Bicikl
Izvor: stux/Pixabay
REAlna
OBAVEZE I PREPORUKE

OPREMA ZA BICIKL (1. dio) - Što kaže zakon, a što bi bilo dobro imati

Zima tek što je počela. Snijega već ima i na planinama i u najavama za predstojeću sezonu. Ljubitelji zimskih sportova rade posljednje pripreme za svoje snježne avanture, ili su već uvelike spremni i aktivni. Ne želimo kvariti taj ugođaj, ali što je s onima koji ne uživaju na klizavom terenu i niskim temperaturama? Oni se raduju proljeću, suncu i svome dvokotaču.

Dobro, bicikl i u zimskim mjesecima voze oni kojima je to osnovno gradsko prijevozno sredstvo, dok rekreativci nešto rjeđe, izvan grada i na brdskim stazama. U svakom slučaju, važno je poštovati zakonske regulative u prometu, da su ceste očišćene od snijega, bicikl adekvatno opremljen i da biciklist posjeduje odgovarajuću osobnu opremu.

Ništa nije ljepše od vožnje biciklom, ali samo ako odgovara vozaču i ako je siguran i udoban. Davno su prošla vremena kada su jedan model i veličinu bicikla koristili svi ukućani. Danas svatko ima svoj vlastiti bicikl, ili više modela, koje bira shodno namjeni, pa od toga i ovisi njihova oprema. Oprema za bicikliste je druga tema, kojom se bavimo u idućem nastavku.

Dvije kategorije opreme

Kako se bicikli dijele na nekoliko vrsta (gradski, brdski, cestovni, trkači, treking, cross, sklopivi, električni, hibridni, dječji itd.), tako ćemo im pridružiti i pripadajuću opremu. U osnovi, ono što bi za udobnu i sigurnu vožnju bicikl morao imati, podijelit ćemo u dvije kategorije:

  • osnovna i zakonski obavezna oprema
  • dodatna oprema

Za početak, treba razlikovati opremu od dijelova bicikla. Dijelovi svakog bicikla su:

  • rama (okvir)
  • kotači s gumama
  • sjedalo
  • kočnice
  • pogon s lancem
  • mjenjač
  • pedale
  • vilica
  • suspenzije
  • diskovi
  • zupčanici
  • ručice
  • lula kormila

Bez tih dijelova bicikl je nepotpun i nije sigurno prijevozno sredstvo. Na svakom novom biciklu neće ništa od navedenog nedostajati, ali te dijelove možemo i sami zamijeniti nakon kvara, oštećenja i dotrajalosti. Ponekad postojeće stanje nadograđujemo i dijelove zamjenjujemo skupljima i kvalitetnijima, a ponekad ih mijenjamo iz estetskih razloga.

OSNOVNA I ZAKONSKI OBAVEZNA OPREMA ZA BICIKL

  • SVJETLO

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama u Republici Hrvatskoj, bicikli bi obavezno trebali imati svjetlo, a biciklisti moraju nositi reflektirajuću odjeću - ali pod određenim uvjetima

  • Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno:
    • jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i
    • najmanje jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani

Vozač koji se kreće kolnikom dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Zakon o sigurnosti prometa na cestama u članku 101. propisuje kaznu od 300 kuna za prekršaj nekorištenja svjetala u zadanim uvjetima. Također, svjetla iste signalne boje s obje strane bicikla ili korištenje drugih signalnih boja (npr. zelene ili plave) ne mogu se klasificirati kao adekvatno osvjetljenje biciklista i podložno je zakonskom kažnjavanju.

Funkcija svjetla je, prvenstveno iz sigurnosnih razloga, označiti vas kao trenutnog sudionika u prometu. Bez obzira na to što niste planirali voziti po mraku, to će vam se prije ili kasnije dogoditi, zato morate biti spremni. Prilikom odabira svjetala za bicikl treba uzeti u obzir potrebu vozača, tj. da bude vidljiv drugim sudionicima u prometu ili za osvjetljavanje puta.

Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i najmanje jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Vozač koji se kreće kolnikom dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.

Osim standardnog osvjetljenja koje bi svaki bicikl morao imati, danas se sve više koriste LED svjetla koja ne osvjetljavaju put, već samo daju na znanje ostalim sudionicima da ste u prometu. Male signalne lampice su cjenovno dobar odabir, ovisno o načinu napajanja i potrošnje, kao i vremenskom intervalu korištenja. Napajaju se tankim baterijama, AA ili Li-ion baterijama, za jače osvjetljenje, konstantno ili blicajući.

Osim svjetala, ni reflektirajući prsluk nije naodmet u noćnim vožnjama. Zahvaljujući reflektirajućem prsluku, drugi sudionici u prometu uočit će vas puno prije. Postoje razne dimenzije i dizajni prsluka pa biciklisti mogu birati što im najviše odgovara. Prsluci su uglavnom prozračni, lagani i udobni i ne izgledaju loše u kombinaciji s ostalom biciklističkom opremom.

  • KACIGA

Zakon o sigurnosti prometa na cestama propisuje korištenje kacige za bicikliste. Za razliku od spomenutih svjetala, korištenje kacige za sada je obavezno samo vozačima bicikala mlađima od 16 godina (čl. 114.) i nekorištenje se sankcionira kaznom od 300 kuna. Kod ozljeda u biciklizmu, najčešće su povrede glave, a većina bi se mogla izbjeći ili ublažiti nošenjem kacige. Osim što štiti od teških ozljeda glave, kaciga u određenim slučajevima može spasiti i život.

Kacige koje su dopuštene za korištenje i prodaju u zemljama EU moraju imati oznaku DIN EN 1078, dok su univerzalne oznake kvalitete SNELL, ASTM/SEI, ANSI ili CPSC. Prilikom odabira kacige važno je da je udobna, da prekriva najveći dio čela, s dovoljno otvora za provjetravanje i da ima praktičan sistem zakopčavanja.

Svaka biciklistička kaciga sastoji se od tri glavne komponente:

  • vanjske plastične ljuske
  • unutrašnjeg sloja sličnom stiroporu
  • trake za pričvršćivanje i osiguravanje kacige

Inovacija u pogledu dizajna su kacige sa zračnim jastucima koje se aktiviraju za nekoliko sekundi, koje posjeduju senzore za nepredviđene pokrete. Nisu jeftine i još uvijek nisu dostupne u većini svjetskih zemalja. Dizajnirane su i dostupne u Švedskoj.

  • PUMPA

Mini putna biciklistička pumpa može biti spas ako vam se tijekom vožnje isprazni guma. Male pumpe imaju nosač za bicikl, pa su uvijek na biciklu. Takva pumpa ne zauzima puno prostora i nije teška pa se može nositi u ruksaku ili torbici. S obzirom na princip rada, može biti mehanička ili uz pomoć CO2 kapsula.

Podna pumpa je praktičnija jer joj je cilindar veći i ubrizgava se više zraka. Neke od njih imaju i manometar za pražnjenje tlaka u gumama.

  • LOKOT

Nije dio anatomije bicikla, niti je zakonski obavezan, ali kako svoj bicikl smatrati sigurnim bez njega? Sigurnosna bravica u određenoj mjeri štiti od krađe, s tim da je svoj zaključani bicikl najbolje ostavljati na označenim stajalištima za bicikle. Nijedan lokot nije dovoljna zaštita od kradljivaca, stoga oprezno i u stambenim i podrumskim prostorima, suterenima i garažama koji nisu vidljivi vlasniku, ili nisu obuhvaćeni videonadzorom. Modela je puno, preporučujemo metalni lokot koji će potencijalnim kradljivcima otežati posao.

  • CIKLOKOMPJUTER

Nije dio zakonski obavezne, niti osnovne opreme za bicikl, ali je omiljeni dodatak za sve istinske uživatelje u vožnji. Na tržištu su dostupni osnovni modeli koji mjere brzinu i kilometražu te napredni s funkcijama mjerenja nadmorske visine i ritma vožnje, otkucaja srca i potrošnje kalorija, GPS pozicije. Svi ovi podaci mogu vam pomoći da svoje vježbanje podignete na višu razinu i s vremenom postižete sve bolje rezultate.

U idućem nastavku predstavljamo dodatnu opremu za bicikl.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.