internetske prijevare
Izvor: Mohamed Hassan/Pixabay
OPREZA NIKAD DOSTA

Internetski prevaranti ne biraju sredstva! Kako spriječiti i kako liječiti?

Internetske prijevare postaju sve lukavije i suptilnije te je ponekad gotovo nemoguće zamisliti na kakve će sve načine netko pokušati izvući novac od nas.

Onaj tko do sada još nije 'nasjeo', reći će da mu nije jasno kako netko može biti tako naivan i uplatiti novac nekome očito sumnjivom. No možda je samo pitanje vremena kada će se i on 'upecati', jer internetski lopovi su zaista sve kreativniji. Žrtve im pritom nisu, kako bi se možda očekivalo, starije, internetske nepismene osobe, već šira populacija. Nerijetko i mlađi ljudi, oni koji putem interneta nešto kupuju ili prodaju i slično.

Srećom, danas nam je pristup informacijama ipak veći te se po raznim internetskim grupama vrlo brzo prošire vijesti o prijevarama te upozore oni koji još nisu oštećeni da ne nasjedaju. Oni koji su oštećeni i to priznaju pred kritičnom publikom nerijetko bivaju razapeti na stup srama, umjesto da jednostavno zahvalno učimo na njihovim primjerima i volji da podijele to s većim brojem ljudi. Jer, svi znamo, nije lako priznati pogrešku.

Najčešći oblici prijevara

Jedna od 'popularnijih' prijevara je ona kada prodavatelj oglasi predmet te mu se potom ubrzo javi zainteresirani kupac koji se ne nalazi u Hrvatskoj, no kupit će proizvod na neviđeno.

Jednom je opcija da kupac traži podatke s kartice kako bi uplatio traženi iznos bez pogovora, a ljudi željni brze zarade i prodaje naivno slikaju karticu i proslijede je ne razmišljajući o odavanju sigurnosnih brojeva.

Slično se događa kada vam na e-mail pošalju obrazac koji treba ispuniti kako bi vam mogli 'uplatiti' novac, no, ustvari, nakon što upišete sigurne brojeve s kartice, s vašeg se računa vrši isplata, a uplata, naravno, nikada ne stigne.

Druga je opcija da kupac šalje neku kurirsku službu po predmet te će kurir dostaviti novac. Nakon što provjerite svotu, predat ćete predmet koji prodajete kuriru.

Tko bi posumnjao u ovako nešto? Možda nitko dok vam potencijalni kupac, odnosno prevarant ne napiše da trebate platiti troškove dostavne službe kako bi došla do vas, no taj će vam novac biti nadoknađen.

S obzirom na to da se često ne radi o velikim svotama, mnogi odluče podmiriti troškove 'nepostojeće' dostavne službe samo kako bi se što prije riješili predmeta koji prodaju. Naravno, nitko ne dođe preuzeti predmet koji prodajete, a s novcem za dostavne troškove se možete dostojanstveno oprostiti.

Slična prijevara odvija se i putem poruke kojom vam javljaju da vam je dostavljen paket, a sve o njegovu preuzimanju saznat ćete klikom na link koji vam također dostavljaju porukom.

Iako neki misle da samim klikom na link ostaju nekako bez novca, stvari su ipak malo drugačije. Naime, link vas vodi na izmišljenu stranicu putem koje vas obavještavaju da je paket zadržan na carini te da za njega treba platiti određenu svotu kako bi ga 'pustili'. Svote su obično male, od dva dolara na više, pa zbog toga vjerojatno nasjedne veći broj ljudi, pogotovo oni koji često nešto naručuju preko poznatih internetskih stranica te zbog količine narudžbi više i ne prate što, kada, kako...

Lažne stranice poznatih brendova

Prevaranti se često potrude i dosta vjerno osmisle lažnu internetsku stranicu nekog poznatog domaćeg brenda, kao što su Tisak ili Hrvatska pošta.

Ako, na primjer, nešto prodajete, javi vam se 'lažni' kupac koji vam je već 'uplatio' novac i da samo trebate upisati vaš IBAN i kliknuti na preuzimanje. Na stranici koja, naravno, nije prava, piše da je vaša roba plaćena i da je plaćanje sigurno te sve izgleda dosta profesionalno i verificirano.

Daljnjim ispunjavanjem traže vas sigurne brojeve, no kako sve izgleda kao stvarna stranica mnogi ne posumnjaju da se radi o vrlo vještoj i dobro osmišljenoj prijevari.

Nagradne igre

U zadnje vrijeme učestale su i prijevare organizirane putem nagradnih igara stvarnih stranica, poput nekih zrakoplovnih trgovina, internetskih prodajnih beauty portala i slično.

Tko ne bi volio dobiti nešto na nagradnoj igri na portalu na kojem i inače potroši veće svote ili u omiljenoj trgovini? Nagradna igra, pak, za sudjelovanje od prijavitelja traži da se registrira te upiše podatke o kreditnoj kartici. Tu je vrijeme da vam zazvoni alarm koji upozorava na prijevaru. Obično se uskoro oglase i stvarne stranice koje upozoravaju svoje pratitelje da ne nasjedaju na ovakve stvari.

Čudni telefonski brojevi

Ništa rjeđe nisu niti telefonske prijevare s, nazovimo ih, 'neobičnih' brojeva, a prilikom javljanja vam se skida novac s računa i očito, na neki način, prebacuje na račun pozivatelja. Brojevi su uglavnom dugački i asociraju na neke egzotične daleke zemlje, a pozivi se javljaju periodično, vjerojatno nakon što ljudi uglavnom zaborave na njih.

Uvijek oprezno 

Uglavnom, kao što smo već naveli, ovakve prijevare sve su češće, a rijetki imaju sreću da ako i nasjednu, ostanu bez manje količine novca. Jer, tražeći manje uplate lopovi se na neki način osiguravaju. Manje će ljudi posumnjati, odnosno veći dio će nasjesti i pritom će se njihova kasica itekako lijepo napuniti. S druge strane, malo tko će takvu prijevaru prijaviti policiji, jer za nekoliko eura se nikome ne da gubiti vrijeme i slušati prodike, a sama policija na takve iznose niti ne reagira.

Najpametnije je otvoriti oči i uši, zapamtiti da se određeni podaci s kartice ne šalju apsolutno nikome, koliko god nešto izgledalo realno i autentično ili primamljivo.

Čitajte i druge tekstove autorice Sanje Bubalo koja piše prvenstveno o biznisu i financijama, ali ima i korisne životne savjete.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora i/ili autorovih sugovornika koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.