biti uvjerljiv. Ali prvo, što je to uopće poslovni plan?
Poslovni plan je detaljan pisani dokument koji opisuje poduzetničku ideju, ciljeve poslovanja, metode i resurse za postizanje tih ciljeva te procjenjuje buduće financijske rezultate i potencijalne rizike. Ukratko, poslovni plan je konkretno prezentirana ideja za pokretanje i vođenje uspješnog posla.
Kako napisati dobar poslovni plan?
Za pisanje poslovnog plana možete proći i neku edukaciju, ali ga uz malo pažnje i savjeta možete sasvim uspješno skrojiti i sami. Glavno je da pokriva određena područja i nudi odgovore na važna pitanja i stavke. Najbolje je da za početak zapišete glavne čimbenike na kojima temeljite svoju poslovnu ideju. Konkretne aktivnosti za postizanje ciljeva i dobivanje klijenata vrijedi imati zapisane i držati se plana koji onda možete prilagođavati. Ali više savjeta o tome donosimo u nastavku.
Kada ste svoj poslovni plan napisali, možda je još teže „prodati ga“ i uvjeriti nekoga da uloži u vas. Evo kako ćete to najlakše postići:
Osmislite „čvrst“ poslovni plan
Prije nego što se obratite bilo kojem investitoru, bitno je imati detaljan poslovni plan. Ovaj plan treba ocrtati:
- vaš poslovni model
- istraživanje tržišta
- analizu konkurencije
- financijske projekcije
- marketinške i prodajne strategije.
Čvrst poslovni plan pokazuje da ste temeljito istražili i planirali svoj pothvat te investitorima pruža predodžbu kako namjeravate postići uspjeh. Ne zaboravite „pokriti“ sva ova područja i detaljno ih analizirati. Investitori će vam postavljati pitanja, a vaši odgovori trebaju biti spremni i argumentirani.
Dobro upoznajte „publiku“
Odnosno, ljude kojima ćete predstaviti ono što imate. Postoje različite vrste investitora - anđeli investitori, investitori rizičnog kapitala, brokerske kuće s privatnim kapitalom, banke, a čak i prijatelji i obitelj. Svaka skupina ima različita očekivanja, toleranciju na rizik i interese. Unaprijed istražite potencijalne investitore kako biste razumjeli sljedeće:
- u koje industrije je tko od njih spreman uložiti
- njihove investicijske kriterije
- prošla ulaganja i njihove rezultate.
Prilagodite svoju prezentaciju kako bi odgovarala interesima određenog investitora i pokažite im zašto vaše poslovanje odgovara njihovom portfelju. Da, možda ćete morati stvoriti nekoliko različitih prezentacija, ali vrijedi dodatnog truda ako želite prodati svoju poslovnu ideju.
Osmislite uvjerljivu prezentaciju
Ne treba niti naglašavati koliko puno toga ovisi o uvjerljivosti vaše prezentacije. Ona treba biti sažeta, jasna i zanimljiva. Investitori vide bezbroj prezentacija, stoga i vi morate svoju učiniti nezaboravnom. Ključni elementi uključuju:
- Izjava o problemu: Jasno artikulirajte problem koji vaša tvrtka rješava.
- Rješenje: Opišite kako vaš proizvod ili usluga rješavaju taj problem.
- Veličina tržišta: Istaknite potencijal tržišta i svoje ciljane publike.
- Privlačenje: Ako imate prodaju, partnerstva ili bilo kakav dokaz koncepta, istaknite ga.
- Model prihoda: Jasno objasnite kako namjeravate zaraditi novac.
- Tim: Predstavite svoj tim i njihove kvalifikacije. Snažan tim ponekad može biti najuvjerljiviji element prezentacije.
Uvježbajte izvođenje nekoliko puta da biste bili sigurni u izvedbi.
Predstavite strast, ali i viziju
Trebate imati na umu da investitori ne ulažu samo u posao, oni ulažu u vas. Dakle, ne prodajete samo svoju poslovnu ideju; prodajete sebe. Vaša strast, predanost i vizija često mogu biti prekretnica u investicijskoj odluci. Nacrtajte sliku gdje vidite posao za pet, 10 ili čak 20 godina. Morate pomoći potencijalnim investitorima da vide i povjeruju u vašu viziju.
Budite transparentni
Iskrenost je ključna stavka. Ako neka područja vašeg poslovanja trebaju poboljšanja ili se suočavaju s izazovima, budite otvoreni po tom pitanju. Investitori cijene transparentnost, a ona gradi povjerenje. Osim toga, oni mogu ponuditi uvide ili rješenja za izazove s kojima se suočavate.
Pripremite se za pitanja i prigovore
Neće sve proteći glatko, budite spremni na teška pitanja, pa čak i grublje prigovore. Uobičajena pitanja uključuju:
- Koliki je vaš trošak stjecanja kupaca?
- Koliko dugo traje proces dok posao ne postane profitabilan?
- Tko su vaši glavni konkurenti i što vas izdvaja? Budite spremni definirati svoju jedinstvenu prodajnu ponudu.
- Kakav je vaš marketinški plan?
- Kako će se sredstva koristiti?
Jasni odgovori ne pokazuju samo da ste spremni, već da itekako poznajete temu i ono za što se zalažete.
Predstavite jasan plan za sredstva
Prilikom traženja ulaganja, detaljno opišite kako planirate koristiti sredstva. Bilo da se radi o razvoju proizvoda, marketingu, zapošljavanju ili širenju, investitori žele znati da se njihov novac mudro koristi i da će pomoći u rastu poslovanja.
Izgradite odnos
Osiguravanje investicije obično zahtijeva puno više od jedne prezentacije. Izgradnja odnosa s potencijalnim investitorima može značajno povećati vaše šanse. Sudjelujte na događajima za umrežavanje, tražite preporuke od ljudi koje poznajete i tražite prilike za susret i suradnju s potencijalnim investitorima čak i prije nego što sami predstavite svoju ponudu.
Završite snažnim pozivom na akciju
Nakon što predstavite svoju prezentaciju, uputite svoje investitore u sljedeće korake. Bilo da se radi o daljnjem detaljnom sastanku, predstavljanju vašem timu ili ponudi demonstracije proizvoda, dajte im jasan put naprijed.
Budite spremni na pregovore
Prodaja poslovne ideje nije kao prodaja cijele tvrtke, iako se neki investitori mogu odlučiti uložiti u vašu tvrtku. Stoga morate biti spremni na pregovore. Ovisno o vrsti investitora kojem se obraćate, možda ćete se morati odreći dijela vlasničkog udjela. Razgovarajte sa svojim računovođom o iznosu vlasničkog udjela kojeg ste spremni odreći se, ako uopće jeste. Naravno, morat ćete znati procjenu vrijednosti svoje tvrtke i potencijalni povrat ulaganja vaše poslovne ideje. Budite fleksibilni prilikom pregovaranja, ali ne ustručavajte se odustati od posla ako ne zadovoljava vaše potrebe.
Ne dajte da vas zaborave - javite se
Nakon vaše prezentacije, pošaljite zahvalnicu ili e-poruku. Izrazite zahvalnost za njihovo vrijeme, ponovite ključne točke iz svoje prezentacije i ponudite dodatne informacije ili odgovore na bilo kakva dodatna pitanja.
I na kraju, zapamtite, odbijanje nije smak svijeta već prilika za učenje i "nadogradnju".
Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- LJETNE ŽEGE
Provjerite je li prevruće za šetnju sa psom
- RADNA SNAGA
Kako zaposliti umirovljenike?
- OBITELJ NA PRVOM MJESTU
6 IDEJA - Kako kvalitetno provesti slobodno vrijeme sa svojom djecom