šef, hijerarhija
Izvor: StockSnap/Pixabay
Ivana Radić
HIJERARHIJA NA POSLU

Kako razumjeti muške šefove

Dosta mojih klijenata ima izazova u radu sa ženskim timovima. Kažu da ne razumiju zašto žene uvijek imaju nešto za pitati umjesto da naprave što im se kaže. Ako razumijete kako se u organizacijama ponašaju žene, a kako muškarci onda vam ovakve situacije nisu nešto što ne možete premostiti.

Muškarci žive u hijararhijama. Od malih nogu ih se uči da se trenera ili vođu sluša bez pogovora. Često neke odluke i naredbe nisu logične, ali i dječaci i muškarci poštuju da je to test lojalnosti i ne propituju odredbe koje daje trener ili vođa. Treneri žele da slijedite njihova pravila, a ne svoje ideje. Dopustiti da šef preuzme pohvale za vaš rad, koliko god djelovalo neukusno, na duge pruge će se isplatiti. Vrlo rano dječaci nauče na igru pobjednika ili gubitnika te se kasnije nose s tim i sličnim situacijama puno bolje nego žene. Pitate se zašto?

Odgovor je vrlo jednostavan. Djevojčice razvijaju odnose i ravnu strukturu gdje su sve jednake. Često svoje osjećaje ili zamjerke ne kažu drugoj osobi da ne bi ugrozile odnose jer oni su im najvažniji. Djevojčice vole čuti tuđe mišljenje, vole uključivati druge sudionike u svoje igre, a ako se nađu u situaciji da nešto nije kako su si zamislile ili da će nekoga povrijediti pokušavaju to popraviti ili izbjeći. Zamislite sada kako je ženama kada se nađu u hijararhijskoj stukturi? Jako teško.

Primjer iz prakse

Ana je radila na korporativnom videu mjesecima i bila je jako ponosna na završni rezultat. U ponedjeljak je bio zakazan sastanak kod predsjednika uprave i tamo je prezentirala svoj uradak. Predsjednik uprave je imao dosta primjedbi na video i rekao je da se neke scene iz videa maknu, neke dodaju i da se video skrati. Ovo je zahtijevalo dosta rada na novim materijalima i kompletan projekt ispočetka. Ana se osjećala povrijeđeno jer je smatrala da imaju sjajan film koji odražava duh tvrtke te ga je pitala zašto i nastavila objašnjavati da su jedva namontirali film i da je to dugo trajalo unatoč svim naporima ekipe koja je radila na njemu jer je bilo dosta arhivskih snimaka. Predsjednik uprave ju je oštro prekinuo i rekao da napravi što je zatražio. Kroz nekoliko mjeseci došlo je do restrukturiranja tvrtke i Ana je dobila otkaz.

Ako pogledate ovu situaciju iz prespektive predsjednika uprave, Ana je bila osoba koja je propitivala njegove odluke i izrazila svoju zabrinutost. Napravila je karidnalnu grešku, odgovorila je predsjedniku uprave! Trebala je samo poslušati što je rekao da napravi! Za njega, Ana nije shvatila tko je tu glavni.

>>>Kako se razlikovati od drugih na tržištu i griješiti što manje

Iz njene perspektive je situacija bila potpunao drugačija. Razmišljala je o troškovima vremena i novca koje je izrada novog filma zahtijevala i nije joj bilo jasno zašto njen nadređeni nije do kraja izrade korporativnog videa imao vremena da pogleda materijale i da svoje mišljenje nego je na kraju procesa rekao da ne valja to što je ona mjesecima radila!

Što je Ana treabala učiniti?

Ana je prije svega trebala prepoznati autoritet predsjednika uprave i napraviti posao kako on to želi da ona napravi. Ako to znači da treba potrošiti dodatno vremena i novaca dok njemu ne bude bilo dobro, onda je to trebala napraviti. Na kraju krajeva, predsjednik uprave je jasno dao do znanja da novac nije problem.

Ana je trebala postići win-win situaciju za sebe i kompaniju, a umjesto toga je ispala gubitnica dok je njen film pospremljen na neku policu nakon njenog odlaska.

>>>Treba li dijeliti svoje tajne na poslu

Ana i njen predsjednik uprave su jednostavno imali problem u tome što nisu prepoznali kulturološke razlike. I jedno i drugo su vjerovali da rade na prihvatljiv način. Muškarci i žene slijede drugačije smjernice kada je riječ o autoritetima.

Ana je strukturu vidjela kao ravnu i u njoj su svi jednaki. Ravna struktura uključuje kolaborativnost i jednakost, no njen predsjenik uprave je strukturu shvatio kao hijearahijsku piramidu gdje se točno zna tko je kome nadređen. U takvoj strukturi on je na vrhu i daje naredbe koje se trebaju slušati.

Da biste znali upravljati konfliktima na radnom mjestu morate razumjeti kulturološka stajališta svake osobe i prepoznati strukturu organizacije.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.