komunikacija
Izvor: Gerd Altmann/Pixabay
Nataša Krezić
ŠTO, KAKO I KADA REĆI

7 pravila uspješne komunikacije (privatne i poslovne)

Odmalena su me učili da se svima može reći sve. Na što sam s godinama dodala da se svima može reći sve, samo je pitanje kada i kako. To osobito vrijedi za situacije u kojima nekome trebate priopćiti nešto što znate da ne žele čuti.

Ako želite da ono što imate za reći naiđe na razumijevanje druge strane, najvažnije je znati kome se obraćate i prilagodite se: svoju poruku, ton glasa i okolnosti u kojima priopćavate poruku. To vrijedi za bilo koju komunikaciju, u uredu i doma.

Komuniciranje nije talent s kojom se rađamo, već vještina koju brusimo cijelog života. Važna je u privatnom i poslovnom životu, a mogu je naučiti svi.
Kao žena introvert u mnogoljudnoj obitelji snažnih individualaca u patrijarhalnoj sredini, zarana sam osvijestila koliko je važna dobra komunikacija (verbalna i neverbalna), te što se sve može njome može postići i/ili, još bolje, izbjeći.

Evo 7 savjeta za sve koji žele bolje komunicirati:

1. Znajte s kim pričate

Početak bilo koje uspješne komunikacije je razumijevanje koje se postiže upoznavanjem druge strane (očekivanja, potreba, okolnosti). Znati s kim pričate je pola posla.

2. Postavljajte pitanja i slušajte

Odličan način za upoznati bilo koga je inicirati razgovor s tom osobom i postavljati joj pitanja. Pri tome je važno da ne rešetate osobu, već je slušate i pitanja koristite da biste rasvijetlili nedoumice i dobili bolji uvid u to s kime razgovarate.

Ne znam kako ste vi prošli u školi, ali većina mojih odgajatelja i učitelja nije blagonaklono gledala na moj poriv da postavljam pitanja. Ako imate neugodan osjećaj da ispadate glupi ili odajete dojam neiskustva i neznanja kada postavljate potanja, othrvajte se tome. Jedino pitajući (i slušajući) možete upoznati drugu stranu.

3. Promislite prije nego progovorite

Kada sam počela raditi više sam govorila nego slušala. Poriv da moja bude zadnja svaki je razgovor sa mnom pretvarao u optuženičku klupu. No s godinama sam, primjenjujući upravo korake 2, 3 i 4, naučila kako aktivno slušati. Ali i kako postići da me se čuje i sluša.

Ono što sam naučila je da takvim aktivnim slušanjem drugoj strani iskazujete interes i pokazujete empatiju, koja poboljšava komunikaciju. Svi volimo da nas se sluša i čuje; da znamo da druga strana razumije.

Neki je put bolje nešto prešutjeti i/ili odabrati pravo vrijeme za komunikaciju. Ako znate da šalica kave ujutro mijenja šefovo raspoloženje na bolje, čekajte da popije svoju jutarnju kavu i tako povećajte šansu za uspješnu komunikaciju.

4. Birajte riječi

Riječi su moćan alat (neki bi rekli i oružje - pogledajte Shakiru i sve će vam biti jasno), a njihovo neoprezno i nesmotreno korištenje zna često imati ozbiljne posljedice po komunikaciju. To je onaj dio kako nekome nešto reći s početka ovog članka.

Riječi sa sobom nose određeno značenje, evociraju osjećaje i asociraju ideje. Značenje nekih riječi vrlo je često definirano sredinom, mentalitetom i kulturom. I zato je važno upoznati onoga s kime razgovarate.

Biranjem riječi, prilagođavanjem tona i načina komunikacije povećavamo šanse da nas druga strana čuje i razumije. Ne smatrajte to ustupkom ili povlađivanjem, već poštovanjem sugovornika i mudrom investicijom u uspješnu komunikaciju.

Ja to volim zvati 'ženskim pristupom', bez sile, već lagano, sporije, mudrije i uspješnije.

5. Ne okolišajte

Svi smo skloni okolišanju kada god imamo nešto teško za reći. Ljudski je nastojati izbjeći neugodne osjećaje koje nerijetko asociramo s direktnom komunikacijom.

Komunikacija bez okolišanja je sposobnost taktične i pristojne komunikacije istine, nikako izgovor da budete bezobrazni, neljubazni i nepristojni.
Kada je komunikacija istine bez okolišanja u pitanju uvijek se vodim starom Sokratovom lekcijom: je li istina, je li ljubazno i je li potrebno. Ako nije sve to - ne spominjite.

6. Zapišite bitno

Gdje i kada je moguće, zapisujte bitno (datume, brojeve i druge detalje koji se lako i brzo zaboravljaju). Zapisivanjem vodite računa da ne zaboravite nešto što se kasnije može pokazati bitno, ali i šaljete drugoj strani poruku da vam je važno što govori.

Isto tako, ne manje važno, je da zapisivanjem centrirate sebe i svoju pažnju. Ako ste kao ja, nemirna duha i uma, te vam često misli odlutaju, zapisivanje tijekom razgovora pomoći će vam da 'ostanete prisutni' na sastanku.

7. Tražite feedback

Komuniciranje je vještina koja se uči cijeli život i, ako želite, možete s vremenom postati dobri u tome. Najbolji način kako napredovati je pitati ljude oko sebe 'kakvi ste bili'. Iako naš svijet nije baš navikao na davanja feedbacka i nije to nešto što ljudi rado rade, ako inzistirate na tome i druga će se strana (suprug, kolege, šef) na to naviknuti i s vremenom će i oni postati bolji u davanju feedbacka i komunikaciji. Poput vas.

Komuniciramo da bismo se razumjeli. Glavni izazov komunikacije je znati podijeliti nezgodne i teške informacije s drugom stranom iskreno i s poštovanjem, bez okolišanja i dovođenja u pitanje vašeg odnosa te kompromitiranja sebe kao osobe i svojih osobnih vrijednosti.

Ne zaboravite da uvijek imate slobodu ne ići protiv vlastitih osobnih vrijednosti jer sloboda nije izostanak odgovornosti. Sloboda je odgovornost da ostanete dosljedni sebi i vjerni vašim vrijednostima.

Ako želite saznati više marketinških trikova pročitajte i ostale tekstove Nataše Krezić, ali pratite i druge tekstove koji se kriju iza #marketing&pr&prodaja

Pravila komunikacije

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.