električna vozila
Izvor: Freepik
ELEKTRIČNA VOZILA

Za 10 godina više nema prodaje 'benzinaca i dizelaša'. EV preuzimaju ceste

Odlukom Europskog parlamenta od 2035. godine u potpunosti će biti zabranjena prodaja novih automobila s unutarnjim izgaranjem, odnosno tržište novih automobila u potpunosti će biti zamijenjeno automobilima na 'zeleni pogon'. Interes za kupnju električnih i hibridnih vozila u Hrvatskoj je povećan posljednjih godina te se njihov broj iz godine u godinu gotovo udvostručuje.

Razlog tome su i poticaji za kupnju koje svake godine daje Fond za energetsku učinkovitost i zaštitu okoliša s iznosima od oko 2600 do 9.200 eura. Na kraju 2022. godine je, prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u prometu bilo 26.467 vozila na hibridni pogon, 4.799 automobila na električni pogon i 2.544 vozila na hibridni pogon s vanjskim punjenjem. U prvih devet mjeseci 2023. godine kupljeno je 10.687 novih hibridnih električnih vozila i 1.272 potpuno električnih vozila.

Na tržištu rabljenih automobila, u istom razdoblju, zabilježena je kupoprodaja 2.680 rabljenih hibridnih električnih vozila i 469 potpuno električnih vozila.

Razlog u maloj zastupljenosti električnih i hibridnih vozila na auto-tržištu je još uvijek visoka cijena tih vozila.

Primjerice, početna cijena Škode Octavie prošle godine je bila 26.600 eura dok je najjeftinija cijena električnog automobila istog proizvođača, Škoda ENYAQ iV, bila oko 48.600 eura. Cjenovno pristupačniji model električnog automobila bio je Peugeot e-208, koji je u osnovnoj varijanti koštao oko 38.200 eura ili oko 26.600 eura, ako se u obzir uzmu poticaji za kupnju električnog vozila.

Pri kupnji vozila u obzir treba uzeti i cijenu održavanja vozila te cijenu goriva. Cijene dizela i benzina u posljednje su vrijeme u porastu, no cjenovnim rastom prati ih i električna energija.

Dok se ranije punjenje na javnim punionicama nije naplaćivalo, sada je cijena punjenja električnog vozila na javnoj punionici približno jednaka cijeni za punjenje vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Stoga vlasnici električnih automobila uglavnom biraju opciju punjenja kod kuće.

Prema izračunu Revije HAK-a, vožnja dionice od 100 kilometara na benzin će vas koštati 9,31 eura odnosno 70,15 kuna, na dizel 10,29 eura odnosno 77,53 kuna. Napunite li bateriju kod kuće, uz cijenu noćne tarife od oko 0,08 eura (oko 0,60 kn) po kWh, prijeđenih 100 kilometara koštat će samo 9 kuna odnosno 1,19 eura. Punjenje na javnom punjaču s cijenom kilovata od 0,53 eura (4 kune) u konačnici će koštati 7,96 eura (60 kuna). Dopadne li vas punjač s cijenom od 1,14 eura (8,59 kuna) u tom ćete slučaju za 100 prijeđenih kilometara platiti 17,10 eura (128,85 kuna).

Prilikom usporedbe valja voditi računa i o dugovječnosti vozila, odnosno baterije kod vozila na električni pogon. S obzirom na to da su električna vozila novost u prometu, pitanje je pouzdanosti aktualnih statističkih analiza, a u obzir treba uzeti inovacije i razvoj u industriji električnih automobila koje svakodnevno rapidno rastu. Vozila na električni pogon, prema trenutnim procjenama, dugovječnija su od onih s motorom na unutarnje izgaranje zbog manje mehaničke kompleksnosti pogonskog sustava te veće otpornosti na koroziju.

Razvojni timovi proizvođača automobila najviše su orijentirani na razvoj izdržljivosti baterija te se većina električnih automobila oslanja na visokonaponsku litij-ionsku bateriju. Proizvođači automobila kažu da bi baterije trebale trajati čak 20 godina. Tvrtka Recurrent pokušala je dati odgovor na ovo pitanje, a najviše informacija uspjeli su izvući iz studija o starijim modelima Nissana Leafa i Tesle Model S, koji su na cestama već gotovo desetljeće.

Nissan Leaf je najstariji električni automobil masovne proizvodnje koje je još uvijek na cesti te je imao najviše zamjena baterija pri čemu je tvrtka kontinuirano radila na unaprjeđenju kvalitete baterije. Dok je kod manjih baterija pad dosega gotovo zanemariv, veća nakon 130.000 prijeđenih kilometara gubi desetak kilometara dometa po punjenju.

Teslin Model S s manjim paketom baterija nema toliko problema sa slabljenjem baterije, što se ne bi moglo reći za model s većom baterijom od 100 kWh. Kod tog modela doseg pada za gotovo 100 kilometara po punjenju, nakon prijeđenih 160.000 kilometara. No i nakon te kilometraže doseg vožnje po punjenju iznosi gotovo 500 kilometara.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.