električni romobil
Izvor: Image by Nikguy from Pixabay
PREDNOSTI I MANE

U čemu je razlika između e-vozila na dva kotača?

Da, da, znamo da je za našu formu i zdravlje bolje koristiti snagu našeg tijela i potrošiti koju kaloriju više, no sada nećemo pisati o tome, već o razlici između najpopularnijih električnih vozila na dva kotača - e-bicikl, e-romobil, e-moped/skuter, e-motocikl.

Za razliku od vozila koji troše gorivo, e-vozila nam mogu pomoći uštedjeti novac. Ako se pitate kako, pomislite samo na održavanje, gorivo (benzin, dizel, plin), cestarine, parkiranje, osiguranje i druge troškove, ali nemojte ni zaboraviti da na taj način smanjujemo i naš ugljični otisak.

Pogledajte koje su razlike između četiri električna vozila na dva kotača:

  • e-romobil (electric scooter) - koristit ćemo skraćenicu e-R
  • e-bicikl (electric bicycle) - koristit ćemo skraćenicu e-B
  • e-moped/skuter (electric moped) - koristit ćemo skraćenicu e-S
  • e-motocikl (electric motorcycle) - koristit ćemo skraćenicu e-M

DEFINICIJA

  • e-R
  • e-B
    • u Hrvatskoj su definirani Zakonom o sigurnosti prometa na cestama kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim (električnim) motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale
  • e-S
    • ako su do 50cc, Hrvatski Zakon ih prepoznaje kao mopede (AM kategorija)
  • e-M
    • ovisno o snazi, Hrvatski Zakon ih prepoznaje kao kategorije AM, A1, A2 ili A

POKRETANJE, POGON, SNAGA

  • e-R
    • pokreće ga električni motor kojeg morate pokrenuti da biste iskoristili njegovu snagu
    • snaga elektro motora kreće se od 250 – 3200W, a ovisno o tome varira i maksimalna brzina
    • postoje modeli s jednim, ali i s dva pogonska motora
    • baterije se pune na 220V utičnici, a postoje modeli s izmjenjivom baterijom pa je punjenje još jednostavnije
  • e-B
    • standardni bicikl uz dodatak električnog motora koji olakšava pokretanje (npr. uzbrdo ili kod dugih vožnji)
    • za normalan električni bicikl, snaga motora je obično 180W do 500W
    • ovisno o državama, postoje različita ograničenja i regulacije, npr. snaga motora u Europi ne bi trebala biti veća od 250W
    • dvije vrste: s pedalama (ako se želite i vi malo potruditi, oni su češći) i potpuno električni
  • e-S
    • umjesto goriva, koristi snagu električnog motora
    • snaga ne premašuje 4kW (jednako za benzinske i električne izvedbe)
  • e-M
    • kao tradicionalni motocikli ali s manjim motorima koji rade na baterijsko napajanje
    • daju pristup trenutnom okretnom momentu

BRZINA

  • e-R
    • ovisno gdje živite, postoji maksimalna dopuštena snaga motora i brzine koja se može postići (obično je to do 35 km/h), ali s obzirom na to da se u RH spremaju izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje možete vidjeti ovdje, maksimalna brzina za e-romobile bit će regulirana do 25 km/h. 
  • e-B
    • postoji maksimalna dopuštena snaga motora i brzine koja se može postići, a obično je to 32 km/h, međutim u nekim je državama maksimalna dopuštena brzina drugačije regulirana
    • u Hrvatskoj su motori postavljeni da se sami isključe kada postignete brzinu od 25 km/h
  • e-S
    • maksimalna dopuštena snaga motora i brzine koja se može postići uglavnom je do 45 km/h
  • e-M
    • obično se kreću od 60 do 160 km/h no ovi brzi twist-and-go strojevi mogu doseći najveću brzinu od 350 km/h (naravno oni najbolji)

KILOMETRAŽA

  • e-R
    • u prosjeku mogu prijeći od 55 do 65 kilometara s jednim punjenjem
  • e-B
    • u prosjeku mogu prijeći od 45 do 80 kilometara s jednim punjenjem
  • e-S
    • u prosjeku mogu prijeći od 45 do 100 kilometara s jednim punjenjem
  • e-M
    • u prosjeku mogu prijeći od 45 do 150 kilometara s jednim punjenjem

Treba posebno istaknuti da kilometraža kod sva četiri e-vozila ovisi o različitim čimbenicima poput težine vozača, težine vozila, jačine baterije i stila vožnje

STAZE I OPREMA ZA VOŽNJU

  • e-R
    • u Hrvatskoj za sada nema nekih pravila, kreću se gdje i pješaci, međutim spremaju se izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje možete vidjeti ovdje, čime će biti regulirano kretanje, tj. moći će se kretati biciklističkim stazama, a ako ih nema, onda stazom za pješake, ali brzinom kojom se kreću i sami pješaci, a to je 5 km/h
    • kaciga na glavi je vaš izbor
  • e-B
    • vrijede ista pravila kao i za obični bicikl – vožnja po označenim biciklističkim stazama i trakama ako postoje (pažnja: u nekim državama je zabranjeno da se voze pločnicima i pješačkim prijelazima)
    • autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila ne smiju se kretati bicikli
    • kaciga na glavi - mlađi od 16 godina moraju na glavi nositi zaštitnu kacigu, a starijima od 16 godina ona se preporučuje
  • e-S
    • autocestom i brzom cestom ne smiju se kretati
    • u nekim državama mogu ići po biciklističkim stazama
    • nisu dopušteni na pločnicima
    • kaciga na glavi je obavezna
  • e-M
    • kakvim cestama se mogu kretati ovisi o snazi i kategoriji e-motocikla
    • nisu dopušteni na biciklističkim stazama i pločnicima
    • kaciga na glavi je obavezna

PARKIRANJE

  • e-R 
    • gotovo bilo gdje
    • većina modela su sklopivi i lagani pa omogućavaju lakši prijenos - možete ga ponijeti u stan, ured, tramvaj, autobus, auto…
  • e-B
    • možete ga parkirati na mjestima predviđenima za parkiranje standarnih bicikala
    • postoje sklopive varijante za lakši prijenos pa ih možete ponijeti u stan, ured, auto…
  • e-S
    • možete ga parkirati na parkinzima predviđenim za motore (i većinom se parking ne naplaćuje) te eventualno na nekim drugim mjestima
  • e-M
    • možete ga parkirati na parkinzima predviđenim za motore (i većinom se parking ne naplaćuje) te eventualno na nekim drugim mjestima

VELIČINA, UDOBNOST I SIGURNOST

  • e-R
    • svi su iste veličine (osim dječjih). Nema S, M, L...
    • visina volana je često podesiva (ali nije pravilo)
    • na većini morate stajati (rijetki dolaze sa sjedalom)
    • vrlo nezgodan za voziti po neravnom, mokrom i skliskom putu, nije baš zimsko vozilo
  • e-B
    • različitih veličina, promjera guma, s vilicom ili bez
    • ima sjedalo
    • često imaju dobre amortizere pa se nećete baš 'drndati'
    • ljeti pravi užitak, a zimi se možda odlučite toplije obući nego na običnom biciklu
  • e-S
    • ima udobnije sjedalo, a poneki imaju pedale tj. oslonac za noge
    • nije baš za snijeg, poledicu i kišu
  • e-M
    • mnogo su veći od gore navedenih e-vozila i ne dolaze s pedalama poput mopeda
    • imaju udobno sjedalo i razne pretince
    • nisu baš za offroad putovanja
    • na nekim modelima možete imati i suputnika
    • uz pravu opremu, pogodan za sva godišnja doba (osim za snijeg i poledicu)

DOZVOLA, REGISTRACIJA I OSIGURANJE

  • e-R
    • dozvola za sada nije potrebna gotovo nigdje
    • u Hrvatskoj još nema dobnog ograničenja, no to ne vrijedi za sve države (u nekima morate imati minimalno 16 godina)
    • registracija nije za sada potreba
    • iako osiguranje nije potrebno neki stručnjaci preporučaju uzimanje osiguranja zbog opasnosti od ozljeđivanja na cesti, ozljeđivanja pješaka ili sudara s drugim vozilima
  • e-B
    • dozvola za sada nije potrebna gotovo nigdje, no ipak se raspitajte ako vaš bicikl može premašiti brzinu od 45 km/h
    • u Hrvatskoj još nema dobnog ograničenja, no to ne vrijedi za sve države (u nekima morate imati minimalno 16 godina)
    • registracija nije za sada potreba
    • iako osiguranje nije potrebno neki stručnjaci preporučuju uzimanje osiguranja zbog opasnosti od ozljeđivanja na cesti, ozljeđivanja pješaka ili sudara s drugim vozilima
  • e-S
    • za upravljanje treba imati navršenih 15 godina te AM kategoriju vozačke dozvole
    • vozač kojem je izdana vozačka dozvola kategorije A1, A2, A, B, C1, C, D1, D i H ima pravo upravljati mopedom
    • samo vozilo treba biti tehnički ispravno, osigurano i registrirano
  • e-M
    • ovisno o snazi i drugim parametrima, za upravljanje treba imati navršenih od 16 do 24 godine te AM, A1, A2 ili A kategoriju vozačke dozvole (detalje vidjeti ovdje)
    • samo vozilo treba biti tehnički ispravno, osigurano i registrirano

CIJENE

  • e-R
    • cijene su uistinu različite, kao i kod standardnih romobila ovisi o željama i potrebama korisnika
    • kreće se od 2.000 kuna do preko 10.000 kuna
  • e-B
    • i električni bicikli cijenom variraju, a sve ovisi o željama i potrebama korisnika
    • kreće se od 6.000 kuna pa preko 15.000 kuna
  • e-S
    • kao i kod standardnih skutera ovisi o željama i potrebama korisnika
    • kreće se od 6.000 kuna pa preko 16.000 kuna
  • e-M
    • i kod električnih motocikala želje i potrebe korisnika dirigiraju cijenu
    • kreće se od 30.000 kuna pa preko 150.000 kuna

OSTALO

  • e-romobili i e-bicikli odlični su za kraće dnevne vožnje, bez jačeg vjetra, kiše, snijega i poledice. A ako vaš grad ima vrlo gust promet, na svoj ćete cilj doći vjerojatno brže nego automobilom
  • e-skuteri i e-motocikli su odlični za svakodnevnu vožnju, bez kiše, snijega i poledice

ZAKLJUČAK

Posjedovanje električnih ljubimaca na dva kotača može rezultirati nekim promjenama u načinu života. Možda su minorni, možda su na bolje, ali znajući točno što možete očekivati znači da ćete biti još sigurniji kada kupite svoje prvo e-vozilo.

Zanimljivo je da se među bezbrojnim fobijama pojavila još jedna, a to je strah od dometa, odnosno anksioznost dometa - strah da će se električno vozilo isprazniti i ostaviti vozača 'nasukanog'. Ali da se to ne bi dogodilo, ako imate e-vozilo, uvijek vodite računa koliko je napunjeno.

Ono na što stvarno morate paziti je promet oko vas. Imajte na umu da niste zaštićeni, uključite sva osjetila i zapamtite da vas pješaci uopće ne gledaju, a često niti druga vozila te ako putujete u druge države, provjerite njihova pravila vožnje!