- Kako izgraditi snažan brend i prepoznatljivost na tržištu?
- 10 trikova za bolje i jednostavnije glačanje
- Kako se pripremiti za mirovinu: Planirajte sada, uživajte kasnije
- Koliko su potrošači sigurni u digitalnom svijetu?
- Kako obojiti pisanice “bez kemije” i aranžirati stol za Uskrs?
- Što dobar brend čini dobrim brendom
- Spremanje odjeće na dulje vrijeme: kako da ostane "svježa", a vi izbjegnete Sizifov posao?
- Savjeti za vođenje tima u malom i srednjem poduzeću
- Kako na pravi način očistiti ekrane, a kako tipkovnicu i miša?
- Dobrovoljni mirovinski fondovi kao dobra prilika za štednju

Jedna od neugodnijih stvari prilikom poslovanja je naplata potraživanja. No, ako imate svoju tvrtku, postoji mogućnost da ćete se prije ili kasnije suočiti s ovim problemom.
Bitna stvar koju trebate imati na umu prilikom naplate duga jeste ta da je i vaše poslovanje ugroženo ako vam netko ne plati za uslugu koju ste mu pružili ili proizvod koji ste mu prodali. Koliko vam god bilo teško 'naganjati' dužnika da podmiri izdane račune, jedina druga opcija vam je pozdraviti se sa svojim novcem.
Postoji li neki način kako se osigurati od neplaćanja dugova?
Tvrtke mogu poduzeti korake kako bi olakšale proces naplate dugova i smanjile šanse da dođe do dugova.
Kako smanjiti šansu da do dugovanja uopće dođe
1. Pazite s kime poslujete
Neki kupci su već na lošem glasu ili na takozvanim crnim listama. Nemojte misliti da će s vama biti drugačije i da ćete vi proći bolje, upustite li se u posao s njima. Ako se želite kockati sa svojim novcem, vremenom i živcima, uvijek možete pokušati, ali neke suradnje je bolje zaobići već na temelju glasina i tuđih iskustava.
2. Provjerite kreditnu sposobnost svoga klijenta prije ulaska u posao
Ako je ikako moguće, provjerite s kim ćete poslovati. Ima li vaš potencijalni klijent dugovanja ili vam možda prije sklapanja posla ili isporuke može poslati platne liste na provjeru. Također, možete pokrenuti i provjeru njegove kreditne sposobnosti. Postoje poslovne stranice na kojima se ovi podaci mogu provjeriti brzo i povoljno.
3. Budite jasni, transparentni i ozbiljni
Imajte jasno definiranu cijenu, postavite se čvrsto i ozbiljno te nemojte popuštati na samom početku. Prije zaključivanja posla svakako utvrdite politiku plaćanja i pobrinite se da kupac pristane na vaše uvjete. Budite pristojni, kratki i profesionalni kako biste stvorili odanost. No, vaš stav treba također poručiti klijentu da ste ozbiljni te da nećete trpjeti nikakve sumnjive isprike i priče ako do njih dođe.
4. Sve imajte napismeno
Usmeni dogovori kao da se nisu ni dogodili, jer kada dođe do problema, svi dobiju 'poslovnu amneziju'. Pisani trag je jedino što se broji te jedini konkretan dokaz koji možete imati i koji se priznaje. Pobrinite se da vaš klijent dobije napismeno uvjete po kojima poslujete i jednako tako pristane na njih, a vaš konačni dogovor također bi trebao imati pisani trag. Pogotovo dio oko plaćanja računa i naknade za kašnjenje na računima kupaca i fakturama.
5. Mjesečne provjere
Ako radite mjesečne kontrole i provjeravate isplaćuju li vam klijenti na vrijeme, izbjeći ćete probleme s naplatom i gomilanjem neplaćenih računa. Tako lako i brzo možete poduzeti potrebne korake.
6. Zatražite zadužnicu
Kako bi se zaštitili možete od partnera tražiti i zadužnicu ili bjanko zadužnicu. Ako možete redovito pratiti uplate, bjanko zadužnicu možete zatražiti u visini mjesečnih novčanih transakcija ili u vrijednosti robe koju očekujete od partnera. Bjanko zadužnica je najlakša za naplatu i svaki poslovni partner koji ozbiljno misli poslovati neće se protiviti da vam ju i dostavi.
Ako do dugovanja ipak dođe, što vam je činiti?
Prvi korak u procesu naplate dugova je uspostava sustava praćenja plaćanja klijenata. To može uključivati sljedeće stavke: praćenje uplata, slanje podsjetnika o neplaćenim računima te kontaktiranje klijenata kada rokovi plaćanja isteknu. Zatim se može koristiti pravna sredstva za naplatu dugova, uključujući slanje upozorenja o pravnom postupku ili preuzimanje pravnih postupaka za neplaćene račune.
Korištenje pravnih sredstava za naplatu dugovanja
Kada svi ostali načini naplate dugova zakažu, treba promisliti što se može pravno poduzeti. Jedno od najučinkovitijih pravnih sredstava je slanje upozorenja o pravnom postupku. Ovo upozorenje obavještava klijenta da će tvrtka pokrenuti pravni postupak ako se dug ne plati u roku određenom u upozorenju. Upozorenje o pravnom postupku može motivirati klijenta da plati dug kako bi izbjegao dodatne troškove.
Ako klijent ne reagira na upozorenje, tvrtka može preuzeti pravne postupke za naplatu dugova te je u tom slučaju dobro angažirati i kvalitetnog odvjetnika. Ovo uključuje pokretanje tužbe protiv klijenta ili izdavanje naloga za plaćanje.
Međutim, prije nego što se krene u ove postupke, tvrtka bi trebala osigurati da su sve pravne radnje koje poduzima usklađene s propisima i zakonima.
Pokretanje postupka
PARNIČNI I OVRŠNI POSTUPAK
Ako dužnik nije dobrovoljno ispunio svoju obvezu, na raspolaganju vam stoje sljedeće opcije:
- pokretanje ovršnog postupka (pred sudom ili javnim bilježnikom)
- pokretanje parničnog postupka pred sudom
Za ocjenu koja od navedenih mogućnosti je primjenjiva u vašem slučaju, prvenstveno je potrebno utvrditi raspolažete li:
- a) vjerodostojnom ispravom (npr. račun, obračun kamata, izvadak iz poslovnih knjiga) ili
- b) ovršnom ispravom (pravomoćnim i ovršnim rješenjem o ovrsi, presudom, sudskom nagodbom, solemniziranim ugovorom, zadužnicom), jer tada vam je situacija puno lakša i možete izbjeći dugotrajan i mukotrpan sudski postupak.
Jednostavno ćete pokrenuti ovršni postupak nad dužnikom.
Ovršni postupak je postupak u kojem sudovi i javni bilježnici provode prisilno ostvarenje novčanih ili nenovčanih potraživanja na temelju ovršnih i vjerodostojnih isprava odnosno prisilno osiguranje povrata dugova.
Ovršni postupak se može pokrenuti u Fini gdje treba dostaviti sljedeće:
- osnovu za plaćanje
- ispunjen i potpisan odgovarajući Zahtjev na propisanom obrascu
- dokaz o uplaćenom predujmu naknade za provedbu ovrhe
Ipak, ako dužnik izjavi prigovor protiv rješenja o ovrsi kojeg je izdao javni bilježnik, postupak se nastavlja pred sudom kao da je podnesena tužba, odnosno kreće parnični postupak.
Pred sudom se također vodi parnični postupak i ako ne raspolažete ni vjerodostojnom niti ovršnom ispravom. U sudskom postupku sud odlučuje o osnovanosti i visini vjerovnikova potraživanja i donosi odluku. Po pravomoćnosti i ovršnosti te odluke tek slijedi ovršni postupak odnosno postupak izravne naplate.
Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
- DOBRO JE ZNATI
Kako napraviti mjesta na Gmailu, bez plaćanja
- PRIRODNIJE METODE
Kako se riješiti mrava u stanu i vrtu?
- BANKOVNI RAČUNI
Što je osnovni račun i hoće li ga se isplatiti otvoriti?