djeca na cesti
Izvor: Ralph / Pixabay
POČINJE ŠKOLA

Djeca u prometu - kako povećati njihovu sigurnost

S obzirom na to da je danas prvi dan nove školske godine, školarci su opet svakodnevni sudionici u prometu. No na mališane treba uvijek posebno paziti. Kako ih naviknuti na oprez, naučiti prometna pravila i u njihove male glavice 'usaditi' kako se (ne)trebaju ponašati na cesti?

Crne statistike nećemo posebno navoditi, nego ćemo samo napomenuti da su ozljede vodeći uzrok smrti djece u dobi od 1 do 19 godina, a najviše ih smrtno strada zbog prometnih nesreća. 

I ptičice na grani znaju da su djeca iznimno ranjiva skupina sudionika u prometu. Na web stranicama HZJZ-a je istaknuto se da među najvažnije rizike za stradavanje male djece u prometu ubrajaju sljedeći razlozi:

  • djeca zbog nižeg rasta nemaju dobru preglednost prometne situacije i teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, osobito vozačima
  • vozači nerijetko ne poštuju prometne propise vezane za siguran prijevoz djece u vozilima, brzinu, alkohol i drugo
  • djeca ne mogu pravilno procijeniti udaljenost i brzinu nadolazećeg vozila
  • djeca nisu svjesna opasnosti u prometu
  • djeca ponekad reagiraju nenadano zbog zaigranosti, primjerice, istrčavaju na kolnik zbog lopte

Posljednjih se godina u Hrvatskoj povećava udio djece stradale u prometu u svojstvu suputnika u vozilu. U ovom slučaju posebno veliku odgovornost snose odrasli vozači, najčešće roditelji.

Što kaže zakon o sigurnosti djece u prometu (klikni)

O djeci na biciklima smo već pisali, a ovdje ističemo što Zakon kaže o prijevozu i sigurnosti djece u automobilima.

U članku 163. Zakona o sigurnosti prometa na cestama stoji:

(4) Vozač motornog vozila za prijevoz osoba koje, osim sjedala za vozača, ima još najviše osam sjedala i vozila za prijevoz tereta u kojima su ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smije u takvim motornim vozilima prevoziti djecu nižu od 150 centimetara ako nisu smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici/postolju koja su za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu i suprotno načinu koji je odredio proizvođač posebne sigurnosne sjedalice.

  • dijete obavezno treba biti u svojoj sjedalici na stražnjim sjedalima automobila

(5) Vozač motornog vozila koje, osim sjedala za vozača, ima još najviše osam sjedala i u kojem su ugrađeni sigurnosni pojasevi smije na sjedalima koja nisu prednja prevoziti djecu nižu od 150 centimetara, a visoku barem 135 centimetara, koja nisu smještena u sigurnosnoj sjedalici/postolju, ako su ona pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe.

  • djecu visine od 135 do 150 centimetara smijete voziti bez sjedalice na stražnjim sjedalima, ali moraju obavezno biti vezana sigurnosnim pojasom

(6) Vozač motornog vozila za prijevoz osoba koje, osim sjedala za vozača, ima još najviše osam sjedala i vozila za prijevoz tereta u koja nisu ugrađeni sigurnosni pojasevi ne smije u takvim vozilima prevoziti djecu mlađu od tri godine, a djeca stara tri godine i više, a niža od 150 centimetara ne smiju se smjestiti na prednje sjedalo.

  • djecu do tri godine ne smijete voziti u automobilu bez sjedalice, a ako su stariji od tri godine i niži od metar i pol smiju biti isključivo na stražnjim sjedalima

(7) Vozač motornog vozila ne smije prevoziti dijete smješteno u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje na putničkom sjedalu zaštićenom prednjim zračnim jastukom, ako zračni jastuk nije deaktiviran, čak i u slučajevima kada se zračni jastuk automatski isključuje.

  • sjedalicu 'jaje' smijete staviti na prednje suvozačko sjedalo, ali zračni jastuk mora biti isključen, no preporučuje se da dijete u bilo kojoj sjedalici prevozite na stražnjim sjedalima

Kazna za nepoštivanje ovih zakonskih odredbi je 1000 kuna!

Savjeti roditeljima i drugim odraslim osobama koje skrbe za djecu - preporuke za povećanje sigurnosti djece u prometu

  • Vlastitim primjerom pokažite djetetu kako se treba ispravno ponašati u prometu (ne prelazite kolnik na crveno za pješake, ne pretrčavajte kolnik izvan pješačkog prijelaza, vežite sigurnosni pojas u automobilu i sl.).
  • Razgovarajte s djecom o prometu i ukažite im na potencijalne opasnosti; ukažite im na negativne, ali i pozitivne primjere ponašanja u prometu.
  • Vježbajte s djecom sigurno prelaženje kolnika. Objasnite im svrhu zebre, odnosno pješačkog prijelaza, semafora i prometnih policajaca. Trebaju naučiti prelaziti cestu samouvjereno i s oprezom i moraju biti apsolutno uvjereni da ih je vozač vidio i krenuo zaustavljati vozilo. Neka usvoje da pri dolasku na zebru moraju prvo pogledati lijevo, pa desno i zatim opet lijevo. Također, nikada ne smiju prelaziti cestu na zavojima.
  • Ako vaše dijete tek kreće u školu, posebnu pozornost posvetite putu u i iz škole.
  • Odaberite najsigurniji put do škole (ne nužno i najkraći) i uvježbavajte s djetetom sigurno kretanje po njemu, ukažite djetetu na sva opasna mjesta na tom putu. Klincima treba objasniti da cesta služi isključivo za prometovanje vozilima. Za njih su tu pješačke zone i nogostupi i tuda trebaju hodati i biti na sigurnoj udaljenosti od vozila.
  • U situacijama kada dočekujete dijete pred školom ili kućom, ne činite to na suprotnoj strani ulice. Trčanje je predivni dio bezbrižnog odrastanja, ali mu nije mjesto u prometu. Djeca su nestrpljiva i često se zanesu. Pogotovo kad vas vide s druge strane ceste, pohitat će vam u zagrljaj ne mareći za sve. Čim prije trebaju naučiti da se to nipošto ne smije raditi.
  • Ako se vaše dijete kreće u prometu noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti, pobrinite se da bude vidljivo, da na sebi ima odjeću i obuću što svjetlijih boja te odjeću, obuću i školsku torbu s ugrađenim reflektirajućim tvarima.
  • Naučite dijete koristiti kacigu za vrijeme vožnje biciklom.
  • Djecu u vozilima trebate prevoziti isključivo na propisan način, vezanu u odgovarajućim sjedalicama.

I odrasli ponekad imaju šumasti dan kada je koncentracija slabija, a kod djece je to gotovo svakodnevna pojava. Klinci nemaju dovoljnu mentalnu zrelost da bi procijenili opasnosti u neočekivanim prometnim situacijama. Često 'zuje' uokolo i uopće ne gledaju kuda hodaju, a kamoli da prate promet, što ih naravno, bez nadzora odraslih, lako može dovesti u opasnost. Nikada nije prerano početi učiti djecu prometnim pravilima i kako se trebaju ponašati na cesti.

Odmalena im treba ponavljati što koja boja na semaforu znači, kamo treba gledati kad se prelazi cestu, kojom stranom voze automobili, a gdje smiju hodati pješaci. Osim toga, klincima treba 'usaditi' u naviku da osluškuju i druga osjetila osim vida. Potencijalnu opasnost neće uvijek moći vidjeti, ali će je možda čuti. Neka osluškuju svijet oko sebe i obraćaju pozornost na zvukove u prometu. Automobili, pogotovo oni električni, sve su tiši, a da ne govorimo o električnim romobilima i biciklima. Naučite ih da se osvrću oko sebe i prate situaciju.

Neće to sve doći preko noći, ali upornim ponavljanjem i vježbanjem baš svaki put kada ste s djetetom na cesti, naučit će se s vremenom sami ponašati i snalaziti u prometu.

Deset strategija za povećanje sigurnosti djece u prometu (klikni)

Svjetska zdravstvena organizacija izdvojila je deset učinkovitih strategija, odnosno mjera za povećanje sigurnosti djece u prometu:

1. Kontrola brzine u prometu

Prekomjerna ili neprimjerena brzina jedan je od najvećih rizika za nastanak prometnih nesreća. Smatra se da prekomjerna, odnosno neprimjerena brzina doprinosi nastanku najmanje jedne trećine prometnih nesreća u visokorazvijenim državama, dok je u slabo i srednje razvijenim državama taj udio i veći. Kako bi se smanjio broj prometnih nesreća zbog brzine, potrebno je ograničiti brzinu sukladno namjeni prometnica, ograničiti brzinu do 30 km/h u dijelovima prometa s povećanim brojem pješaka, obraćati pozornost na kamere za brzinu i prometne znakove, prometna svjetla i opremu za smirivanje prometa (primjerice uzdignute plohe i izbočine).

2. Ograničenje alkohola u prometu

Alkohol je jedan od poznatih rizika za prometne nesreće. Rizik za nastanak prometnih nesreća je povećan i kod koncentracije alkohola od 0.4 promila u krvi vozača. Stoga se preporučuje zakonskim odredbama ograničiti maksimalno dopuštenu količinu alkohola u krvi vozača na 0.5 promila ili manje, a za mlade vozače 0.02 promila ili manje, povećati primjenu zakonskih odredbi češćim provjerama koncentracije alkohola u krvi vozača te zakonski ograničiti prodaju alkohola maloljetnicima.

3. Korištenje kaciga za bicikliste i motocikliste

Za djecu koja voze bicikl i/ili moped/motocikl, korištenje kaciga je najbolja mjera zaštite od ozljeda glave. Pravilno korištenje kaciga smanjuje rizik od ozljeda glave za 69 posto u biciklista svih dobi, kod motociklista za 40 posto, a od težih ozljeda glave za čak 70 posto.

Stoga bi trebalo osigurati primjenu standarda za određene tipove kaciga, osigurati dostupnost kaciga za potencijalne korisnike, poticati edukaciju roditelja i djece o važnosti upotrebe zaštitnih kaciga pri vožnji bicikla/mopeda/motocikla.

4. Prijevoz djece u sjedalicama/postoljima

Kako bi se smanjilo ozljeđivanje djece u vozilima, djeca trebaju biti smještena i pravilno vezana u odgovarajućim sjedalicama ili postoljima sukladno svojoj dobi, visini i težini. U usporedbi s korištenjem samo sigurnosnog pojasa za odrasle, korištenje postolja u djece dobi od 4 do 7 godina smanjuje rizik od težih ozljeda prilikom prometnih nesreća za 59 posto.

Preporuke za siguran prijevoz djece uključuju izradu i primjenu zakonskih odredbi za siguran prijevoz djece (autosjedalice, postolja), osiguranje dostupnosti dječjih autosjedalica, obvezu proizvođača automobila za ugradnju isofix sustava za bolje učvršćivanje autosjedalica, edukaciju roditelja za pravilno korištenje auto sjedalica i postolja za djecu.

5. Povećanje vidljivosti djece u prometu

Kako bi se smanjilo stradavanje pješaka i biciklista u prometu, preporučuje se nošenje svijetle odjeće, korištenje reflektirajućih materijala na odjeći, torbama i sličnoj opremi, obavezna uporaba svjetala na biciklima, korištenje upaljenih svjetala na motociklima tijekom cijelog dana, te primjereno osvjetljenje prometnica.

6. Poboljšanje cestovne infrastrukture

Prilikom izgradnje novih prometnica treba voditi računa o sigurnosnim mjerama. Isto tako, postojeće prometnice treba poboljšati da bi se povećala sigurnost svih sudionika u prometu. To se može postići postavljanjem odgovarajućih prometnih znakova, svjetala, signalizacije, pješačkih prijelaza, zatim primjerenim osvjetljenjem prometnica, odvajanjem različitih sudionika u prometu, izgradnjom nogostupa za pješake, biciklističkih staza i fizičkim odvajanjem prometnica za kretanje vozila u suprotnim smjerovima.

7. Unapređenje dizajna i sigurnosnih standarda vozila

Dizajn i primjena sigurnosnih standarda pri proizvodnji vozila doprinosi povećanju sigurnosti odraslih i djece kako u samom vozilu tako i izvan njega, primjerice redizajn vanjskog prednjeg dijela vozila u cilju smanjenja ozljeda prilikom naleta na pješake, zračni jastuci, ugradnja kamera i alarmnog sustava za detekciju manjih objekata i sl.

8. Smanjenje rizika za mlade/nove vozače

U nekim je državama dozvoljena donja dobna granica za upravljanje osobnim vozilima 15 godina. Mladi vozači su posebno rizična skupina sudionika za stradavanje u prometu. Zbog neiskustva, češće upotrebe alkohola ili droga, potrebe za dokazivanjem pred vršnjacima (brza vožnja posebno za mlađe vozače muškog spola) češće uzrokuju prometne nesreće. Da bi se smanjio broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju mladi ili novi vozači, preporučuje se uvođenje obaveznog osposobljavanja za upravljanje vozilima kroz više stupnjeva.

U državama u kojima je uvedeno obavezno osposobljavanje vozača za upravljanje vozilom kroz razrede/stupnjeve došlo je do smanjenja prometnih nesreća u kojima su sudjelovali novi/mladi vozači za 46 posto.

9. Osiguranje zbrinjavanja djece ozlijeđene u prometnim nesrećama

Unapređenje hitnog medicinskog zbrinjavanja, transporta i rehabilitacije ozlijeđenih u prometnim nesrećama povećava preživljavanje i smanjenje teških posljedica kao što je invalidnost. Potrebno je osigurati edukaciju prosvjetnih radnika i drugih osoba koji se brinu o djeci za primjenu osnovnih postupaka pružanja prve pomoći kod ozljeda, te osigurati primjenu suvremenih metoda zbrinjavanja, primjeren transport ozlijeđene djece do zdravstvenih ustanova, i vozila hitne pomoći s posebnom opremom za zbrinjavanje djece. Isto je tako potrebno povećati broj bolnica prijatelja djece u cilju pružanja sveobuhvatnog zbrinjavanja djece, uključujući i psihičke posljedice stradanja u prometnim nesrećama te unaprijediti pedijatrijske zdravstvene zaštite djece predškolske dobi i osigurati savjetovališta o legislativnim i financijskim aspektima prometnih nesreća.

10. Nadzor djece u blizini škola

Mala djeca ne mogu potpuno procijeniti opasnosti iz okoline, stoga roditelji i drugi staratelji imaju važnu ulogu u podučavanju djece opasnostima prometa i učenju sigurnog ponašanja u prometu. Nadzor u blizini škola podrazumijeva provjeru nošenja zaštitnih kaciga kod djece biciklista, pravilan prijevoz djece u vozilima (u auto sjedalicama i postoljima) te postavljanje protokola za sigurne zone oko škole.

Djeca su naše blago i želimo im bezbrižno djetinjstvo i odrastanje. Upravo zbog toga treba ih mnogočemu naučiti i ukazati na mnoge lijepe stvari u životu ali i na one opasne. 

Od 1995. godine policija tijekom rujna, mjeseca u kojem počinje školska godina, diljem zemlje provodi akciju Poštujte naše znakove!, kojom se, kako je već svima zasigurno poznato, želi zaštititi najugroženiju skupinu sudionika u prometu - djecu, ali i odrasle, prvenstveno vozače raznih prometala, još jednom podsjetiti da uvijek paze na njih. Također, postoji i brošura Djeca u prometu i svakako preporučujemo da je dobro proučite.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.