gorivo
Izvor: andreas160578/Pixabay
PREDNOSTI I NEDOSTACI

Benzin ili dizel - Koji odabrati i zašto?

Nije isto kupujete li obiteljski automobil za vožnju po gradu, vozilo za brdoviti ruralni teren ili automobil za duge relacije. Te, naravno, potrebno je znati razlike između motora na dizel i benzin.

Malo statistike

Korištenje zelenih energenata za pogon u prometu sve je zastupljeniji posljednjih godina, no podaci Centra za vozila Hrvatske pokazuju da su na tržištu automobila i dalje najzastupljeniji automobili na dizel i benzin. Među novim vozilima zastupljeniji su oni s benzinskim motorima, dok su među rabljenima zastupljeniji 'dizelaši'. Do rujna 2023. godine prodano je 23.431 vozila s benzinskim motorima dok je novih dizelaša u istom razdoblju bilo ukupno 9.530. Kod rabljenih vozila u istom razdoblju bilo je ukupno 41.783 vozila s dizelskim motorom, dok je rabljenih benzinaca bilo 11.703.

Za i protiv

Pri odabiru pogonskog goriva za automobil kupci se najčešće vode financijskim motivom. Osim trenutne cijene vozila na tržištu, u donošenju odluke potrebno je znati koliko i u koje ćete svrhe automobil koristiti, u obzir treba uzeti koliku udaljenost godišnje pređete, trošak održavanja i osiguranja, na kakvom terenu se krećete i slične situacije koje utječu na potrošnju goriva. Nije isto kupujete li obiteljski automobil za vožnju po gradu, vozilo za brdoviti ruralni teren ili automobil za duge relacije. Te, naravno, potrebno je znati razlike između motora na dizel i benzin.

Dizel vs. benzin

Kod benzinskog motora gorivo se u cilindru miješa sa zrakom, komprimira te potom pali uz pomoć iskre koju baca svjećica. Dizel nema svjećicu. Umjesto toga, u cilindru se komprimira čisti zrak dok ne dođe do samozapaljenja kada se u cilindar motora ubrizga gorivo.

No tehničke značajke kupcu imaju značaj u preračunu u eure. Uzimajući u obzir cijene goriva u posljednje vrijeme, razlike u cijeni, koja je ranije išla u prilog dizelu, gotovo i nema. No dizelski motori su za 25 do 30 posto ekonomičniji od benzinskih motora, odnosno rezervoar dizelskog goriva traje dulje. U nekim slučajevima dizelski motor može biti ekonomičniji i učinkovitiji od hibridnih vozila koja kombiniraju benzinski i električni motor, naravno ovisno o modelu i brzorastućoj tehnologiji koja iz dana u dan mijenja sliku potrošnje.

Osim cijena goriva i potrošnje vozila pri donošenju odluke dobro je razmisliti i o ostalim izdacima za održavanje automobila pouzdanim i sigurnim.

Kod automobila s benzinskim motorom održavanje i dijelovi nešto su jeftiniji, ali zahtijevaju nešto češći servis. Također, rezervni dijelovi često su jeftiniji i dostupniji, Osim toga 'benzince' je lakše pokrenuti za hladnijeg vremena. Motor im je lakši i tiši, a ispušni plinovi čišći od nusprodukata dizelskog goriva. Imaju kraći vijek trajanja od 'dizelaša'.

Vozila s dizelskim motorom u startu su skuplja, skuplje im je održavanje i dijelovi, teži su i motor proizvodi više buke, a gorivo je nečistije pa time i ispušni plinovi. No dugotrajniji su i pouzdaniji jer se kvare rjeđe od benzinskih motora te sporije gube na vrijednosti. Razmišljajući o odabiru, na umu treba imati i starost vozila koje se kupuje, a potrošnju je, bez obzira na automatski izračun potrošnje, svakako najpouzdanije provjeriti tako da se rezervoar napuni i kontrolira prijeđena kilometraža.

Automobili na dizel pogodniji su za vozače koji su često na cesti i rade velike kilometarske udaljenosti. Benzinci su pak pogodniji za vozače koji godišnje prijeđu do 15 tisuća kilometara.

Što nakon 2035.

Iako se 2035. godina možda čini daleka, birajući vozilo dobro se sjetiti ovogodišnje uredbe Europskog parlamenta 'Spremni za 55' (Fit for 55) koja kaže da se emisije štetnih plinova novih automobila i kombija od 2035. godine trebaju smanjiti za 100 posto. Od 2035. U EU se više neće moći kupiti nove automobile na benzin i dizel već isključivo nova vozila s nultom stopom štetnih emisija. Nova pravila ne znače da će svi automobili na cesti morati imati nultu emisiju CO2, odnosno ta se pravila ne odnose na postojeće automobile. Vozilo koje posjedujete moći ćete voziti do kraja njegovog životnog vijeka. Nakon 2035. bit će moguće kupovati i prodavati rabljene automobile s unutarnjim izgaranjem, no očekuje se da će porasti ukupni trošak za vlasništvo, održavanje i gorivo.

*U tekstu su izneseni osobni stavovi i savjeti autora koji se ne mogu ni pod kojim uvjetima smatrati službenim stavovima Savjeti.hr-a. Savjeti.hr ne preuzima odgovornost za sadržaj ovog teksta.

Radi zaštite autorskog angažmana, drugi mediji/portali mogu preuzeti najviše 50 posto teksta objavljenog na Savjeti.hr stranicama uz navođenje poveznice na originalni tekst, u prvome odlomku prenesenog teksta. Pročitajte više o uvjetima korištenja i autorskom pravima.

Ako želite još zanimljivih poslovnih i životnih savjeta, prijavite se na naš dvomjesečni newsletter.