hijerarhija
Izvor: 8photo/Freepik
Igor Pureta
RASPODJELA ODGOVORNOSTI

Hijerarhija na radnom mjestu: radi se o ulogama, a ne o superiornosti

Organizacijska hijerarhija služi kao nacrt za raspodjelu ovlasti i odgovornosti unutar poduzeća. Njome se uspostavlja jasan zapovjedni lanac te određuje tko kome odgovara i tko donosi konačne odluke.

Struktura je ključna jer usklađuje napore zaposlenika prema zajedničkim ciljevima koje je postavilo rukovodstvo. Oni su na vrhu hijerarhije i zajedno s višim menadžerima upravljaju cjelokupnim smjerom koji je postavljen strateškim planiranjem. Zatim su tu menadžeri srednje razine odgovorni za provedbu strategija unutar svojih odjela. Nakon njih dolaze zaposlenici koji obavljaju svakodnevne operacije.

Svaka razina ima specifične uloge i odgovornosti. Hijerarhija omogućuje nesmetan protok informacija i uputa od vrha prema dolje te povratnih informacija u obrnutom smjeru. Ona sprečava kaos osiguravajući da svatko razumije svoje mjesto, s kim se treba konzultirati ili od koga dobiti odobrenje. Moderne organizacije se sve češće razvijaju prema manje krutim strukturama s manjim brojem hijerarhijskih razina.

Time se pokušava promicati međufunkcionalna suradnja i osnažiti sve zaposlenike na poticanje inovacija. Ali čak i tako organizirana poduzeća održavaju neki oblik hijerarhije radi lakše koordinacije i donošenje odluka. Dakle, dok se hijerarhija može činiti birokratskom, ona zapravo pruža organizacijama čvrstinu potrebnu za učinkovito djelovanje i usklađivanje s vizijom i ciljevima. No na rukovodstvu je da pronađe pravu ravnotežu između strukture i fleksibilnosti.

Hijerarhija ne znači "bolji sam od tebe"

Na žalost, hijerarhija je često opravdanje za loše rukovoditeljske vještine voditelja na svima razinama. Neki od njih imenovanje na voditeljsku funkciju, bez obzira koje razine, vide kao javnu potvrdu da su bolji u nečem od onih koji tu poziciju nemaju. To su najčešće članovi njihovih timova pa je problem tim veći. Važno je upamtiti da pozicija u organizacijskoj hijerarhiji ne znači da je jedna osoba "bolja" od druge. Hijerarhija je jednostavno struktura koja pomaže definirati uloge, odgovornosti i procese donošenja odluka.

Zdrava organizacijska kultura cijeni suradnju i doprinos svih, bez obzira na njihov položaj. Učinkoviti lideri shvaćaju da ne mogu sve sami - trebaju im jedinstvene perspektive i stručnost članova tima. Zato je ključno poticati okruženje u kojem se ljudi osjećaju ugodno dijeleći svoje ideje i pridonoseći odlukama koje utječu na tim ili organizaciju. Poštovanje različitih uloga je ključno. Samo zato što se nečija uloga može činiti "višom" ili "nižom" u hijerarhiji ne čini ga vrjednijim od ostalih. Svi članovi tima igraju važnu ulogu u tome da se poslovanje obavlja glatko. Dobar voditelj ne ističe svoju poziciju niti se skriva iza nje. On/a prepoznaje snagu svakog člana tima i daje im snagu da zablistaju u svojim ulogama.

Znati svoje mjesto u hijerarhiji (bez osjećaja inferiornosti)

Važno je znati svoju ulogu i odgovornosti unutar organizacije, ali to ne znači da se morate osjećati inferiorno ili manje vrijedno ako nemate viši položaj u hijerarhiji. Svaki zaposlenik je ključan u ukupnom uspjehu organizacije jer da nema njega određeni dio poslova ne bi mogao biti obavljen ili bi ih obavljao netko tko se u njih ne razumije.

Položaj u hijerarhiji pomaže u održavanju reda i osigurava pravilno delegiranje zadataka, ali ne bi trebalo umanjiti vaš osjećaj vlastite vrijednosti ili doprinosa. Ključno je usredotočiti se na vlastite dužnosti i biti izvrstan u njima, umjesto da se uspoređujete s drugima ili osjećate strah od onih na višim položajima. Prihvatite svoje jedinstvene vještine i znanje i budite ponosni na vrijednost koju donosite timu. U isto vrijeme, poštujte autoritet i stručnost onih iznad vas i budite otvoreni za učenje iz njihovih smjernica i iskustva. Nemojte se bojati govoriti i s poštovanjem podijeliti svoje ideje ili brige.

Vrijedi i obrnuto! Vrlo brzo ćete izgubiti njihovo povjerenje, a time i mogućnost ostvarenja zajedničkih ciljeva ako ćete se u odnosu na njih postavljati s visoka. Dobar vođa prepoznaje važnost doprinosa svih članova svog tima i cijeni različite perspektive. Trebate osnaživati članove svog tima jer oni svojim inicijativama, znanjem i rješenjima mogu dati snažan vjetar u leđa vašim nastojanjima da ostvarite zajednički cilj, a možda i napredovanje u hijerarhiji. Ne ulazim u to kako ste dospjeli na određenu hijerarhijsku razinu, ali podsjećam da je hijerarhija struktura, a ne pokazatelj vaše osobne vrijednosti.

Hijerarhija kao alat za produktivnost, a ne za pokazivanje nadmoći

Hijerarhija ne bi trebala služiti za pokazivanje moći ili građenja ega iako mnogi upadnu u tu zamku samim činom imenovanja na određeni položaj. Razlog je jednostavan! Nitko ih nije pripremio za ulogu koju im je namijenio na toj hijerarhijskoj razini. Počevši od komunikacijskih tehnika pa do prepoznavanja i korištenja različitih stilova rukovođenja postoje različita znanja koja svakom od nas omogućuju da svoj položaj u hijerarhiji iskoristimo na najbolji mogući način za sebe, tim i organizaciju. Kada posjeduju ta znanja puno je manja vjerojatnost da će se menadžer razbacivati svojim položajem i omalovažavati članove svog tima ili kolege iz drugih timova.

Slična znanja potrebna su i članovima tima kako bi znali dati povratnu informaciju na pravilan način i tako pomogli voditelju da je ne shvati osobno. Ključ je u uspostavljanju te osjetljive ravnoteže - dovoljno strukture za održavanje reda i dovoljno prilagodljive da svi osjećaju slobodu davati prijedloge i povratne informacije. Dobra hijerarhija osnažuje ljude da preuzmu odgovornost nad svojim zadacima, da su otvoreni za povratne informacije drugih, a da svi zajedno rade na ostvarenju zajedničkih zadataka.

Ako vas zanimaju savjetodavni tekstovi o strategijama i procesima, razvoju zaposlenika i upravljanju ljudskim potencijalima, čitajte tekstove autora Igora Purete. Tekstove omogućuje Ramiro koji više od 20 godina pomaže organizacijama ostvariti poslovni rast.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.