- Kako izgraditi snažan brend i prepoznatljivost na tržištu?
- 10 trikova za bolje i jednostavnije glačanje
- Kako se pripremiti za mirovinu: Planirajte sada, uživajte kasnije
- Koliko su potrošači sigurni u digitalnom svijetu?
- Kako obojiti pisanice “bez kemije” i aranžirati stol za Uskrs?
- Što dobar brend čini dobrim brendom
- Spremanje odjeće na dulje vrijeme: kako da ostane "svježa", a vi izbjegnete Sizifov posao?
- Savjeti za vođenje tima u malom i srednjem poduzeću
- Kako na pravi način očistiti ekrane, a kako tipkovnicu i miša?
- Dobrovoljni mirovinski fondovi kao dobra prilika za štednju

Digitalne prijevare postale su sve učestalije i drskije, a njihov broj raste recipročno broju korisnika koji dijele osobne informacije po bespućima interneta. Podaci iz nekih medijskih kuća govore da se u prosjeku broj "digitalnih" prijevara svake godine poveća za 30 posto, a mnogi su unatoč brojnim upozorenjima i svjedočanstvima ljudi koji su na neki način bili oštećeni, i dalje neoprezni. S porastom kibernetičkih prijetnji i sve većom količinom osobnih podataka koje dijelimo na internetu, ključno je razumjeti kako da se zaštitimo i tko nas, ustvari, sve vreba te na koji način?
Online kupovina najveći je problem jer se mnogi često „polakome“ za markiranom odjećom s više nego sumnjivih web stranica ili pak zemalja trećeg svijeta odakle naruče nešto što izgleda gotovo predobro da bi bilo istina, po smiješnoj cijeni, samo da bi se ispostavilo da je uistinu samo izgledalo predobro, a da su smiješni ispali oni.
Kako funkcioniraju online prijevare?
Glavne su prijevare putem online trgovine i lažni web shopovi. Prevaranti prvo vješto kreiraju lažne web stranice koje izgledaju kao prave trgovine ako niste dovoljno pažljivi i ne prokopate malo dublje da biste uočili gramatičke greške, nedostatak podataka i slično. Ponude u takvim trgovinama uključuju markiranu odjeću, obuću i modne dodatke po cijenama upola ili više jeftinijima nego što je stvarna cijena tih proizvoda. Često se prodaju i najnoviji modeli popularnih mobitela, također po nerealno niskim cijenama. Što se potom dogodi? Kupac plati, ali proizvod nikad ne stigne ili dobije lošu kopiju originalnog proizvoda ili pak neki proizvod koji nema veze ni s čime. Prevareni kupac ostavi čak i recenziju na spomenutoj stranici, ali niti to nije dovoljno da odbije nekog idućeg kupca. Neke stranice pak uspiju osigurati lažne recenzije, pa kupac između 10 negativnih i 10 pozitivnih ne zna ustvari što bi mislio.
U digitalnom svijetu česte su i phishing prijevare. To su prijevare u kojima ljudima stižu lažni e-mailovi ili SMS poruke koje izgledaju kao da dolaze od banke, dostavne službe ili državne institucije, a dodan su i linkovi. Ti linkovi potom vode na lažnu stranicu gdje potencijalne institucije traže vaše osobne podatke ili podatke kartice.
U posljednje vrijeme krenule su i prijevare s lažnim dostavnim službama koje vam najave neki paket kojeg se nikako ne možete sjetiti. Sve kreće tako što dobijete SMS ili e-mail da morate platiti dodatne troškove carine ili dostave da bi vaš paket napokon došao do vas. Klikom na link opet dolazite na lažnu stranicu gdje vas traže podatke kartice, što neki naravno i unesu.
Investicijske prijevare i prijevare vezane uz kriptovalute jedno su vrijeme nemilosrdno harale društvenim mrežama. Kreću tako da dobijete poruku ili pak naiđete na oglas koji obećava veliku zaradu uz minimalna ulaganja s vaše strane. Tako vas na primjer lažne platforme za trgovanje kriptovalutama navode da uplatite novac i obogatite se preko noći te priuštite sve što ste ikada željeli. Takvi prevaranti često koriste slike poznatih osoba koje su „to napravile“ kako bi sve izgledalo vjerodostojno.
Prijevare nagradnim igrama uvijek su aktualne, vrlo lukave i znaju djelovati jako vjerodostojno. Jedna vrsta prijevara uključuje situaciju da dobijete poruku kako ste osvojili neku nagradu, ali morate platiti troškove obrade kako bi je mogli preuzeti i slično. Nerijetko se dogodi da prevaranti koriste imena poznatih brendova koji potom na svojim stranicama znaju obavještavati ljude da ne sudjeluju u tim nagradnim igrama jer ih oni nisu raspisali i ne stoje iza njih.
Prijevare romantičnim vezama često su vezane uz znatan gubitak financijskih sredstava, a kako se jedna strana vrlo lako zanese i zaljubi, dolazi i do emotivne prijevare i razočaranja što ostavlja posebno gorak okus u ustima. Koliko puta ste čitali neki tekst kako je starija osoba uplatila životnu ušteđevinu jer je ljubav njezina/njegova života s druge strane internetskog bespuća trebala neku vrstu pomoći? Na žalost, tekst čitate iz razloga jer je došlo do internetske obmane. Odnosno, nerijetko se prevarant predstavlja kao atraktivna osoba na dating aplikacijama ili društvenim mrežama te nakon stjecanja povjerenja traži novčanu pomoć za putovanje, bolest, dokumente i slično.
Vrlo ozbiljna prijetnju u digitalnom svijetu predstavlja krađa identiteta. Do krađe dolazi kada netko dobije i koristi vaše osobne podatke bez vašeg dopuštenja, obično u svrhe prijevare. U digitalnom dobu ova vrsta kriminala postala je sofisticiranija i učestalija. Kibernetički kriminalci mogu doći do vaših podataka raznim tehnikama, poput krađe identiteta, krađe internetskih podataka ili čak putem informacija koje javno dijelite na društvenim mrežama.
Zašto su prijevare na internetu tako česte? Nekoliko razloga ide im u prilog:
- anonimnost
- napadači mogu lako sakriti svoj identitet koristeći lažne profile, VPN-ove i enkripciju, što im omogućava da izbjegnu otkrivanje
- veliki broj nesvjesnih korisnika
- mnogi ljudi nisu dovoljno educirani o digitalnoj sigurnosti i lako nasjedaju na lažne ponude, phishing e-mailove i sumnjive oglase
- brzina i globalna povezanost
- internet omogućava prevarantima da u kratkom vremenu dosegnu velik broj potencijalnih žrtava, bez obzira na njihovu lokaciju
- nedovoljna regulativa i kontrola
- iako postoje zakoni i regulative, prevaranti često registriraju tvrtke u državama s „klimavim“ zakonima, otežavajući proces pravne zaštite potrošača
- napredne tehnologije i umjetna inteligencija
- prevaranti koriste deepfake tehnologiju, automatizirane botove i lažne web stranice kako bi prevarili korisnike na sofisticiran način.
- rastuća vrijednost digitalnih podataka
- osobni podaci, kreditne kartice i pristupni podaci postali su izuzetno vrijedna roba na crnom tržištu, što motivira kibernetičke kriminalce da ih kradu i preprodaju
- ljudska psihologija i emocionalna manipulacija
- mnoge prijevare ciljaju emocije - npr. lažne humanitarne kampanje, "bogatstvo preko noći" sheme ili prijevare s lažnim nagradama.
Ako ste prevareni u digitalnom svijetu, možda se osjećate osramoćeno i poniženo jer ste bili naivni i olako nasjeli iako ste vjerovali da se tako nešto vama ne može dogoditi. No, ako se ipak dogodilo, imate nekoliko mogućnosti.
Prava potrošača u digitalnom svijetu:
- Pravo na informaciju - kada od nekoga želite nešto kupiti, prodavatelj mora jasno navesti sve uvjete kupnje, uključujući cijenu, troškove dostave, uvjete povrata i jamstvo.
- Pravo na odustanak od kupnje - kod online kupovine unutar EU, potrošači imaju pravo odustati od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga.
- Pravo na sigurne i ispravne proizvode - digitalni proizvodi i usluge moraju biti funkcionalni i sigurni za upotrebu.
- Pravo na zaštitu osobnih podataka - prema Općoj uredbi o zaštiti podataka (GDPR), vaši osobni podaci moraju biti zaštićeni.
- Pravo na reklamaciju - ako digitalni proizvod ne radi kako je obećano, potrošač ima pravo na popravak, zamjenu ili povrat novca.
- Zaštita od lažnih i prijevarnih praksi - online trgovci ne smiju koristiti obmanjujuće oglase ili skrivene troškove.
Kome se obratiti u slučaju prijevare?
Ako ste žrtva online prijevare ili imate problem s digitalnom kupovinom, možete se obratiti sljedećim institucijama:
- Državni inspektorat Republike Hrvatske - za prijave protiv trgovaca koji krše prava potrošača.
- Centar za informiranje i edukaciju potrošača (CEiP) - savjeti kako dalje.
- Europski potrošački centar Hrvatska (ECC Croatia) - ako imate problem s trgovcem iz druge EU zemlje.
Možemo zaključiti da je svjesnost ljudi o riziku u digitalnom svijetu danas ipak veća, kao što i banke, trgovine i digitalne platforme sve više ulažu u svoje sigurnosne mjere. GDPR i slični propisi pomažu u zaštiti podataka, ali nisu uvijek dovoljni, stoga je potrebno širom otvoriti oči i triput provjeriti kome uplaćujete novac i dajete podatke.
Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.
Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.
Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.
*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.
- DOBRO JE ZNATI
Kako napraviti mjesta na Gmailu, bez plaćanja
- PRIRODNIJE METODE
Kako se riješiti mrava u stanu i vrtu?
- BANKOVNI RAČUNI
Što je osnovni račun i hoće li ga se isplatiti otvoriti?